Translate

woensdag 23 oktober 2013

Tour Namibia 2013

Vanmorgen trof ik deze brief in mijn mailbox aan. Bernadette leverde een prestatie van topniveau. Ik ben trots op haar!



Lieve sponsoren van Tour Namibia 2013,

Belofte maakt schuld: ik had beloofd dat ik jullie verslag zou doen van mijn fietstour eind september door Namibië voor Orange Babies.

Om de tour in één woord samen te vatten: ONVERGETELIJK! Het is een van de bijzonderste weken van mijn leven geweest. In meerdere opzichten. Het is al een unieke belevenis om door Namibië te reizen en dat is het helemaal op de fiets. De enorme uitgestrektheid en het wisselende landschap blijven prachtig; variërend van de bergen van Spitskoppe, de Namib Dessert, Vingerklip en de Ugab Terraces tot Etosha National Park. Als je daar op je mountainbike doorheen fietst, voel je je heel bevoorrecht.

Onderweg kom je bijna geen mensen tegen. En de mensen die je tegenkomt zwaaien enthousiast. Maar je ziet ze ook denken: welke gekken fietsen hier terwijl ze ongetwijfeld ook vervoer met een auto kunnen betalen…

Het was niet mijn eerste keer in Namibië, maar ik was vergeten -of wellicht had ik het verdrongen- dat er veel heuvels zijn en veel vals plat. Het fietsen was echt een enorme fysieke uitdaging, die ik behoorlijk had onderschat. De uitdaging komt door een combinatie van factoren. Door de deels verharde wegen met op het ene moment grote kiezels en het volgende moment rul zand, door de stijgingspercentages, door de hitte én door het feit dat je vijf dagen achter elkaar fietst. We hebben drie keer 50 kilometer en twee keer 70 kilometer gefietst.

Ik heb het volgehouden! 
Vraag niet hoe; met regelmaat op mijn tandvlees en zeker ook met pijnlijk zitvlees. Maar mijn toch wel competitieve karakter (to put it mildly) heeft me in het zadel gehouden. En ik ben er best trots op: van de 20 deelnemers hebben er slechts vijf alle afstanden afgelegd. Dat waren twee mannen en drie vrouwen. De drie dames staan op de foto hiernaast, deze is genomen op de laatste fietsdag. De andere deelnemers moesten op een aantal dagen eerder afstappen, vaak door de warmte. We fietsten over het algemeen in de ochtend; van 7.00 uur tot aan de lunch. Daarna werd het te warm en was het vaak niet verantwoord verder te fietsen.

En wat is het meest indrukwekkend? Dat zijn de projecten die je bezoekt. Op de eerste dag van ons verblijf in Namibië en op de laatste dag hebben we projecten van Orange Babies bezocht. En dan weet je waarvoor je het doet; de vele babies en kinderen die je ziet, die ook een kans in het leven verdienen. Niet alleen op een geboorte en een leven zonder HIV, maar ook een kans op een menswaardig bestaan, met mensen die voor ze zorgen als ze wees zijn. En een kans op een toekomst, met name door het geven van onderwijs.

Wat heeft dit alles nu opgeleverd? Dankzij jullie bijdragen heb ik zelf ruim € 7.000 kunnen inbrengen. In totaal hebben we met elkaar 136.500 bijeen gefietst. En dit bedrag stijgt, er komt nog steeds geld binnen*.
Ik vond het echt ontroerend hoeveel mensen mij hebben gesponsord.

Lieve mensen, heel veel DANK DANK DANK!

Bernadette


*Als je dit goede doel alsnog wilt sponsoren, kun je geld overmaken naar:

ING 1105 Stichting Orange Babies
Onder vermelding van: Tour Namibia BERNADETTE
IBAN: NL96 INGB 0000 0011 05
BIC: INGBNL2A

Of:

ABN AMRO 53.55.17.076 Amsterdam
Onder vermelding van: Tour Namibia BERNADETTE
IBAN: NL71ABNA0535517076
BIC: ABNANL2A

Geen opmerkingen:

Een reactie posten