Translate

maandag 6 juni 2011

Te lang en te kort

Al enige tijd wordt gesproken over de aanleg van een internationale luchthaven in het noorden van Bali. Een Indiase investeerder zou zich bij de Indonesische regering hebben gemeld. Buleleng, het regentschap van Bali waarin wij wonen, is de beoogde locatie. Bali’s huidige gouverneur drs I Made Pastika (voormalig commissaris-generaal van politie), die in 2013 wenst te worden herkozen, is fervent voorstander van de ontwikkeling van het noorden van 'zijn' godeneiland. Niet alleen omdat hij er vandaan komt maar ook omdat het zuiden van Bali volslibt en hoognodig moet worden ontzien.

Een enkele buur rekende zich direct rijk: als dat vliegveld er komt, zal de grondprijs naar verwachting snel stijgen en daarmee stijgt de waarde van het onroerendgoed. Daartegen is weinig in te brengen maar het was niet mijn eerste conclusie.

De aanleg van het tweede vliegveld zal weinig om het lijf hebben: rol een flinke lap asfalt uit, zet er een terminal plus een verkeerstoren op en klaar is Ketut! Om de duurzame ontwikkeling van dat deel van Bali te garanderen, moet er een goede weg komen die het zuiden met het noorden verbindt. Je hebt niets aan een tweede luchthaven als reizigers niet snel en veilig naar hun eindbestemming kunnen worden vervoerd. Oorspronkelijk zou het project in 2011 klaar moeten zijn; nu wordt gesproken over 2014.

Naar verluid behelst de ondertekende MoU met de Indiase regering tevens de aanleg van een snelweg. De Balinese autoriteiten zijn van mening dat die weg moet komen tussen Denpasar en Seririt, midden door het eiland. Als wij naar het zuiden reizen, nemen wij de bestaande weg over Seririt (via Munduk) regelmatig. Het is een glooiende, smalle weg met flinke stijgingspercentages en enkele zeer scherpe haarspeldbochten maar dat maakt de route werkelijk prachtig. Je ziet het allermooiste van het groene hart van Bali. Momenteel kunnen twee bussen elkaar daar niet zonder gevaar passeren. Ik vrees dat vele families die langs die weg wonen, voor dit project zullen moeten wijken. Dat is ernstig en nauwelijks duurzaam te noemen. De gouverneur stelde onlangs dat het vliegveld er pas zal komen, nadat de weg er ligt. Een tolweg langs de westkust lijkt mij overigens het beste alternatief.

Indonesië heeft niet de naam grote infrastructurele projecten tot een goed einde te brengen. Dat lijkt president SBY niet te hinderen. Vorige week voegde hij 17 nieuwe projecten aan 'Indonesia's 2011-2025 Economic Development Expansion and Acceleration Master Plan' toe, ter waarde van $ 22 miljard (USD). De meeste lopende infrastructuurprojecten zijn echter nog niet opgeleverd of finaal mislukt...

Ken je de mop over het project van de pier van de internationale cruise terminal van Tanah Ampo (Oost-Bali)? Welnu, die viel te kort uit! In plaats van de beoogde 308 meter is de pier slechts 154 meter lang. Het geld was op. Daar het gemiddelde internationale cruiseschip een lengte van 200 meter heeft, kunnen vele schepen daar nog steeds niet aanmeren. Passagiers worden nu met pendelbootjes tussen wal en schip vervoerd. Men hoopt op nieuwe fondsen uit Jakarta om de verlenging af te ronden.

Intussen vindt kleinschalig onderhoud plaats aan het eigen Domein. Regen, harde wind en zilte lucht van het afgelopen natte seizoen lieten hun sporen na. Onze standpunt is sowieso dat als iets kapot is, het direct vakkundig moet worden gerepareerd. (Vliegveld of niet.) Als niet-verhuurvilla hebben wij de luxe van tijd. Het verhuren van een villa is hier dermate lucratief dat eigenaren soms maar een halve dag de tijd hebben om het noodzakelijke onderhoud te plegen en reparaties uit te voeren; ik doel op de doorgaans enkele uren tussen vertrekkende en arriverende gasten.

Elsa’s vader is een handige man die regelmatig een baan heeft in de bouw maar nu even niet. Daar hij Meester Metselaar is en bovendien secuur kan timmeren en schilderen, vroegen we hem enkele klusjes te doen. In de afgelopen dagen repareerde hij delen van het tuinpad, verfde de goot in een fraaie grijstint (waarop we afstudeerden, in samenwerking met de Chinese winkelier en zijn nieuwe verfmengmachine), metselde een bak rondom de watermeter, verving het houten trapje bij de bale bengong door een stenen opstap en maakte een degelijk nieuw hekje aan de zeewal. Tevens werd een tweede hemelbedconstructie gemaakt in de logeerkamer zodat ook daar een klamboe kan worden geïnstalleerd.

De lange schoolvakantie van Yudha staat voor de deur. Sinds we een Plouf!-pak voor hem kochten, wil hij dat we dwergwerpen in het zwembad?! Leg een Balinees kind van bijna 4 jaar maar eens uit dat het niet meer mag van de Verenigde Naties... Hij komt voortaan tweemaal per week op bezoek dus de directrices van het kinderspeelparadijs aan de Balizee gaan drukke weken tegemoet. Over precies een maand zal zijn vader Ketut vanuit Alaska naar Bali terugkeren. Niet per schip maar vliegend naar Denpasar. Hij meldde dat hij in gedachten al thuis is. Ik kijk ernaar uit hem weer te zien.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten