Translate

zondag 25 juni 2017

De duizendste

Dit is mijn 1.000ste blog. Zelf vind ik het een bijzondere mijlpaal, al had ik dat aantal niet op mijn vizier toen ik begon in maart 2008. Die maand blogde ik slechts éénmaal, met ‘Alle begin is moeilijk’. Inmiddels blog ik gemiddeld twee keer per week; een schema waaraan ik mij houd. Schrijven en illustreren werden snel een geliefd tijdverdrijf.

Als Nederlandse transmigrant in Spanje, reislustige Hollandse en geëngageerd wereldburger schrijf ik over situaties en mensen die mij boeien - of juist niet. Mijn Liefje en mijn kleine vrienden in Bali zijn mijn favoriete hoofdpersonen alhoewel Donald J. Trump hen naar de kroon lijkt te steken. (Just kidding.)

Ik heb mijn hele leven verhalen verteld. Die in mijn blogs hebben doorgaans een persoonlijk tintje maar soms moet ik gewoon even mijn ei kwijt. Dan neem de gekte van de wereld om mij heen het over. Ik weet niet hoe en wanneer dit avontuur gaat eindigen maar ik kan je verzekeren dat ik bloggen serieus blijf nemen.

Ik heb een trouwe lezerskring maar ik ben geen blogkanon. Vind ik dat jammer? Soms wel. Ik roep dat echter over muzelluf af. Ik ben immers niet trendy, vlog niet, heb geen podcast, heb niet één centraal thema, ben als blogger niet actief op sociale media, schrijf niet in een wereldtaal, verkoop niets, trek geen publiek met advertenties, bezig taalgebruik van een ouwe taart. Desalniettemin had ik deze blogervaring niet willen missen. Voor geen goud.


The Blogger’s Lament

Upstairs in the unforgiving world, 
the world must earn a living, 
Struggling against the time and tide,
'Til sun sets on that world outside
And softly sweet the night is falling,
But the blogger’s lonely calling,
Keeps her to her basement tied.


For the blogger’s work is never abated, 
The newsfeed’s greed is never sated,
The blogosphere keeps getting bigger,
And RSI… it cramps his trigger-
happy finger, ever-clicking,
Ever cutting, pasting, sticking,
And in the end for what? Go figure!


Van: Brit
In: The Atlantic (2008)


Je hoort mij niet klagen!
Alhoewel... de grootste verandering in bloggen door de jaren heen is dat digitale foto-albums niet meer kunnen worden weergegeven op mijn site. Dat vind ik tot op de dag van vandaag een groot gemis. Ik blijf Google en Blogger bestoken met verzoeken om die functionaliteit in ere te herstellen; tot nu toe zonder resultaat. Zo belangrijk zijn we dus als klant, als bloggers. Het is een ontnuchterende gedachte.

Sinds 2010 houdt Blogger achter de schermen automatisch bezoekstatistieken bij. Google blijkt ook op mijn blogsite de verkeersbron bij uitstek. De Top3 van meest gebruikte zoekwoorden bestaat uit: 1) ‘duizend bommen en granaten’ (september 2008) over campinglife in Nederland en de buurman die leed aan het syndroom van Giles de la Tourette; 2) ‘cacaoboon’ – over chocolade en tropisch leven in meer blogs; 3) ‘koraalvissen’ over een snorkelavontuur in Oost-Bali in blog ‘Naar de b(h)aaien’ (oktober 2010).

Tags ‘Wonen op Bali’, ‘Wonen aan de Costa Blanca’ en ‘Reizen is verslavend’ vormen de Top3 van meest gebruikte blogthema’s.

Het verbaast mij dat het grootste aantal pageviews sinds het begin van de statistieken in Frankrijk ligt. Nederland kent echter de meeste lezerslocaties; op 35 plaatsen in het Vaderland wordt meegelezen. Vanzelfsprekend zijn er toevallige en vaste lezers. Het leuke is dat ze van over de hele wereld zijn. Ook in de Verenigde Staten heb ik trouwe lezers. Soms zou ik weleens precies willen weten wie jullie zijn… Mountainview: thank you and keep on reading!

Mijn beste blogjaar tot nu toe was 2015, het jaar waarin mijn liefje en ik enkele maanden door Zuid-Amerika reisden. Een prachtig continent. Ik ben op mijn gelukkigst als ik reis. Als internet mij als reiziger dan ook nog goedgezind is, vloeit mijn digitale pen rijkelijk. 2009 was het slechtste blogjaar toen ik in een dip geraakte door het overlijden van mijn beste vriendin Nelly. De pen werkte toen nauwelijks, een blog is ook geen klaagmuur, wat mij betreft. Later dat jaar kreeg ik het druk als Zuster Clivia toen ik mijn liefje bijstond tijdens haar behandeling voor borstkanker.

De beste blog van 2017 is getiteld ‘Shitty City’ met 4.955 pageviews. Dat is veel voor mijn doen! Daarin staat de ontstaansgeschiedenis van onze nieuwe woonplaats aan de Costa Blanca centraal. De populairste blog van dit moment is ‘Aardedag van 2017’. Natuur & milieu zijn onderwerpen die mij na aan het hart liggen. Vriend Frans noemt mij een eco activist als ik het weer eens heb over plasticsoep, klimaatverandering  of ander gekreun van Moedertje Aarde maar dat is een predikaat dat meer bij (held) Boyan Slat past. Mijn ‘strijd’ wordt tegenwoordig alleen met pen gestreden.

Voor wie of wat doe ík het, al dat typen, lezen, op- en uitzoeken, fotograferen, knippen & plakken? Voor eigen plezier maar zeker ook om jou te bekoren, lieve en trouwe lezer! Heel hartelijk dank voor je tijd en aandacht. Blijf lezen, alsjeblieft. Dat motiveert en stimuleert. Ik ga met plezier en toewijding op weg naar nummer 2.000.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten