Translate

donderdag 29 april 2010

Lekkâh!

Deze week konden wij vanwege de milde temperatuur voor de eerste keer sinds ons verblijf in Nederland tot later in de avond in de voortent zitten. Dat deden wij met Diederik en Tineke. Tot dan toe vond ik het in de avonduren koud en kil. Maar het voorjaar komt eraan! Eigenlijk zou ik nu moeten typen: 'de zomer komt eraan' maar zóver is het niet. Als het weer zo mild is, krijg ik wel weer zin om te kokkerellen op de camping.
In ons geval is kamperen zeker geen creperen: in de caravan hebben wij een 3-pitskookstel en een oven. Plus de Cadac Chef Deluxe die in de voortent staat. Dit is een multifunctioneel apparaat dat je eerst monteert en vervolgens aansluit op een gasfles. Met dit handige 'outdoor'-kooktoestel kun je grillen, barbecuen, roerbakken, rijst of pasta koken en wat dies meer zij. Mijn eigen kooklust is momenteel nog niet erg groot maar mijn eetlust wel. Albert Heijn en Simon de Vogel deden tot nu toe het voorwerk, wij deden de gemakkelijke rest. Onder druk beken ik hier dat het vooral mijn energieke liefje is die optreedt als Chef Deluxe... Haar Thaise curry en Limburgse aspergerecht waren heerlijk! Maar ook de Volkskeukenrecepten van culinair recensent Onno Kleyn van de Volkskrant deden mij in de afgelopen weken regelmatig het water in de mond lopen; onder andere zijn recept van geitenkaasjes met olijfolie op veldsla. Bekijk dit en andere recepten op zijn website.

Traiteur Simon de Vogel is mijn favoriete Haagse smulpapenwinkel. Je vindt hem op Frederik Hendriklaan 70. Hij wordt door mij al vele jaren Dokter Vogel genoemd, vanwege de 'heilzame' gerechten die je daar kunt kopen: de fameuze truffeltapenade, verse pasta's met truffel, vitello tonato, truffelgratin, stamppot van verse spinazie met zoete trostomaatjes en zoveel meer. Voor de goede orde: de ware dokter A. Vogel biedt homeopathische en fytotherapeutische oplossingen voor gezondheidsklachten en tips om gezond en fit te blijven.

Dokter S. Vogel organiseerde onlangs een wijnproeverij. In het proeflokaal stonden circa 50 mooie wijnen opgesteld uit de oude wereld (Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië) en de nieuwe wereld (Nieuw-Zeeland, Chili, Argentinië). En er waren overal wijndeskundigen en spietons. Dat is het chique woord voor spuugbakje. Een professionele proever slikt de wijn namelijk niet door. Ik heb het bakje niet één keer gebruik maar dat mag dan ook: ik ben een amateur... Van alle prosecco's, witte, rosé en rode wijnen viel vooral de fruitige nummer 49 bij mij in zeer goede aarde. Daarvan bestelden wij na afloop een doos. Het is rode wijn uit 2007, gemaakt van de Pinot Noir-druif. De wijn draagt de naam Saurus en komt uit Neuquen -ahum- in Patagonië, Argentinië. Er staat een dinosaurus op het etiket. De onderzoeker won het van de amateurvinoloog in mij. Ik vroeg de wijndeskundige waar de naam en het logo van de wijn vandaan komt. Het antwoord was verrassend: toen Familia Schroeder haar wijnvelden wilde aanleggen, trof men daar overblijfselen aan van een Titanosaurus. De resten zijn ter plekke in een speciale kelder te aanschouwen. Patagonië staat als reisbestemming al jaren op mijn wensenlijstje; ik heb nu nóg meer reden om te gaan!

Over lekker gesproken: wij werden in de afgelopen dagen verwend door kokkerelski van Ton en Meinie en Didi en Hugo. Zij nodigden ons bij hen thuis uit voor het diner en voor de lunch. Wij genoten van hun moussakataart, de zelfgemaakte champignonsoep en rijkgevulde forelsalade met avocado (geïnspireerd door Dr. Frank). Met een heerlijk glas wijn en uitzicht op grote schepen en bloeiende bomen.

Deze week werd ook de nieuwe lijst van beste restaurants ter wereld gepubliceerd. Dit jaar staat het Kopenhaagse restaurant 'Noma' van de jonge chefkok René Redzepi op de eerste plaats. Onze eigen smaakpapillen gingen daar twee jaar geleden al proeven tijdens een stedentrip. Nummer 2 is dit jaar het Noord-Spaanse restaurant 'El Bulli' dat vorig jaar op 1 stond. Het restaurant van sterrenkok Ferran Adrià is slechts enkele maanden per jaar geopend en de wachttijd is circa een jaar. We hebben het nog niet bezocht en we moeten snel zijn: na 2011 gaat het restaurant twee jaar dicht. Wel kook ik in Spanje regelmatig uit zijn 10-minutenreceptenboek. Op plaats 3 staat dit jaar het restaurant 'The fat duck' van chefkok Heston Blumental, in Bray-on-Thames. Wij woonden er niet ver vandaan en bezochten het restaurant enkele keren. De Engelsen kunnen wel degelijk koken, meneer Wind ('Pijeah' voor vrienden)! Hij is zelf vertegenwoordiger van het platHaags koken.

Sterrenrestaurant 'De Librije' van Jonnie en Thérèse Boer kwam de lijst met stip binnen. Met de nieuwe nummer 1 waait er een nieuwe wind door de top3: de nummers 2 en 3 zijn beiden exponent van het experimentele koken. Hun keukens zijn heuse laboratoria. Daaruit komen gerechten als slakkenpap en spoom uit een spuitbus. De huidige nummer 1 vertegenwoordigt de traditionele, regionale, seizoensgebonden keuken. Eten is voor ieder mens een eerste levensbehoefte. Eten uit de schijf van 5 is een aanrader. Lekker eten is puur genot.