Translate

vrijdag 26 april 2013

De W van wakker, stamppot eten

Gisteren keek ik naar de finale van het Australische programma My kitchen rules. De dag die je wist dat komen zou, was eindelijk hier. Het programma lijkt een uitvloeisel van Masterchef Australië. Al zijn dingen anders (geen Masterclasses, bijvoorbeeld), ik herken veel: de competitie, de passie, de emotie. Bij MKR strijden tweetallen tegen elkaar om de eer. Ik zag teams van piloten, politie-agenten, autoverkopers, leraren, zusjes, hartsvriendinnen, een pasgetrouwd echtpaar.
Ze kwamen uit alle staten van Australië en reisden voor de wedstrijd door het hele land. Door de regen en de wind. Zo moesten ze maaltijden bereiden in een piepkleine, kokend hete keuken aan boord van een trein. Hun gerechten werden gepresenteerd aan reizigers in de Ghantrein die vanuit het zuiden dwars door het rode hart van Australië naar Darwin rijdt.


Er kwam in de afgelopen periode kritiek op het programma vanuit het Masterchef-kamp: het zou meer een soap zijn dan een programma waarin koken en eten centraal staan. Ik ben het daarmee niet eens. De halve finale en de finale van My Kitchen Rules waren van zeer hoog culinair niveau en de finalisten waren aan elkaar gewaagd. In de finale moest een vijfgangenmenu worden bereid. Een strijd, twee teams. De zusjes Sammy & Bella uit Sydney streden tegen huismaatjes Kane en Lee uit Victoria. De meiden uit New South Wales wonnen met hun technisch hoogstaande recepten (score 56 van de 60 punten) van hun creatieve concurrenten (53 punten); het was een zinderende close finish. Daar sta je dan. Zij aan zij, borst vooruit. Ze zagen dit moment al zo vaak in hun dromen. The Saucy Sisters hebben inmiddels hun eigen website met recepten.

Masterchef UK is weer met een nieuwe serie op de Nederlandse tv. Ik kijk maar het kan mij veel minder bekoren. Juryleden John en Gregg vind ik mechanisch en oninspirerend. De kandidaten vind ik onder de maat, de kookomgeving benauwend. Bijna iedere kandidaat bereidt erwtenpuree met mint, bloedworst (black pudding), lamsvlees-op-een-bedje-van, custard met vruchten. Niets bijzonders. Niks om na te volgen in eigen keuken.

Als grote fan van Masterchef Australia wacht ik al maanden op de terugkeer van het programma. In vorige seizoenen kookte ik die recepten regelmatig zelf. Hoe klein we zijn, onze daden zijn groot. De succesformule werd in een nieuw jasje gestoken, deze editie heet Masterchef Australia: The Professionals en staat onder leiding van de Britse chefkok Marco-Pierre White. Samen met Matt Preston vormt hij de jury. Professionele koks strijden tegen elkaar in deze nieuwe opzet. De winnaar van 2013 is in Australië reeds bekend. Ik vermoed dat het maanden zal duren voordat het programma op de Nederlandse tv is te zien. Ik kijk ernaar uit.

Marco-Pierre White was ooit de jongste chef ter wereld wiens restaurant drie Michelinsterren ontving. Hij beloofde dat hij alles zou geven, iedere stap die hij zette die leidde naar hier. White wordt ‘de godfather of modern cooking’ genoemd. Net als Gordon Ramsey, is deze chef niet onomstreden vanwege zijn gedrag. Zowel in de keuken als daarbuiten. In de tijd dat mijn liefje en ik in Engeland woonden en werkten, gingen we soms naar zijn restaurant Criterion op Piccadilly Circus. De gerechten waren Franse klassiekers met een White Touch. We aten er heerlijke steak tartare met zelfgebakken frietjes, de krokante kalfszwezerik was om te zoenen, net als de op de huid gebakken zeewolf en de traditionele boeuf bourguignon. Het restaurant is nu in handen van een andere chefkok.

Waar ik ook zeer naar uitkijk, is de Spaanse witte asperge. Er zijn reeds verse, witte asperges te koop maar die komen uit Peru. Dat is geen optie voor iemand die weliswaar globaal denk maar toch uitsluitend lokaal eet. Ik vroeg de man van twee groente-afdelingen wanneer we de Spaanse witten tegemoet mogen zien. Hun antwoorden waren: nog 1 week. Ben ik er klaar voor? Jazeker. De W van welkom in ons midden. De beste witte Spaanse asperges komen uit Navarra. Ze doen niet onder voor de Nederlandse, vind ik. We hebben ons voorgenomen het Witte Goud tweemaal per week te eten, zolang het kan. Onlangs zag ik een AH-reclame op televisie waar Nederlandse asperges hoog opgetast liggen. Wow. Geniet ervan en...

houd je veilig!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten