De afgelopen dagen in
het zuiden van Bali voelden aan als vakantiedagen. Als kadootje voor muzelluf kocht ik een
iPad Mini en mijn liefje schafte een nieuwe zonnebril aan. We ‘sopten’ tot we
erbij dropten, bezochten mooie restaurants (o.a. Zuid-Bali’s beste restaurant
van dit moment: Sardine). We maakten wandelingen langs het strand – zigzaggend
vanwege het vele plastic en zonder schelpen te rapen; die komen immers
Australië niet in.
We sliepen als roosjes in het grote bed, bespraken alles dat
zich in de laatste maanden in het Hoge Noorden afspeelde, keken terug op een boeiend
maar inspannend weekend met de nieuwe eigenaren van Villa Kerang, lazen lokale
kranten en becommentarieerde alle onderwerpen. Hét onderwerp van dit moment is
de verkiezing van de eerstvolgende president van Indonesië in juli van dit jaar.
Wie o wie gaat dat worden? We zullen het wel lezen in de krant(en). Bali als
vakantiebestemming bevalt ons beter dan als nieuw Vaderland.
We ontvingen in de
afgelopen dagen veel felicitaties van vrienden en familie. Zij voelden de
opluchting en het nieuwe begin met ons mee. Mijn liefje en ik fantaseerden over
een bestaan als Mama Lou en Pipo de Clown, precies het leven dat we willen
leven en dat we weer gaan leven, als het aan ons ligt. Een rondreis Down Under staat nu op het programma,
vanavond vliegen we namelijk naar Sydney na een afwezigheid van twee jaar. We
hebben er zin an.
Op 18 december
jongstleden maakte de Australische vliegmaatschappij Jetstar (dochter van
Qantas) haar inaugurele vlucht met de Boeing 787 Dreamliner het state-of-the-art vliegtuig dat vanaf deze maand de
Sydney-Bali route zal dienen. Dit Boeing-toestel is een wide body vliegtuig dat
wordt beschouwd als 's werelds efficiëntste voor lange afstandsvluchten. Het
toestel heeft een capaciteit variërend van 210-330 passagiers afhankelijk van
de stoelconfiguratie. Deze Dreamliner is voor Jetstar de vervanger van de
Airbus 330. Het is de bedoeling dat Jetstar 14 Dreamliners operationeel heeft
aan het einde van 2015. Dit is het eerste type vliegtuig met composieten als
belangrijkste materiaal voor de structuur, in plaats van metaal.
Het is één van de
meest geavanceerde vliegtuigen die in de afgelopen jaren in gebruik is genomen.
Een modern middelgroot toestel met veel ruimte van binnen, grotere stoelen,
grotere en beter geplaatste ramen en meer zuurstof. Omdat het vliegtuig
grotendeels van composiet is gemaakt, is het toestel sterker, minder zwaar,
minder gevoelig voor corrosie en beter gestroomlijnd. Dat betekent minder
lawaai, sneller én zuiniger. De luchtdruk in het toestel is hoger dan gemiddeld
hetgeen betekent dat het de vermoeidheid van passagiers vermindert. Wij gaan
aan boord dus we gaan al die voordelen hopelijk aan den lijve ondervinden! De
volgende blog komt uit Sydney. Leo
Dovente.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten