Translate

zondag 15 februari 2009

Evolutie

Op 12 februari jongstleden was het 200 jaar geleden dat Charles Darwin werd geboren (1809-1882). Omdat het op 24 november ook nog eens 150 jaar geleden is (1859) dat 'On the Origin of Species' werd gepubliceerd, is 2009 wereldwijd uitgeroepen tot Darwinjaar.
Op 13 september aaanstaande gaat de VPRO een TV-serie uitzenden, genaamd 'In het kielzog van Darwin'. Het is onderdeel van het BEAGLE2009-project. Dit is de naam van het schip waarop Darwin van 1831 tot 1836 voer en zoveel kennis en inzicht opdeed dat hij daarmee het beeld van het leven op aarde drastisch veranderde. “In deze serie voert de Beagle de kijker langs mooie, kwetsbare, bedreigde en avontuurlijke gebieden. Van Patagonië tot de Stille Zuidzee, van Australië tot St. Helena. En onderweg duikt steeds die ene vraag op: overleeft de aarde de mensheid?” Aldus de site. Ik heb de info over het project bij mijn links geplaatst. In September zal ik op Bali zijn maar ik hoop stilletjes dat BVN deze machtig interessante serie zal gaan uitzenden, so fingers crossed. Ik ga de reis in ieder geval via het web op de voet volgen.

In 2006 overleed Harriet op 176-jarige leeftijd in een aanleunwoning in een dierentuin in Queensland, in het Noorden van Australië. Zij was de reuzenschilpad die volgens de verhalen in 1831 door Darwin aan boord was genomen tijdens de Beagle-reis. De reuzenschildpad was geboren op de Galapagos-eilanden en bleef in Australië achter. Harriet werd een van de oudste dieren ter wereld. Op de foto -met dank aan MSNBC- wordt ze geflankeerd door de legendarische Australiër Steve Irwin, alias Crocodile Hunter, en zijn echtgenote. Ook Irwin overleed in 2006 nadat hij tijdens een diepzeeduik recht in het hart werd geraakt door de giftige punt van een pijlstaartrog. Zoveel domme pech is tragisch...

Het Darwin-jaar 2009 begon voor de 'Homo Australis' en de 'Animalis Australis' helemaal niet goed. Vorige week kreeg ik op een vroege ochtend een foto in de mailbox van een baby-koala die onderdak had gezocht voor de hittegolf die op dat moment in het Zuiden van Australië heerste. De foto was afkomstig van Julie, vriendin uit Sydney. Zij woont op veilige afstand van de bosbranden die ten noorden en oosten van Melbourne woeden. Ze woont wel om de hoek van Sydney Harbour en Bondi Beach waar momenteel een aantal bijtgrage witte haaien rondzwemt, zoals ik in de Sydney Morning Herald las.
De foto van het koalabeertje was schattig maar als je bedenkt dat het diertje uit pure nood bij mensen had aangeklopt en in hun badkuip was gekropen, vergaat het lachen je snel. Vorig jaar rond deze tijd reden wij daar zelf en zagen we de leukste koala's van het Zuiderlijk Halfrond in de bomen! Daarvan zullen er na de recente branden weinig over zijn ...


Het zijn de dodelijkste bosbranden die ooit in Australië hebben gewoed. Het dodental onder mensen is inmiddels opgelopen tot meer dan 180 en er wordt gesproken over meer dan 1 miljoen dieren die in de vlammen zijn omgekomen. Ik heb begrepen dat meer dan de helft van deze branden door mensen is aangestoken. Dan moet je in mijn ogen wel diep gestoord zijn. Om zoveel mensen- en dierenleed op je geweten te hebben voor een paar miezerige 'pyro-minuten'?! Ik vraag mij af of dergelijke lui überhaupt een functionerend geweten hebben... Er zijn inmiddels enkele arrestaties verricht. De daders hangt een gevangenisstraf van tenminste 18 jaar celstraf boven het hoofd. Voortgaande evolutie zou een organisme in de loop van de tijd tot een geraffineerdere levensvorm moeten ontwikkelen. Het lijkt erop dat wij, mensen, die staat in het Darwin-jaar nog niet zullen bereiken!