Translate

zaterdag 13 oktober 2012

Vriendinnen van de Sierra de Escalona

Recent zag ik de eerste V-formatie vogels naar het Zuiden vliegen. De jaargetijden zijn ogenschijnlijk aan het veranderen. Ook bij ons. Enkele dagen geleden was het hier nog boven 30 graden Celsius maar de temperatuur daalt momenteel. Gisteren scheen de zon niet, tijdens het grootste deel van de dag en vandaag begon ook bewolkt, met een hoge vochtigheidsgraad. Er gaan dus wederom buien vallen. Geen probleem, wat mij betreft want het is goed voor de natuur.

Zoals de vaste lezer weet, wonen wij aan de Costa Blanca in een verhoudingsgewijs groene omgeving. Niet alleen staat ons appartement direct aan een golfbaan, wij kijken tevens uit op een Parque Natural. Sinds enkele dagen weet ik hoe dat natuurpark heet: Sierra de Escalona. Vriend en buurman Hugo, die net als ik een enthousiaste liefhebber is van Google, leverde daaraan een grote bijdrage. Van het een kwam het ander. Ik googelde op de nieuw gevonden naam en kwam tot mijn verrassing terecht op de website van de Amigos de Sierra de Escalona (ASE).

Deze vereniging, bestaande uit buurtbewoners, ecologen en mensen van natuurbehoud, begon haar goede werk in 2001 en de Associacíon werd geformaliseerd in 2007. Het betreffende gebied bestrijkt 4.697 hectaren. Het is een informatieve site met veel uitleg over de geologie en de flora en fauna van het natuurpark. Het gebied vormde zich in het neogeen (gelijktijdig met de vorming van de Noordzee!). De site biedt vele foto’s en men organiseerde onlangs zelfs een fotowedstrijd. De bijgevoegde foto’s van uilen zijn van de eerste en de derde prijswinnaars. Typisch iets voor mij?!

De Sierra de Escalona is, naar verluidt, niet alleen van regionaal belang. Vanwege de bijzondere vogelpopulatie is het gebied zowel nationaal als internationaal belangrijk. Zo komen in 'onze' Sierra diverse soorten (zeldzame) arenden voor: onder andere de Bonelli- en de goudarend. De beste tijd om deze roofvogels te zien is nu.
De vereniging organiseert deze maand dan ook wandelingen door het gebied. Onder deskundige leiding wordt er verteld en gekeken naar migrerende roofvogels die er neerstrijken. De Sierra de Escalona is zoal bekend om buizends (Buteo buteo) die er nestelen, de dwergarend (Hieraaetus pennatus) en verschillende soorten havikken en sperwers. Vogels die wij met regelmaat op het vizier hebben. Tevens schijnt er een oehoe (bubo bubo) met jong te vertoeven. Zeker iets voor mij!

Ik nam dus contact op met de Vrienden van de Sierra de Escalona met de vraag of mijn liefje en ik aan zo’n wandeling zouden mogen deelnemen of dat het alleen voor leden is. Als dat laatste een voorwaarde is, word ik graag lid. Het is een mooi doel waarvoor zij zich verenigen. Vanaf het eigen terras geniet ik dagelijks van het uitzicht en van de kreten en het getjilp van de vele vogels waardoor wij worden omgeven. Momenteel hoor ik hier nieuwe vogelgeluiden. De vogeltrek is echt begonnen. Steenuiltjes die mij 's avonds om het hardst roepen, mogen al jarenlang op mijn warme belangstelling rekenen. 

Enkele jaren geleden landde hier -per ongeluk- een vale gier in de woonwijk. Hij hoort hier maar hij hoorde niet precies daar, op de trap naar een van de appartementsblokken. Een memorabel voorval voor een Vriendin van de Geverderde Vrienden. Het bijzondere dier werd gered door een andere vogelvriend. Het zou mij niets verbazen als hij van een van de Amig@s blijkt.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten