Translate

woensdag 21 november 2012

Finaleweek

De regelmatige lezer weet dat ik als thuiskok erg enthousiast ben over het kookprogramma Masterchef Australia. Ik bekijk het al zolang als het bestaat. De huidige jaargang, Masterchef Australia 2012, volg ik ook op de voet; ons avondschema wordt ervoor aangepast. Maar niet meer voor lang; we zijn namelijk in de finaleweek beland. Als ik het goed inschat, zal de strijd om de eerste plaats vóór mijn aanstaande vertrek zijn afgerond. Op het moment van typen zijn Mindy, Audra, Julia en Andy nog in de race. Ik weet nog steeds niet wie Masterchef Australia 2012 zal worden. Ik zet in op mijn long-time favorieten Mindy of Audra die beiden een constant hoge kwaliteit van koken lieten zien. Andy is echter aan een sterk offensief bezig, met een beetje (extra) stimulans van de jury. Het feit dat de dames Mistresschefs zijn van Aziatische gerechten spreekt in hun voordeel, wat mij betreft.

Food is an expression of love.Het was de leuke lerares Alice Zaslavsky met de grote bril die deze zin uitsprak. Ik ben het geheel met haar eens. Alice viel vorige week af tijdens een eliminatieronde. De deelnemers moesten koken voor hun geliefden die uit heel Australië waren afgereisd naar de kookstudio in Sydney. Het betreffende familielid mocht zijn of haar favoriete gerecht noemen en de amateurkok zou het dan bereiden. Alice’s vriend Nick vroeg om een lamsgerecht. Zij maakte het en hij vond het heerlijk. In tegenstelling tot de jury. Daarmee kwam een einde aan haar competitie.
Zo kan de voorkeur van je geliefde je zomaar de kop kosten?! Ook ik kook graag voor vrienden en familie... Liefde van de mensen die wij kennen gaat vaak door de maag.

In de afgelopen periode bereidde ik veel nieuwe gerechten voor mijn liefje en anderen: asperges met gepocheerd ei, gevulde inktvis, verse mango met wittechocoladejoghurtsaus, raita mèt, verse gazpacho en zelfgemaakte salmorejo, konijnschotel, zelfgebakken broden, vegetarische empanadas (met een handige mal die altijd werkt), rijstpapierrolletjes, enzovoort. 

Veel van Ferran Adrìa, Spanje’s Masterchef, het een en ander van Masterchef Australia en een beetje van muzelluf. De boog stond niet altijd gespannen; gouwe-ouwe en 'metdeogendichtrecepten' kwamen evenzeer aan te orde. 
Wijzelf zijn in de finaleweek van Spanje 2012 aangekomen. Het was een, voor ons doen, lang verblijf: ruim 6 maanden op 1 honk, met af en toe een uitstapje binnen de landsgrenzen. Dat alles beviel goed.

Nog even en we reizen af naar Borneo. Ik zal de komende maanden niet -behoeven te- koken. Al vind ik koken erg leuk, het is bevredigend om voorlopig alleen te mogen proeven. En dat het een inspirerend Aziatisch preuvenement wordt, moge duidelijk zijn! Onze eerste verblijfplaats in Maleisië, Kota Kinabalu (regio Sabah), staat bekend om zijn vele fantastische eethuizen en restaurants. Mijn liefje versprak zich onlangs. Kota Kinabalu werd bij haar Kota Kannibali. Ik vond deze aanduiding dermate leuk dat we die voorlopig aanhouden. In de regio Sarawak gaan we overigens kennis maken met de nazaten van koppensnellers: de Dajaks.

Ik kijk uit naar nieuwe Aziatische culinaire ervaringen. Ik neem mij vooral voor vaak schaal- en schelpdieren te gaan eten maar voor een smakelijk vegetarische gerecht loop ik graag een straatje om. Mijn opgebouwde kennis van Bahasa Indonesia zal mij in de komende maanden hopelijk helpen bij het maken van de juiste keuzen op gebied van voedsel. Anders moet a-Coke-a-day ons uit de gevarenzone houden. Als die drank schroeven kan losweken, moet het die enkele bug in maag of darm toch ook onschadelijk kunnen maken?!

We kregen tevens een tip over het proberen van stir fried midin. Midin is een wilde varen die alleen in de jungle van Sarawak groeit. Datzelfde geldt voor Sarawak Laksa, een gerecht uit de zuidelijke provincie van Borneo. Het is kennelijk een pittig gerecht. Wellicht tè pittig voor mijn liefje wier smaakpapillen geen hete ingrediënten kunnen verdragen. Ook voor haar blijft er echter genoeg te kiezen. Ik vond een site met de 25 beste nationale gerechten die worden aanbevolen. Van lekker eten wordt een mens gelukkig.

In de Borneo Post las ik dat er recent een wereldwijd onderzoek was gedaan door het Earth Institute van de Universiteit van Columbia in samenwerking met een Engelse en Amerikaanse universiteit naar de stand van World Happiness. De organisatie bracht een rapport van 170 bladzijden uit dus er valt veel over te melden. Goede lichamelijke en geestelijke gezondheid, de nabijheid van iemand op wie je kunt rekenen, baanzekerheid en een stabiele familie lijken cruciaal voor dat geluksgevoel. Maleisië staat op de achtste plaats van de lijst van ‘happiest countries’. Zo timmert het land lekker aan de weg. Voor de goede orde: Denemarken, Finland, Noorwegen, Nederland en Zwitserland vormen de top5; de Verenigde Staten eindigden op plaats 32... Kita Senang!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten