Translate

zondag 23 maart 2014

We came as visitors, we leave as friends

Het zit erop, morgen gaan we terug naar Europa. Je kunt zeggen dat we vertrekken ‘with a bang’ want afgelopen nacht donderde en bliksemde het oorverdovend. De regen kwam met bakken naar beneden. De bovenluiken gingen dicht maar de stoeltjes liet ik voor wat ze waren. Die leegde ik vanmorgen en ze staan nu te drogen in de zon. Het was de eerste keer in twee maanden tijd. Tot dan toe kregen we geen druppel regen, wel warmte en blauwe luchten. Hier begon de herfst onlangs. Je zou het niet zeggen: het is overdag nog circa 30 graden Celsius. Winnie didn’t mind the rain... ze is weer bijna zo wit als ze was toen we haar oppikten.

Deze laatste dagen staan we op een camping in Rockingham, op een uurtje rijden van Perth. Het is zeker geen toeristencamping en ook geen trekkerskampeerplaats. De plek staat zelfs niet in een reisgids. Mijn liefje vond ‘m na enig speurwerk. We zijn de enige ‘vreemden’ tussen een boel Australiërs die (semi-)permanent in caravans wonen. Sommigen al 20 of 30 jaar, naar verluidt. Dat nam niet weg dat we hartelijk welkom waren. De manager van de camping loodste ons persoonlijk naar een mooie plek met gras onder de voeten, beton onder de wielen en beschut door bomen. Hij was hoogst verbaasd dat we drie nachten wilden blijven, er is namelijk geen campingkeuken. No worries, mate. We kozen deze plek juist omdat het op loopafstand van het stadje is en op 500 meter van de oceaan ligt. ’s Ochtends lopen we naar een heerlijk kopje koffie en ‘s avonds eten we uit. Seafood, seafood, seafood voor mij en snappers voor mijn liefje, zittend aan de boulevard met uitzicht op de zonsondergang en de baai. Met af en toe een dolfijnevin op het vizier.

Gisteren maakten we onze laatste excursie op de wateren van West-Australië: we brachten een bezoek aan Penguin Island, op 5 minuten varen met de ferry. Het is een eilandje waar de kleinste pinguïnsoort ter wereld leeft. We kozen voor een tour in de baai om dolfijnen, zeeleeuwen, roofvogels en andere gevederde vriendjes te spotten. Het eiland is een natuurpark en, al zijn er picknick-plaatsen, je kunt er niets kopen want er is geen winkel. De rugzak bevatte dus boterhammen, fruit en zwem- en snorkelspullen. Er zijn mooie limestone riffen waar je als bezoeker mag komen.
Het werd een waardig afscheid. We zagen een grote groep wilde dolfijnen en kregen veel uitleg over het huidige gedrag: het is voortplantingstijd en de mannen zitten achter de vrouwen aan. Soms zagen we dan ook een witte dolfijnebuik aan het wateroppervlak verschijnen. De dames bepalen wie de gelukkige is en of en wanneer ‘het’ gebeurt.

We zagen tevens zeeleeuwen in de branding van de zon genieten. Die dieren, de mannetjes kunnen wel 300 kilogram wegen, ogen lui. Ze sliepen, rolden af en toe om, stonden op, liepen drie passen en ploften weer neer. De pinguïns zagen we alleen in het Discovery Center. Er is een behoorlijke populatie op het eiland maar ze jagen overdag en komen ’s avonds weer aan land. Of ze verstoppen zich onder de begroeiing van het eiland; ze zijn erg schuw. We zagen ze niet in het wild maar desalniettemin genoot ik van de diertjes, ze zijn schattig en zien er zo onbeholpen uit als ze op het land lopen. Ook de roofvogels gaven acte de présence, evenals de pelikanen en de verschillende soorten grote en kleine sternen. Voor de vogels is het eveneens voorplantingstijd. Bij de pelikanen wordt een vrouwtje in de lucht ‘gestalkt’ door tenminste twee mannetjes. Het mannetje dat het mooist vliegt en het best danst aan wal, wordt uitverkoren. Ik zag prachtige vliegcapriolen (maar ik kan er zelf ook wat, al zeg ik het zelluf!).

We hebben nog één vakantiedag te gaan want morgen reizen we -weliswaar via een leuke route- af naar Perth waar we de trouwe Winnie afzetten. Vandaag pakken we de reistassen alvast in al blijft de zwemkleding paraat. Dat inpakken zal wat voeten in de aarde hebben... We verzamelden hier extra bagage in de loop van de tijd (niet alleen voor eigen gebruik). Vandaag wordt de laatste was gedaan, wordt Winnie van binnen en van buiten een beetje schoner gemaakt, wordt de laatste reisblog geplaatst en het laatste WA-etentje gepland.

Enkele Australiërs vroegen ons in de afgelopen dagen of we met Malaysia Airlines naar huis vliegen. We begrijpen natuurlijk allemaal waarom, al blijkt de mysterieuze vermissing van een vliegtuig met alle passagiers aan boord in Europa geen voorpaginanieuws meer te zijn. Hier nog wel. Australië zette een grote, dure zoekactie op vanuit Perth. Het is een bizar idee dat de Boeing misschien wel hier in de buurt op de bodem van de Indische of de Zuidelijke Oceaan ligt. We vlogen enkele malen met Malaysia Airlines en met dat specifieke type vliegtuig dus de vermissing is ons na aan het hart en houdt ons sterk bezig. Deze keer vliegen we echter met voor ons een nieuwe maatschappij: Qatar. Met een tussenstop in Doha. Ik ben benieuwd. De volgende blog komt dus weer uit het oude, vertrouwde Spanje... Deo Volente. Daar brak de lente inmiddels aan.