Het eerste exemplaar dat ik las van Ben’s meegebrachte boekenstapel was
van de hand van Geert Mak, getiteld ‘De levens van Jan Six. Een
familiegeschiedenis’. Het was uiterst boeiende literatuur. Wat kan Mak oude
tijden en ver-van-mijn-bed-werelden doen herleven. Hij is geen historicus van
opleiding maar hij beschrijft de geschiedenis groots en meeslepend.
Jan-Six-de-Eerste kende iedereen in het Amsterdam van de 17e eeuw, van Vondel
tot Spinoza. Wat ging er om in het hoofd van deze patriciër en
kunstverzamelaar? Zijn kladboek bleef bewaard in het rijkgevulde
familie-archief waartoe Mak drie jaar lang vrij toegang had. Na deze eerste Jan
kwamen nieuwe Jannen die onder andere burgemeester, hoogleraar, notaris,
wetenschapper en hovenier werden. Het boek was tevens een interessante algemene
geschiedenisles die ik niet had willen missen. Bij tijd en wijle borrelde een
gevoel van trots in mij op: de Republiek der Nederlanden was zijn tijd op veel
gebieden ver voorruit!
In een recent interview met Geert Mak in NRC Weekend las ik dat hij veel
raakvlakken zag tussen de Republiek van toen en het Nederland van nu: de
kliekgeest, de graaicultuur, de maatschappelijke ongelijkheid, de grote
instroom van immigranten. “Dat zie je pas als je klaar bent met zo’n boek.” Ongeveer
halverwege dit lijvige, breed uitwaaierende boek (pagina 224) las ik het
volgende: “Men was hier [in
Nederland] al generaties gewend aan een veelheid van godsdiensten, met alle
nuanceringen die daar onvermijdelijk uit voortvloeien. Wellicht kwam het ook
omdat de Republiek, met alle discussies en wetenschappelijke vindingen, al
tijdens de 17e eeuw een soort Verlichting had meegemaakt.”
In de Myanmar Times las ik voor het eerst over de Fries Klaas H. (30
jaar) die zich ter plekke misdroeg. Het voorval speelde zich af in de stad
Mandalay, de plaats waar wij in december 2016 onze rondreis door het land gaan
beginnen. Hij zit vast omdat hij een preek van boeddhistische monniken
verstoorde door de stekker uit een luidspreker te trekken. Hij zou zich heel
erg hebben gestoord aan het nachtelijke lawaai, vlakbij zijn hotel. Klaas H. Vaak
kwam maar niet langs met zijn slaapzand... Naar verluidt, leed de Hollander aan
slapeloosheid. Tja, reizen is verslapend.
Hij rende de tempel in met zijn schoenen aan zijn voeten. (Nee, he?!) De
aanwezigen in de tempel reageerden woedend op de onderbreking en de religieuze
belediging en omsingelden zijn hotel. Hij en zijn vriendin moesten door het
leger van Myanmar worden ontzet. Hij is aangeklaagd voor het beledigen van
religieuze gevoelens en gewoontes. Hij kon twee jaar celstraf krijgen maar ook
een geldstraf. Het werden zes maanden cel voor heiligschennis. Door betaling
van €60 beperkte hij zijn straf tot drie maanden die hij moet gaan uitzitten, met aftrek van voorarrest. ဆငျးရဲခငျြးမြား - s ngya rell hk ngyaya myarr. (‘Arme kerel’, in het Burmees.)
Er is geen haar op mijn hoofd die van zins is zo’n actie te ondernemen. Ik denk weleens dat ik zelf last heb van juist teveel culturele sensitiviteit maar dat zal ervoor zorgen dat een dergelijk vergrijp mij niet zal overkomen. De sandalen gaan uit als we een tempel betreden, de oordoppen gaan 's nachts in. Wij boekten reeds een trendy, gewaardeerd hotel in een stille buitenwijk van Mandalay. Happy.
Geluidsoverlast is op menige vakantiebestemming een gegeven. Ik spreek uit eigen ervaring, vooral in Zuid-Oost Azië. Onze voormalige eigen villa in Noord-Bali die
wij in 2009 betrokken, lag in een zeer religieus hindoeïstisch dorp. Als ik
soms 's nachts op het terras-onder-de-sterren zat, hoorde ik menigmaal het
eentonige gemurmel van een holy man in de verte. Aanvankelijk hoorde je weinig
maar in de loop van de tijd gingen geestelijken gebruik maken van microfoons en
luidsprekers om hun boodschappen nóg luider te verkondigen.
Toen wij in 2011 op bezoek gingen bij Nederlandse oud-collega’s die zich in Midden-Java vestigden, werd ik in de logeerkamer elke ochtend om vier uur wakker van de luide roep van de imam. Er waren ochtenden dat luid kindergezang het gebed inleidde. Toen Bernadette, mijn liefje en ik in 2014 door Sulawesi reisden, werden we voor het ochtendgloren menigmaal gewekt door luide gebeden, uit de katholieke kerk en uit de moskee. Het leek soms wel een wedstrijd: wie het hardst kon geloven. Sri Lanka (2016) was van hetzelfde laken een pak: ook daar toeterden priesters en imams door microfoons alsof het een aard had.
Toen wij in 2011 op bezoek gingen bij Nederlandse oud-collega’s die zich in Midden-Java vestigden, werd ik in de logeerkamer elke ochtend om vier uur wakker van de luide roep van de imam. Er waren ochtenden dat luid kindergezang het gebed inleidde. Toen Bernadette, mijn liefje en ik in 2014 door Sulawesi reisden, werden we voor het ochtendgloren menigmaal gewekt door luide gebeden, uit de katholieke kerk en uit de moskee. Het leek soms wel een wedstrijd: wie het hardst kon geloven. Sri Lanka (2016) was van hetzelfde laken een pak: ook daar toeterden priesters en imams door microfoons alsof het een aard had.
Zeker, je kunt je eraan storen maar beter is het om je voor te bereiden en mee
te gaan met de flow; zeker in die regio. Als je ver gaat reizen, vind deze
reislustige Hollandse dat je op de hoogte moet zijn van lokale gewoonten; uit
respect voor het bereisde land en ten faveure van je eigen reisplezier. Alleen dan wordt reizen verslavend.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten