Translate

donderdag 8 april 2010

Plat Haags

In de afgelopen dagen was het in dit deel van Den Haag heerlijk zonnig. We zaten in korte mouwtjes rondom de caravan. Maar een mens kan het ook overdrijven: een Hollandse buurvrouw lag plat op haar buik in bikini voor haar tent...
Wij genoten van de nieuwe 'Limited Edition' Nespresso in appelgroene verpakking en de Volkskrant in tabloid-formaat. Er is al veel over gezegd en geschreven: ik vind het een handzaam formaat maar wat mij vooral opvalt is dat het zo'n goedgevulde krant is geworden. Nationaal en wereldnieuws blijven hetzelfde, ongeacht kranteformaat maar in de vernieuwde Volkskrant staan meer interessante columns, diepte-interviews en beschouwingen. Wat mij ook verheugt, is dat Bert Wagendorp (scherp columnist) en Onno Kleyn (culinair recensent) nog steeds aan de krant zijn verbonden. En dan de puzzels van Jan Meulendijks. “One Meulendijks a day keeps the doctor away”; ik schreef het twee jaar geleden al, vanaf dezelfde camping. Zijn codekraker is mijn favoriet.

De fietsbanden zijn opgepompt, de winterjassen uit de motteballen gehaald, de gasflessen gevuld en aangesloten en het nieuwe kooktoestel getest en goedbevonden. Daarmee zijn we klaar om op pad te gaan maar ook om zelf te entertainen!

Gisteren las ik in de Times Online dat een van mijn favoriete sportvrouwen van vroeger Martina Navratilova (53 jaar) onlangs de diagnose borstkanker kreeg gesteld. Haar eerste eigen reaktie was: “hoe kan dat nou? Ik leef zó gezond?!” De ziekte noemt zij in dat artikel: 'her toughest match'. Dat begrijp ik: kanker is de ergste tegenstander in een mensenleven. De tumor werd echter vroegtijdig ontdekt, tijdens een routinematig borstonderzoek. Inmiddels is zij geopereerd. Haar lymfeklieren in de oksel bleven gespaard en er werden geen uitzaaiingen geconstateerd. Haar artsen vinden dit een goed uitgangspunt voor compleet herstel. Long may she live!

“Ut is heftug mâh oâk dit mèsie wôhdt vèftug...”

Op het web kun je tegenwoordig teksten in algemeen beschaafd Nederlands automatisch laten omzetten naar plat Haags. Met bovenstaand resultaat. Nu we toch in Haagse Harry-sfeer zitten: ik las dat ook Coronation Street, de langstlopende soap over bewoners van een straat in een arbeidersbuitenwijk van Manchester, dit jaar 50 wordt!

Teneinde goede en eventuele slechte grappen over mijn aanstaande leeftijd te vermijden, vertrekken mijn liefje en ik morgenochtend naar Berlijn om daar mijn verjaardag te gaan vieren. Begrijp mij niet verkeerd: ik heb geen last van ouder worden, ben niet bezig met botox, collageen of lipiden. Ik vind het fijn om te leven en geniet elke dag van vooral kleine dingen. Maar ook grote dingen zijn nog volop aan mij besteed. In die zin is het bereiken van deze leeftijd geen mijlpaal voor mij. Als 50-jarige in spé voel ik mij jong maar ik herinner mij dat ik mensen van diezelfde leeftijd gewoonweg oud vond ten tijde van mijn werkelijk jonge jaren...

Zo deze aanstaande Sarah al verjaardagswensen heeft, zijn ze zeker niet van materiële aard. Met Martina Navratilova wens ik alle vrouwen die dit lezen toe: “Get the bloody mammogram!”. De plat Haagse variant laat ik hier maar zitten; de Engelse tekst lijkt mij duidelijk genoeg. Jullie horen binnenkort weer van mij. Tschüß!