Ik heb momenteel het
VOR-virus onder de leden en dat zal wel even gaan duren. De Volvo Ocean Race
houdt mij bezig. Sinds 11 oktober volg ik de zeiltocht op de voet, via een
informatieve app op de iPad. Voor de regelmatige lezer: van Apple kreeg ik onlangs
een gloednieuw apparaat. In mijn vorige, getroebleerde apparaatje bleek een
poltergeist te huizen. Het was dermate mis met de electronica van het
aanraakscherm dat genie Alvaró van de Apple Store in Murcia het ding onherstelbaar achtte. Er werd geen discussie gevoerd, ik hoefde de oude iPad slechts aan te
zetten om een nieuwe te krijgen.
Terug naar de app en de race.
Je vindt er verslagen in woord en beeld, elke twee uur is er een update van de info, om de
drie uur worden de posities van de schepen bijgewerkt die twee- en driemensionaal worden weergegeven
via de tracker. Zelf ben ik vooral fan van de roze damesboot van team SCA, door
mij liefkozend de Tena Ladies
genoemd, naar een van hun sponsoren. De dames deden het in de afgelopen dagen minder
goed; ze waren hekkensluiter van de flottielje. Ze hadden de pech in een net van
een vissersboot te geraken. Shit happens, de zee zit vol gevaren. Maar op er gebeuren
ook mooie dingen. Zo werden de dames in de Straat van
Gibraltar uitgeleide gedaan door een grote school grienden!
Op het moment van typen ligt
hun boot op de zesde plek, 115 nautische mijlen achter koploper Abu Dhabi (een zeemijl
is 1.8 kilometer). Alhoewel dat op het water een tamelijk grote afstand is, is
dit traject van de wedstrijd nog lang niet beslist. Het Nederlandse team Brunel vaart
in tweede positie, het Spaanse team MAPFRE is laatste.
De nieuwe designboten (VO65)
zijn heuse racemachines maar comfort is ver te zoeken. Slapen doen de zeilers in
een soort Spartaanse hangmat, binnen is het aardedonker, je moet grotendeels op
een schuin vlak lopen, de toilet is niet meer dan een brilloze kom die (los) hangt en wassen doen ze zich met een natte lap of met een regenbui.
Alle boten lieten de
Kaapverdische Eilanden inmiddels achter zich en varen nu het gebied tussen de
keerkringen binnen. In deze equatoriale
stiltegordel zal de bemanning te maken krijgen met wolken zo groot als
steden waaruit van alles kan voortkomen: hevige storm, complete windstilte,
tropische buien, donder en bliksem uit alle hoeken. Het navigatiesysteem zal in
dit gebied minder te vertrouwen zijn dan de eigen ogen. Een scherpe
wolkenstaarder is zijn of haar gewicht in goud waard. Onder die omstandigheden
moet worden bepaald of een westelijke of juist een oostelijke koers wordt gevaren.
Geen sinecure.
De Hollandse organisator van
dit oerspannende zeilevenement verklaarde in een interview dat de wedstrijd een
succes zal worden als de harten van niet-zeilers worden veroverd. En wat ben ik?
In de beginjaren van onze relatie werden mijn liefje en ik trotse eigenaren van een tweedehands kimkieler, genaamd ‘What Next?’. Bijgestaan door mijn toenmalige baas Hans, een verwoed zeiler, testte ik het scheepje en besloten we tot koop over te gaan. Het betrof een polyester toerboot van bijna 7 meter lengte, die geschikt was voor varen op de Waddenzee omdat zo’n boot kan droogvallen: er zitten twee zogenaamde kielpoten onder de romp waarop het zonder water rechtop blijft staan. Het had een kombuis met stahoogte, een keukentje en een tweepersoonsbed in de punt, er was plek voor logés.
In de beginjaren van onze relatie werden mijn liefje en ik trotse eigenaren van een tweedehands kimkieler, genaamd ‘What Next?’. Bijgestaan door mijn toenmalige baas Hans, een verwoed zeiler, testte ik het scheepje en besloten we tot koop over te gaan. Het betrof een polyester toerboot van bijna 7 meter lengte, die geschikt was voor varen op de Waddenzee omdat zo’n boot kan droogvallen: er zitten twee zogenaamde kielpoten onder de romp waarop het zonder water rechtop blijft staan. Het had een kombuis met stahoogte, een keukentje en een tweepersoonsbed in de punt, er was plek voor logés.
We vonden een ligplaats aan
de Loosdrechtse Plassen en gingen regelmatig het water op. De doop van de boot
was een feestelijke aangelegenheid. Mijn vriendin Nelly was van de partij, er
was confetti en champagne. Mijn liefje en ik speldden elkaar een schippersbadge
op. Zelf had ik als middelbare scholier zeilkampen gevolgd en ook mijn liefje
zeilde in haar jeugd. Ik vond dat ik beter was dan zij, zij op haar beurt meende
de beste stuurvrouw te zijn. Maar twee kapiteins op een schip… daarvan kwam
weinig goeds. Op enig moment moest de hamvraag worden gesteld: gaan we voor de
boot of voor onze relatie? De rest is geschiedenis; deze week vieren we 25.8 op
de schaal van Richter. Daarna stond ik nooit meer aan het roer van een
zeilschip. We bleven water(sport)liefhebbers.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten