Translate

dinsdag 31 december 2013

Terugblik

2013 was een jaar met extreem weer, niet alleen in Nederland maar over de gehele wereld; denk aan de noodlottige orkaan op de Filippijnen. Het was het jaar van de troonswisseling in Nederland, de betreurenswaardige dood van wereldburgers (Mandela, Prins Friso), een nieuwe paus in Rome en nog veel meer.
Ondanks nummer 13 in het getal, was het voor ons een goed jaar. Mijn liefje ging van een schema van twee medische onderzoeken per jaar naar eenmalige controle. Een grote stap voorwaarts. Nadat je met een serieuze ziekte bent geconfronteerd, waardeer je een goede gezondheid deste meer.

Ons jaar startte in Maleisië, gevolgd door een kort verblijf in een huurvilla in de Bintangsteeg van Lovina, Noord-Bali. Daarna vlogen we terug naar de Costa Blanca. Voor ons doen verbleven we lange tijd aaneengesloten in Spanje. We maakten er vele uitstapjes: Valencia (voor de Fallas), Almeria (voor mijn verjaardag), Tabernas (samen met Bernadette) en Granada (voor de verjaardag van mijn liefje). Spanje is boeiend en prachtig. We voelen ons thuis in het nieuwe vaderland. Gelukkig gaat het er economisch iets beter, hopelijk komt er weldra een einde aan de financiële crisis. Dit jaar was deels gevuld met taken die verband houden met mijn functie als VP van de Vereniging van Huiseigenaren in onze woonwijk. Alhoewel het tot nu toe een goede ervaring was, zal ik mij volgend jaar niet herverkiesbaar stellen. Mijn liefje en ik gaan weer doen wat we het liefst doen: eropuit trekken met de rugzak!

2013 was een topjaar qua boeken. Mijn reader vertoont al slijtage. Ik las mij suf in het zonnetje op het Spaanse terras en op het schaduwrijke terras van Bali. Het is mijn allergrootste hobby, een dag niet gelezen is een dag niet geleefd. Hier in Bali staan nog tientallen boeken. Onlangs werd er -met toestemming- een greep gedaan in de voorraad. Een van de zoons van Toos & Pim die wij op Bali leerden kennen, opent met zijn Javaanse vrouw binnenkort een Bed & Breakfast in Jogyakarta. Mijn boeken zorgen voor een beetje aankleding.
Zo’n terugblik op het jaar moet ook een boekenlijstje bevatten, vindt de boekenwurm in mij. Het beste boek van 2013 kan ik niet kiezen, ik las zoveel goeds en moois. ‘Het puttertje’ van Donna Tart staat zeker in mijn top 3, net als ‘En uit de bergen kwam de echo’ van Khaled Hosseini en ‘De bekentenis van Adrià’ van Jaume Cabré. Het interessantste wetenschappelijke boek dat ik dit jaar las, heet ‘The Journey of Man – A Genetic Odessey’ van Spencer Wells (2002). Beter laat dan nooit.

Het jaar sluiten mijn liefje en ik af in Bali. Een heel, heel grote wens ging in vervulling toen we in december van dit jaar kennis maakten met wat nu de nieuwe eigenaren van de villa in Noord-Bali zijn. Voordat we naar Bali afreisden, bestempelden mijn liefje en ik 2014 als ons jaar, het jaar waarin de voorspoed ons zou toelachen en de villa in andere handen zou overgaan. In november jongstleden kon ik niet bedenken dat dit heugelijke feit reeds in 2013 zou plaatsvinden. We zijn nog steeds in juichstemming. En we tellen af. Met onze vriendinnen in Sydney gaan we binnenkort Australia Day vieren en daarna wacht een kampeerwagen ons op aan de zuidwestkust.

We vieren oudjaar in leuk gezelschap: Elsa, Yudha en Damai zijn vanavond onze gasten. Yudha is bang voor vuurwerk en Elsa bleek er tegenop te zien om alleen oudejaarsnacht door te brengen. Iedereen in de buurt weet dat haar echtgenoot op de boot werkt en dus ver weg is. (Ketut keert in januari 2014 huiswaarts.) Alhoewel Oudejaarsavond vooral een Westers evenement is, zijn er elk jaar wel Balinezen die zich bedrinken en gedoe veroorzaken. Ze heeft al eens een nieuw telefoonnummer moeten nemen omdat ze door mannen werd lastiggevallen... Het voorstel was dan ook snel gedaan en geaccepteerd. Vanavond houden we een pyjamaparty. We gaan Memory en Domino spelen, kleuren en voorlezen. En we gaan oliebollen met poedersuiker eten. Hoogstwaarschijnlijk liggen we allemaal vóór twaalf uur onder zeil. Ik vind dat geen probleem. Dit jaar kan niet meer stuk.

Goodbye 2013, Selamat datang 2014! Een heel goede jaarwisseling gewenst.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten