Translate

zaterdag 17 november 2012

Ark van Barefoot

Afgelopen week begon op de Nederlandse TV de serie Earthflight, uitgezonden door de EO. De regelmatige lezer weet dat ik een groot liefhebber ben van gevederde vriendjes. Ik was niet de enige die ernaar keek: het programma had 2 miljoen kijkers. De natuurserie toont vogels in de meest fantastische omstandigheden, vliegend over Moeder Aarde. Ze dragen een camera op hun lichaam en dat maakt de beelden uiterst spectaculair. De BBC mag dan soms grote fouten maken met mensenkwesties als het om dieren gaat, zijn ze ongeëvenaard. Goosepimples!

Op 9 november jongstleden startte ook het televisieprogramma Natural World 2012-2013 van de bekende Britse natuurvorser en presentator Sir David Attenborough. Te zien op BBC2. Hij maakt al 60 jaar bekroonde natuurseries met titels als Life, Living Planet, Blue Planet en Planet Earth. Stuk voor stuk juweeltjes. Sir Attenborough selecteerde voor zijn nieuwe programma tien bedreigde diersoorten die hij meeneemt aan boord van zijn virtuele ark. Attenborough’s ark heeft vreemde kostgangers; in BBC-bewoording: 'weird and wonderful species'. Zijn keuze bevat onder andere de blinde salamander, het noordelijke buideldiertje, Darwin’s kikker, de Hispaniolamuis, de Sumatraanse neushoorn, Priam’s vogelvleugelvlinder en een bijzondere soort schubdier. Alle dieren behoren tot de (ernstig) bedreigde diersoorten.

In 2007 las ik het boek van Frank Westerman, getiteld 'Ararat'. Volgens Genesis liep de ark van Noach vast op de berg Ararat (Turkije). Er bestaat geen wetenschappelijke zekerheid over het bestaan van de ark. De queeste van Westerman, wetenschapper en zelfverklaard atheïst uit een christelijke familie (zie daar de tegenstelling en het spanningsveld), boeide mij van de eerste tot de laatste bladzijde.

Attenborough’s ark boeit mij evenzeer. Het deed mij fantaseren over mijn eigen ark. Die zou uit minder vreemde passagiers bestaan: vanwege mijn sterke voorkeur voor zee(zoog)dieren, zal er aan boord een groot zwembad moeten zijn om hun voortbestaan te kunnen garanderen. Een ander verschil is dat mijn ark niet uitsluitend mannetjes-vrouwtjesparen toelaat, ook same sex-paren zijn welkom! Mijn keuze van diersoorten die met mij de zondvloed zouden gaan overleven, geef ik fotografisch weer. De foto’s zijn van eigen hand, in de afgelopen jaren geschoten tijdens reizen op drie continenten.

Een (panda)beer, een vogel, een dolfijn, een koala, een walvis, een leeuw, een neushoorn, een papegaaivis en -net als Attenborough- gaan ook bij mij een neushoorn en een vlinder mee; met dat gezelschap ga ik de boot in. De oplettende kijker telt negen dieren. Dat is opzet. Over passagier Nr 10 is namelijk veel te doen.

Een tot dusver onontdekt dier kan niet mee, he? In de Borneo Post van deze week las ik een fascinerend verslag van een Indonesische plantagewerker in de plaats Serian (Sarawak-regio van Maleis Borneo), ten zuiden van Kuching, die werd aangevallen door een dier dat gelijkenis vertoonde met een beer en een everzwijn. Over de rug van het dier loopt een soort blonde hanekam. Lokalen vertelden dat ze zo’n dier nog nooit hadden gezien. Het verhief zich -net als beren- op de achterpoten toen het uithaalde met de klauwen. De man verdedigde zich met een zeis die hij ter hand had. Hij kon het navertellen, het dier niet. Onlangs werd daar een stuk jungle ontbost voor agrarische doeleinden; zo verklaart men wellicht de verschijning van een tot dan toe onbekende dier. 

Mijn keuze viel uiteindelijk op de orang oetan als te redden diersoort. Onlangs keek ik naar de documentaire  "Green the Film"Een ontroerende film van de Fransman Patrick Rouxel over de laatste levensdagen van een orang oetan-vrouwtje op Borneo. Green is slachtoffer van grootschalige ontbossing, ten faveure van houtkap en palmolieplantages. Het kappen van de reuzen van het tropische regenwoud is sterk ten nadeel van de natuurlijke leefomgeving van de orang oetan. Het begin van de documentaire is schokkend. Haar blik trof mij in het hart. Je kunt de film gratis zien of downloaden. Borneo is een van de twee locaties ter wereld waar orang oetans in hun natuurlijke habitat zijn te zien. Voor natuurliefhebbers en dierenvrienden is Borneo  walhalla. Wie weet welke andere verrassingen mij tijdens de aanstaande reis staan te wachten... Ik ben er nu al zeker van dat mijn volgende ark heel andere passagiers zal hebben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten