Translate

zondag 19 oktober 2014

Rondje Málaga

Toen we bepakt op de parkeerplaats achter ons huis stonden, klaar om weg te zoeven, vroeg buurman Steve waar we heen gingen. “Málaga”, zei ik enthousiast maar hij trok zijn neus op… We zouden daar onder andere mijn zwager en zijn partner ontmoeten. Zij boekten een vakantieweek in Andalusië en het leek ons leuk enkele dagen met hen door te brengen. Wij reserveerden in hetzelfde hotel als zij, centraal gelegen en op korte loopafstand van de oude binnenstad. Overdag verkenden mijn liefje en ik de stad samen te voet, aan het einde van de dag en ’s avonds spraken we met hen af. Het was een fijn weerzien.

Bij de plaatselijke VVV legde ik uit waar mijn interesse lag en van onderuit een laatje kwam een brochure van MAUS, Málaga Arte Urbano Soho. Het bleek een wandelroute langs bijzondere muurschilderingen in een kunstzinnige wijk van de stad. We zagen werken van Spaanse (Malaga, Madrid, Santander, Granada), Belgische en Chinese kunstenaars; sommigen wereldberoemd. Op de route lag ook het CAC, het Centrum voor Hedendaagse Kunst, in een fraai Art Déco-gebouw. De toegang was gratis en fotograferen was toegestaan. Kom er eens om?!

Het was niet alleen moderne kunst die we bezichtigden, we legden ook een bezoek af aan het kasteel van Gibralfaro en het Alcazaba. Daarmee liepen we vijf eeuwen terug in de tijd. Het kasteel ligt op minder dan 200 meter hoogte en is vanuit de haven goed te zien maar de weg ernaartoe was dermate steil dat we regelmatig een stop moesten inlassen. De weg naar beneden was zowaar nog zwaarder. Het uitzicht over deze mooie stad was echter al die moeite waard.
’s Middags bezochten we het museum CarmenThyssen waar we ons vergaapten aan de werken van Spaanse meesters. Afgezien van Goya en Velazquez ken ik er -nog- niet veel. Ook hier was fotograferen zonder flits toegestaan. Ik zag prachtige zonsop- en -ondergangen, indrukwekkende zeeën en andere natuurelementen, stierengevechten, dansers en musicerende zigeuners. Tijdelijk was er één olieverfschilderij van El Greco te zien. De oude Griek (1541-1614) werkte als kunstschilder jarenlang in Spanje. Het werk ‘Las Lagrimas de San Pedro’ is daar tijdelijk te zien omdat het in heel Spanje de 400ste herdenking van zijn sterfdag is.

Net als in Cartagena werd ook de haven van Málaga in de afgelopen jaren gemoderniseerd en uitgebreid. Elke dag lag er een groot cruiseschip maar de marina was tijdens ons verblijf ook de aanlegplaats van een indrukwekkend opleidingsschip (driemaster) uit Oman, ferries naar de Spaanse enclaves in Marokko en de ijsbreker Arctic Sunrise van Greenpeace. Ook Ketut deed de terminal met zijn cruiseschip Regent Seven Seas aan.
Ik vroeg een van de Greenpeace-bemanningsleden waarom ze daar zijn. De organisatie wil aandacht vragen voor alternatieve vormen van oliewinning; Spanje overweegt traditionele boringen in de baai van Alboran en rondom de Canarische Eilanden.

Het waren echter niet alleen schepen die onze aandacht kregen. In het havengebied deden we ook een rondje culinair: we lunchten en dineerden bij restaurant JCG en bij Café de Paris, beide van dezelfde Spaanse chef-kok Juan Carlos Garcia. Het eerstgenoemde restaurant is strakker ingericht en heeft meer experimentele gerechten op de kaart. Vooral de smaak van de knoflook-amandelsoep met op de bodem een stevige mousse van groene appel en verse pruim van JCG zal mij lang bijblijven. Mijn liefje genoot daar van de bijzondere steak tartare. Het Café is gezelliger en ook de kaart is gemakkelijker. We vielen sowieso met onze neus in de (truffel)boter: Málaga organiseerde tijdens ons verblijf een 10-daagse tapasroute door de stad.

Andalusië, de geboortegrond van de Spaanse tapa, maakte de borrelhapjes in de loop van de tijd tot ware culinaire kunststukjes. Ik zou ze elke dag kunnen eten, in plaats van een hoofdgerecht. Op 26 oktober wordt bekendgemaakt welk etablissement de beste tapas serveerde. Mijn liefje en ik kozen unaniem voor het miniburgertje van eend met een plakje ananas en kruimel, op een gazpacho van lever met alfa-alfa.

Het uitje naar Málaga smaakt zeker naar meer: de stad met zijn rijke cultuur, het typisch Spaanse, de ontspannen sfeer op straat, de heerlijke restaurants, de mooie stranden, lijken ons een geschikte plek om (echt) oud te worden… Traditioneel en modern, er is voor ieder wat wils. We zijn weer terug aan de Costa Blanca waar de buikriem vanaf vandaag wordt aangetrokken, de kniegewrichten weer normaal beginnen aan te voelen. Ik zal een web-album samenstellen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten