Translate

donderdag 23 januari 2014

Bye bye Bali

De afgelopen dagen in het zuiden van Bali voelden aan als vakantiedagen. Als kadootje voor muzelluf kocht ik een iPad Mini en mijn liefje schafte een nieuwe zonnebril aan. We ‘sopten’ tot we erbij dropten, bezochten mooie restaurants (o.a. Zuid-Bali’s beste restaurant van dit moment: Sardine). We maakten wandelingen langs het strand – zigzaggend vanwege het vele plastic en zonder schelpen te rapen; die komen immers Australië niet in. 
We sliepen als roosjes in het grote bed, bespraken alles dat zich in de laatste maanden in het Hoge Noorden afspeelde, keken terug op een boeiend maar inspannend weekend met de nieuwe eigenaren van Villa Kerang, lazen lokale kranten en becommentarieerde alle onderwerpen. Hét onderwerp van dit moment is de verkiezing van de eerstvolgende president van Indonesië in juli van dit jaar. Wie o wie gaat dat worden? We zullen het wel lezen in de krant(en). Bali als vakantiebestemming bevalt ons beter dan als nieuw Vaderland.

We ontvingen in de afgelopen dagen veel felicitaties van vrienden en familie. Zij voelden de opluchting en het nieuwe begin met ons mee. Mijn liefje en ik fantaseerden over een bestaan als Mama Lou en Pipo de Clown, precies het leven dat we willen leven en dat we weer gaan leven, als het aan ons ligt. Een rondreis Down Under staat nu op het programma, vanavond vliegen we namelijk naar Sydney na een afwezigheid van twee jaar. We hebben er zin an.

Op 18 december jongstleden maakte de Australische vliegmaatschappij Jetstar (dochter van Qantas) haar inaugurele vlucht met de Boeing 787 Dreamliner het state-of-the-art vliegtuig dat vanaf deze maand de Sydney-Bali route zal dienen. Dit Boeing-toestel is een wide body vliegtuig dat wordt beschouwd als 's werelds efficiëntste voor lange afstandsvluchten. Het toestel heeft een capaciteit variërend van 210-330 passagiers afhankelijk van de stoelconfiguratie. Deze Dreamliner is voor Jetstar de vervanger van de Airbus 330. Het is de bedoeling dat Jetstar 14 Dreamliners operationeel heeft aan het einde van 2015. Dit is het eerste type vliegtuig met composieten als belangrijkste materiaal voor de structuur, in plaats van metaal.

Het is één van de meest geavanceerde vliegtuigen die in de afgelopen jaren in gebruik is genomen. Een modern middelgroot toestel met veel ruimte van binnen, grotere stoelen, grotere en beter geplaatste ramen en meer zuurstof. Omdat het vliegtuig grotendeels van composiet is gemaakt, is het toestel sterker, minder zwaar, minder gevoelig voor corrosie en beter gestroomlijnd. Dat betekent minder lawaai, sneller én zuiniger. De luchtdruk in het toestel is hoger dan gemiddeld hetgeen betekent dat het de vermoeidheid van passagiers vermindert. Wij gaan aan boord dus we gaan al die voordelen hopelijk aan den lijve ondervinden! De volgende blog komt uit Sydney. Leo Dovente.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten