Translate

dinsdag 16 april 2013

Blij geitje in het weitje

We zijn weer terug op het honk aan de Costa Blanca na enkele dagen te hebben rondgereisd in Andalusië. De laatste dagen verbleven we in natuurpark Cabo de Gata, de Kaap van de Vrouwtjeskat. Daar komt de naam echter niet vandaankomt; het is afkomstig van het mineraal ‘agate’ (agaat) dat men daar vroeger op grote schaal uit de grond haalde.

Het is een gebied van zeer diverse geologie, met glooiende kale en begroeide heuvels in diverse kleuren groen, prachtige baaien en stranden, vuurtorens op landtongen, steile kliffen, vulkanische rotsformaties op het strand en in zee, kristalhelder water in diverse blauw- en groentinten, schilderachtige witte dorpen.
Het park dat op de lijst van UNESCO-natuurerfgoed staat, is een Walhalla voor wandelaars en fietsers want overal zijn paden uitgezet. Dit is een uitstekend jaargetijde om er rond te rijden: op de velden en in de bermen bloeien vele soorten wilde planten. In het bijgewerkte webalbum kun je het kleurrijke geheel zien. Agavebomen, cactussen en kleine palmbomen zijn specifiek voor het gebied. Vanwege het enorme aantal cactussen vroeg ik mij af of de vruchten tot iets worden verwerkt. In een plaatselijke winkel José vond ik het antwoord: men verkoopt gele en groene cactusvruchtlikeur.

We overnachtten in cortijo El Sotillo, een boerenhoeve net buiten het pittoreske dorp San José. Op de eerste avond, nadat we hadden gegolfd en rondgetoerd, hadden we zin om in het restaurant van de hoeve te dineren. Die hoeve is eigendom van een 99-jarige Spaanse dame die nog recent door de Spaanse krant El Mundo werd geïnterviewd. Haar eigendom figureerde in westernfilms en Clint Eastwood verbleef er als gast.
Mijn liefje deed deze dagen een confessie: ze was ooit een grote fan van Clint. Zelfs De Grootste, volgens haar. Ze ging nóg een stap verder door te zeggen dat ze een tijdje een foto van hem in haar portemonnee meedroeg. “Neeeeeeeeee?!”, riep ik vol ongeloof. Ze verzekerde mij dat het echt waar was. Ze raakte definitief fan-af sinds Eastwoods wanvertoning tijdens de Republikeinse conventie in 2012 waarbij hij tegen een lege stoel praatte die vijand Obama moest voorstellen. Tja, het verstand bevriest, net als water, in de winter van het leven!

Het restaurant serveerde uitsluitend ecologische maaltijden, met zelfverbouwde producten. Alle vleesgerechten waren afkomstig van de eigen, biologisch geteelde geitjes. Mijn liefje bestelde de aanbevolen geitenhamburger (met geitenkaas) en ik koos de mini-geitenkoteletjes. Die ochtend liepen ze nog blij in de wei. Ik denk zelfs dat ik ze heb gezien. Een wolk witte en bruine stippen bewoog namelijk over de groene hellingen van San José. Voelde ik mij schuldig? Een beetje wel. In Nederland stapte Stichting Wakker Dier onlangs naar de Reclame Code Commissie om supermarktketen Aldi ervan te weerhouden blije geiten in de wei op de verpakking van hun geitenkaas te zetten. Er zou sprake zijn van misleiding: de geiten staan namelijk op stal...

Moe maar voldaan gingen we 's avonds naar onze privé-cortijo. Vanwege de totale duisternis en de stilte verheugde ik mij op een diepe nachtrust. Het was een kraakheldere avond, de helverlichte sikkel van de maand was goed zien. Eenmaal binnen kwam ik tot de conclusie dat ik de voordeur niet kon sluiten; de ijzeren staaf van het schuifslot paste niet in de houder, hoe ik ook probeerde. Dan maar niet.

Teneinde de nachtrust te garanderen, besloot ik de houten deur met een stoel te barricaderen. Op de stoel legde ik vervolgens onze reistassen en onder de stoel zette ik de gevulde flessentas. Daarin zat niet alleen wijn maar ook een fles recent aangeschafte extra virgen-olijfolie van topklasse uit Tabernas (limited edition 2013-oogst!). Als een snoodaard zou willen binnendringen, zou ik dat zeker horen. Hopelijk zou de fles dat overleven. Mijn liefje keek mij meewarig aan; wel een jaartje ouder maar niet wijzer... 
Uitgeslapen ontdekte ik de volgende ochtend onder de 'Niet Storen'-kaart een slot op de deur dat ik gewoon met de sleutel kon afsluiten. Yo, Geitenbreier!


P.S. De kop van mijn blog is een hedendaagse variant van de Indalo, een neolitische tekening die men aantrof in de grotten van Los Letreros in Almeria.  Deze figuur met regenboog boven het hoofd werd hét symbool van de regio.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten