Translate

vrijdag 7 juni 2013

Alpe d’HuZes: je vriend, je vijand

Er gingen deze week 7.600 helden op de pedalen, bijgestaan door 25.000 supporters ter plaatse. De boze berg werd namelijk weer beklommen voor het goede doel: KWF Kankerbestrijding. 13 kilometer omhoog, 21 bochten, een gemiddeld stijgingspercentage van 7.9%. Opgeven is geen optie. Ik geef het je te doen. Sponsor Rabobank wisselde de professionele dopingsjongens in voor de èchte fietsers. Dit jaar fietsten ze € 25 miljoen bij elkaar.

Mijn liefje en ik keken naar de tv-uitzendingen met een lach en een traan. De weg naar de top van de Alpe d’Huez is voor velen geplaveid met beladen herinneringen. Telkens als ik naar dit fietsevenement kijk, voel ik mij persoonlijk aangesproken. Niet in de laatste plaats omdat ik vele dierbaren verloor aan de rotziekte. 

Op die momenten roep ik dat ik de berg ook een keer zou willen bedwingen voor dit goede doel. Zo ook dit jaar. Mijn liefje keek mij meewarig aan. “Jij komt hier niet eens de berg op met jouw fiets”. De Koga is in goede conditie. Mijn woonomgeving aan de Costa Blanca, bovenop een heuvel, leent zich -inderdaad- uitermate goed als trainingsgrond. Bovendien zou ik de berg niet zesmaal willen/kunnen beklimmen; eenmalige bestijging voldoet. Zij vindt het geen goed idee. “Jij bent beter met woorden. Blog er maar ieder jaar over.” Geen daden maar woorden? Ik geef het idee niet op. Een dag in de hel is dragelijk als je bedenkt wat kankerpatiënten jarenlang moeten ondergaan... Misschien dat een fietsmaatje mij (en haar) over de streep kan trekken?!

DICHTER BIJ DE HEMEL KOM IK NIET (Maarten Peters)

Mijn rug is gebogen
Dansende pedalen
Spieren staan in brand
Maar de eindstreep komt in zicht
Het zweet in mijn ogen
Vermengt zich met mijn tranen
Glimlach en twijfel
Versmelten op mijn gezicht

En ik hoor een stem
Heel diep in mij
Wat gebeurt gebeurt
Geef niet op
Onzichtbaar duwende handen
Laten het vuur ontbranden
Waar is de top?

Dichter bij de hemel kom ik niet
Mijn armen gaan omhoog
Ik weet dat jij me ziet
Ik kijk om mij heen
Al die liefde die ik zie
Dichter bij de hemel (2x)
Dichter bij de hemel kom ik niet

21 bochten
Het kaarslicht, zoveel namen
Ontelbare verhalen
Eén doel, één strijd
Vreemden worden vrienden
Vrienden voor het leven
Voor altijd

Dichter bij de hemel kom ik niet
Mijn armen gaan omhoog
Ik weet dat jij me ziet
Ik kijk om mij heen
Al die liefde die ik zie
Dichter bij de hemel (2x)
Dichter bij de hemel kom ik niet

Op het dak van de wereld
Raak ik de sterren aan
Voel ik de kracht voor het leven
We gaan die berg verslaan
We hebben elkaar beloofd
Mijn armen gaan omhoog

Dichter bij de hemel kom ik niet
Mijn armen gaan omhoog
Ik weet dat jij me ziet
Ik kijk om mij heen
Al die liefde die ik zie
Dichter bij de hemel (2x)
Dichter bij de hemel kom ik niet


De stichting Alpe D’HuZes kwam deze week negatief in de publiciteit met het bericht dat bijeengefietste miljoenen ongebruikt zijn. Meer dan de helft ligt als slapend geld op de plank, aldus het Financieele Dagblad. Volgens kankeronderzoekers is het subsidiebeleid van de stichting dermate stringent dat zij niet meer de moeite nemen om een voorstel in te dienen. Bovendien is het een ondoorzichtige procedure die maanden duurt. De voorzitter van de stichting reageerde daarop met te zeggen dat € 41 miljoen nog in de beoordelingsfase zit en dat zeker € 21 miljoen volgens hem nog dit jaar wordt besteed. Een tip aan het bestuur: uitgeven is dé optie!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten