Translate

vrijdag 13 maart 2009

Minstens 30 minuten per dag

'Alle volwassen Nederlanders zijn samen 70 miljoen kilo te zwaar. Met ons gezamenlijk overgewicht kunnen we maar liefst 135 wedstrijdzwembaden vullen met vet, zo heeft het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) berekend. Gelukkig is er ook goed nieuws: al dat vet is in één jaar weg te werken als alle Nederlanders minstens vijf dagen per week 28 minuten per dag stevig gaan lopen, bovenop hun huidige beweging.' Deze saillante details stonden op de site van de 30minutenbewegen-campagne. Ik houd van sprekende vergelijkingen; die komen over. Deze keer is mijn blog gewijd aan het belang van dagelijks bewegen.

Uit vele publicaties blijkt dat dagelijkse lichaamsbeweging niet alleen goed is voor de lichamelijke maar ook voor de geestelijke gezondheid. Regelmatig bewegen helpt osteoporose (botontkalking) voorkomen en dat is relevant voor ons, dames van meer dan gemiddelde leeftijd. Het vermindert tevens het risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Vrouwen die voldoende bewegen, hebben 20 tot 40% minder kans op het krijgen van borstkanker. Elk uur extra lichamelijke inspanning per week zou het risico met 3 tot 8 % kunnen terugbrengen.

Uit medisch onderzoek blijkt tevens dat lichaamsbeweging bij niet al te zware depressies even effectief is als een medicijn. Daarnaast geven steeds meer onderzoeken aan dat regelmatige lichaamsbeweging het geestelijke verouderingsproces kan afremmen. Lichaamsbeweging zou zelfs bescherming bieden tegen de ziekte van Alzheimer. Dat een goede gezondheid een voorwaarde is om optimaal van het leven te genieten, is mij in de afgelopen jaren (pijnlijk) duidelijk geworden.

Om al die redenen maken wij hier dagelijks een flinke wandeling. Maar ook omdat intensief bewegen 'gewoon' lekker is, al moet ik mij er weleens toe zetten. Twee jaar geleden kocht ik een paar heel comfortabele wandelschoenen van het merk Mobils, een soort Mephisto Junior. Wanneer ik die schoenen draag, heb ik na de wandeling nooit moeie voeten of rugpijntjes. Tijdens het wandelen krijg ik doorgaans wel last van mijn ogen: ze zijn namelijk ongelofelijk onooglijk maar ik ben de schaamte voorbij...
Het huidige weer in ons deel van Spanje nodigt erg uit om naar buiten te gaan. Afgelopen weekend hadden wij de eerste, echt warme dagen (24° Celsius) van dit jaar. De bloembakken om het terras puilen uit van de bloemen, de tijm en rozemarijn in de omringende tuinen ruiken heerlijk, ik heb alweer blauwe druifjes gezien en ook de gele mimosa staat hier al in bloei. De pluizige bolletjes doen mij denken aan de paaskuikens van 'de vieze man' (een gevierd Koot&Bie-typetje)... Als je daarvan geen warm gevoel krijgt?!


Vorig weekend liepen wij in t-shirt langs de stranden van Campoamor en wij waren niet de enigen. Dat wil zeggen: we waren wel zo ongeveer de enigen met iets aan... want waar ik ook keek, zag ik slechts badpakken, bikini's, zwembroeken en een enkele blote bh. Met zo te horen Duitse, Engelse en Scandinavische mensen erin. Voor de Spanjaarden is het daarvoor nog te vroeg. Voor de meesten van hen is het nog winter, tijd van jassen, coltruien en maillots. Ik verbaas mij nog altijd over dit grote verschil in gedragingen. Ook ik ben klaar om mij wat bloter te geven: de bermuda kan weer aan want het natuurlijke winterdons is van de benen verwijderd!

Deze week was sowieso goed qua bewegen. In aanvulling op de dagelijkse lichaamsbeweging oefenden wij elke dag van de week op de golfbaan: een potje putten op de green als oefening voor het korte werk over de grasmat, een emmertje ballen afslaan op de driving range voor het lange werk door de lucht. Dat alles ter voorbereiding op een golfpartijtje met vriend Gerardo op de 'eigen' golfbaan van Campoamor. Zoals voor alle sporten geldt ook bij golf dat je vaak moet oefenen om goed te spelen. Golf is een technische maar zeker ook een 'mentale' sport: als het hoofd niet rustig is, belooft dat niet veel goeds voor het spel. Voor wat betreft de beweging: als je vanaf elke teebox recht naar de vlag speelt, leg je op Campoamor ruim 6.200 meter af van hole 1 tot en met hole 18. Ik ken echter (nog) niemand die dat kan. Vandaag is de wedstrijd gespeeld. Alhoewel het vrijdag de 13de was, kon het weer niet beter zijn. En ook mijn golfspel verliep buitengewoon goed, dankzij de ballen van Ger... Muchas gracias, amigo!



P.S. Bij mijn foto's heb ik een nieuwe reportage opgenomen, getiteld 'Spanje door de jaren heen'. Dat moet een impressie geven van alle reizen die wij in de loop van 7 jaar zelf in het land hebben gemaakt alsmede bezoeken van mensen aan ons.