Translate

woensdag 21 december 2011

Coffee on the go

Onlangs zag ik de nieuwste episode (nr. 6) uit de Nespresso-saga, met George Clooney als Mister Decaffeinato. De titel is ‘The Swap’. Heb je ‘m al gezien? Het gaat om de abusievelijke verwisseling van twee koffers op een luchthaven. De eigenaren van die koffers nemen hun favoriete Nespresso-koffiecups overal mee naartoe en de verrassing casu quo verbijstering is dan ook groot als… Hier kun je het filmpje bekijken.

“Nespresso. What Else?” Even twijfelde ik of ik de koffiemachine zou meenemen naar Australië. In zo’n handige beauty case die door slimme marketeers van Nestlé werd bedacht. Met mijn eigen selectie van Grand Cru koffiecups in de koffer. Ik deed het niet maar heb daarvan op de meeste dagen geen spijt (al kijk ik uit naar een kopje Arpeggio of Cosi in Spanje!). Eenmaal hier, kochten we een espressopotje; zo’n Italiaans kannetje met onderin het waterreservoir, daarop een geperforeerd bakje voor de gemalen bonen en daar bovenop een reservoir voor de koffie die via een holle buis naar de bovenste kamer rijst. Het is doorgaans sterke koffie, daarom heet het geval een espressokoffiepot.

Vervolgens kochten we koffiebonen die we lieten malen. Sinds ons bezoek aan midden-Java, eerder dit jaar, weet ik iets meer van koffiebonen. We bezochten daar een koffieplantage en ontdekten onze voorkeur voor ‘Arabica’. Die boon blijkt bij nader inzien telkens mijn voorkeur te hebben; ook als Nespresso nieuwe koffiecups introduceert. Een kopje koffie thuis drinken, is een ware ceremonie: de espressopot vullen en op het vuur zetten, melk in de magnetron opwarmen, warme melk kloppen met de Aerolatte, alles samenvoegen in de koffiemokken and Bob’s your uncle! Ik wil dat ene smakelijke kopje niet missen. ‘A coffee a day keeps the doctor away.’

In en om Forster vind je een aantal koffieshops die altijd vol lijken te zitten. Wij deden een plaatselijke koffiesmaakcompetitie. Tot nu toe staat een kopje Foglia Organic (Arabica)koffie uit Papua Nieuw-Guinea op de zondagmarkt van Pacific Palms met stip op 1, gevolgd door een cappuccino bij ‘Beach Bums’ die overigens ook de best denkbare locatie heeft: direct aan het strand. We dronken tevens koffie bij ‘The Dorsal’, ‘The Grind’, ‘Rhianna’, ‘Gloria Jean’, ‘Blue Jamaica’, ‘Michel’s Espresso’, de Forster Bowling Club en een aantal andere locaties die geen vermelding waard zijn. De bijgaande foto is van de cappuccino’s die we dronken bij The Grind. Hun barista maakte tot nu toe de mooiste kop.

Onlangs las ik in een magazine over koken, eten & drinken dat Australiërs, die van origine theedrinkers zijn, langzaam maar zeker koffiedrinkers worden. De theeconsumptie daalde dramatisch terwijl de koffieconsumptie sterk steeg naar circa 3 kilo per persoon ofwel iets meer dan 3 liter per persoon per jaar. In het artikel stond dat er hier dit jaar $ 773.5 miljoen aan koffiebonen wordt uitgegeven. Ter vergelijking: Nederlanders drinken gemiddeld 142 liter koffie per persoon per jaar; dat zou neerkomen op 3.2 kopjes per dag (gegevens uit 2010).

Vorige week viel mijn oog op een busje dat geparkeerd stond voor een crèche in de buurt. Een blik op de binnenkant van de bus toonde stalen apparaten… Een beetje roving reporter gaat op onderzoek uit. Iemand in uniform liep ook richting de bus. “Are you the driver of the van?” vroeg ik. Dat was hij. Tony is niet bepaald een George Clooney maar aardig is hij zeker. Zoals ongeveer alle Australiërs die hier graag een praatje met ons maken. In Forster lijken wij een bezienswaardigheid omdat we van Europa komen, geen auto rijden en zo lang blijven!
Ik vroeg Tony wat zijn vorm van dienstverlening is. Hij levert koffie aan bedrijven, scholen, kantoren. Hij schenkt vers gebrouwen kopjes koffie vanuit zijn busje. Espresso's en cappuccino's, flat whites en long blacks... ‘you name it, he brews it’. In plaats van een koffiejuffrouw per bedrijf, zet een mobiele koffieventer het bruine goedje voor je neus. Ik vind het een geweldig initiatief. Het bedrijfje waarvan Tony onderdeel uitmaakt, teelt eigen koffiebonen die in Queensland worden gemalen. Via Facebook laat hij zijn vaste klantenkring zijn wekelijkse beschikbaarheid weten. Hoe oude tradities hier in een nieuw jasje worden gestoken!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten