Translate

zondag 29 mei 2011

Jannie Salie

Er waren tot voor kort twee dokters Vogel in mijn leven. Allereerst de beste traiteur van Den Haag die oorspronkelijk Simon de Vogel heet maar door mij stelselmatig Dr Vogel wordt genoemd omdat zijn producten en maaltijden zo heilzaam zijn voor de mens.
Ten tweede: Dr A. Vogel. De Zwitser Alfred Vogel was wereldreiziger, onderzoeker en natuurliefhebber. Dat schept een band. Hij bereisde Afrika, Azië en Amerika en bracht na elke reis een schat aan planten mee die hij verwerkte tot homeopatische geneesmiddelen en natuurlijke gezondheidsproducten die we hedentendage in de betere apotheek of drogist kunnen kopen

Helaas is Dokter 1 niet meer in -mijn- leven. Enige tijd geleden ontving ik van een mede-adept van zijn culinaria het bericht dat deze initiatiefrijke Koning van de Smulpapen is overleden. De Vogel vliegt niet meer... Dat is een forse aderlating voor culinair (Zuid-)Holland. Zijn capabele zoon Sander zal het Haagse bedrijf, gevestigd aan de Fred, ongetwijfeld succesvol voortzetten maar het heengaan van deze illustere oprichter blijft verdrietig. Van Dokter 2, die ook al vele jaren niet meer op de aardkloot ronddoolt, kocht ik in Spanje voor vertrek pillen die in de koffer mee naar Bali gingen, ter verlichting van de ongemakken van de menopauze. Ik vrees dat dit onderwerp de komende jaren regelmatig zal terugkeren in mijn blogs. Ik waarschuw maar alvast. Een hele overgang (inderdaad) maar ik zal van mijn blog geen klaagmuur maken. Dat beloof ik!

De Spaanse apotheker adviseerde mij een potje nadat ik had toegelicht waarvan ik last had en waarnaar ik op zoek was. Bij het woord ‘oleadas’ -Spaans voor opvliegers; klinkt zoveel leuker- greep ze resoluut naar een specifieke verpakking. Toen ik Salvia op het etiket las, dacht ik meteen aan Silvio en van het een kwam het ander. Een associatieve geest is a joy forever. Silvio Berlusconi lijkt bepaald geen last te hebben van de penopauze, zoals de equivalent bij mannen wordt genoemd. Deze 71-jarige Jan Salie doet het op zijn Bunga-bungafeestjes bij voorkeur met 17-jarige meisjes. Zelfs met een paar tegelijk, als je de Italiaanse tabloids mag geloven. Na bestudering schijnt zijn libido niet voort te komen uit een pil maar uit een pompje

Mijn zuiver natuurlijke pillen bevatten een krachtig extract van de heilzame plant Salvia Officinalis ofwel salie. Salvia is afgeleid van het Latijnse ‘salvere’, dat zalven of genezen betekent. Officinalis betekent dat de plant formeel is erkend al geneeskrachtige plant. Deze plant komt oorspronkelijk uit de landen in de Balkan en rond de Middellandse Zee. Het staat al eeuwenlang te boek als als geneeskrachtig. Als het mensen met vallende ziekte kan helpen, moet ik er met mijn opvliegers toch ook baat bij kunnen hebben?! Vriendin Bernadette -ook 50 plus- stuurde mij onlangs een postpakket met nieuwe pillen in de hoop dat ‘die mij aan de grond houden’. Zo’n woordgrap kan ik waarderen; temeer daar ik weet dat ook zij ervaringsdeskundige is op het gebied van vapeurs

Ik heb inderdaad goede hoop dat Salvia mij spaart voor een al te nare over- casu quo ondergang. Het kruid staat hier overigens al maandenlang in de tropische tuin. Ik koos het in eerste instantie vanwege een eenvoudig doch heerlijk wortelrecept dat ik ooit van Nelly kreeg en dat ik hier graag deel. Het gerecht zorgde er tot nu in ieder geval voor dat ik als 50-plusser geen permanente leesbril nodig heb. Het baat dus en schaadt zeker niet.

Recept geblancheerde wortel met salie

Snijd zomer- of winterwortels in dunne plakjes en fruit ze in (olijf)olie in de pan. Voeg verse peper en zout naar smaak toe. Voeg daarna zoveel versgeperst sinaasappelsap aan de wortelplakjes toe dat die onder het sap staan. Voeg vervolgens 3 of 4 blaadjes verse of gedroogde salie toe en laat het geheel 10 minuten op een laag vuurtje garen en inkoken. De salie heeft dan een zoet-kruidig aroma aan het mengsel afgegeven. Dit eenvoudige groentegerecht past uitstekend bij witvisfilet met aardappelpuree. Gemakkelijk, lekker en nog heilzaam ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten