Translate

dinsdag 19 januari 2021

Niet alles is ijdelheid

Mijn liefje toonde mij recent een nieuwsitem waarin een Amerikaanse influencer zijn volgers $15 per keer vroeg te betalen voor het aanschouwen van zijn ontblote bovenlichaam. Jawel, dat hoorde ik goed. Ze draaide het scherm van haar telefoon naar mij toe en daar zag ik een gebronzeerd, gespierd lichaam met een gestileerde mannenkop erboven. Geen idee op welk sociaal medium hij zijn koopwaar aanbood. Het was de 17de eeuwse Britse dichter Alexander Pope die eens zei dat iedereen net zoveel ijdelheid heeft als het hen aan verstand ontbreekt.

Eerlijk gezegd, was ik regelmatig jaloers op mensen die konden leven van hun digitale aanwezigheid; of het nu om een blog of een andere presentatie op internet ging. Tegelijkertijd realiseer(de) ik mij dat ik mijn ziel niet aan de duivel wens te verkopen. Toen ik in 2008 met bloggen begon, kreeg ik van Google regelmatig de vraag of ik wilde adverteren. Daarvoor zou ik dan geld ontvangen. Ik heb mij er nooit door laten verleiden, had bovendien niets met merken. Ik wilde vrij zijn om te bloggen over dingen en kwesties die voor mij belangrijk waren en zijn. Daarin wil ik niet worden geremd door commercie. Nooit spijt gehad van die beslissing. Je moet ook wel heel veel volgers hebben om er rijk van te worden!   

Onlangs las ik in de Volkskrant een interview met de eerste lifestyle blogger-avant-la-lettre van Nederlandse bodem. Het gaat om de nu 36-jarige Nalden; zijn echte naam is Ronald Hans. Hij begon in 2005 met bloggen over producten die hij destijds tof vond. Hij schreef onder andere over Apple en Nike maar plugde ook whiskey en sneakers. Grote merken doken er weldra bovenop; zij verdienden aan hem en hij aan hen. Op zijn 24ste reed hij in zijn droomauto, een Lotus Elise. Hij stopte in 2010 met bloggen.

Sinds 2009 is Hans tevens mede-eigenaar van WeTransfer. Dat programma gebruik ik regelmatig, net als maandelijks circa 70 miljoen anderen. (Over volgers gesproken...) Het delen van grote bestanden online is niet per se sexy maar ideeënman Hans en compagnon Beerens boden adverteerders een nieuw, stijlvol concept dat ze pretty sales’ noemden. Paginagrote reclames door creatieve professionals ontworpen, in plaats van spuuglelijke banners die over je scherm vlogen. Ook dit trok weldra grote klanten en investeerders aan. Hans zou thans, naar verluidt, 45 miljoen euro’s op zijn bankrekening hebben staan. Het internetbedrijf wil binnenkort naar de beurs. Dan wordt er ongetwijfeld een fikse som bijgeschreven.

Impact hebben op de wereld bleek zijn belangrijkste levensdoel te zijn. Hans zegt in het interview over een soort grootheidswaan te beschikken die daarbij leidend is. Eeuwige roem nastreven is niets anders dan ijdelheid, volgens een bekende Franse filosoof van wie ik de naam vergat. Alle zonden der wereld komen overigens voort uit de grootste der zonden: ijdelheid.

Blogger Nalden stelde zichzelf doelen, ik had dromen. Een eigen dak boven het hoofd, kunnen wonen aan zee, leven in een zonnig klimaat en ver reizen waren er een paar van mij. Wat hij en ik delen, is dat we de liefde van ons leven wilden vinden. Hans wilde tevens vader worden en financieel afhankelijk zijn voor zijn dertigste levensjaar. Dat alles lukte en dat gun ik hem van harte.

Zelf zette ik mijn zinnen nooit op rijk worden. Wellicht was mij dat gelukt als het een diepgevoelde ambitie was geweest? Dat zal altijd een goed bewaard geheim blijven. Ik ben iemand met een brede interesse en veel hobby’s dus focussen op slechts één aspect is mij wezensvreemd. Zelfs mijn werk beschouwde ik regelmatig als hobby. Dat het een intellectueel uitdagende baan moest worden die mij een grote mate van vrijheid zou verschaffen, stond hoog op de wenslijst. Ik leefde niet om te werken (wel andersom).

Deze foto werd genomen tijdens de tweede vakantie van mijn liefje en mij, in de zomer van 1990. Destijds ging ik voor het eerst met mijn eigen surfplank op pad. Die kocht ik nadat onze eerste gezamenlijke vakantie in een onverdeeld Joegoslavië (1989) goedkoop uitpakte. We verbleven op een leuke camping aan de Côte d’Azur. Daar stond ik elke dag op de plank, van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Dit plaatje zit in een van de papieren fotoalbums uit die tijd. 't Is dat er tegenwoordig geen consultant of andere professional aan mij verloren gaat; anders had ik het beeld niet gepubliceerd. Even dacht ik erover een Doneer-knop op mijn blog te plaatsen. Voor €15 per klik zou je mij dan, met ontbloot bovenlichaam, rechtop kunnen zien staan… Ik zag ervan af, al was het niet vanwege preutsheid. 

Goede doelen bedienen of de wereld willen redden met het eigen lichaam, is inmiddels een bekend verschijnsel. Vorig jaar rond deze tijd was er een Australische influencer die geld wilde ophalen voor hulp aan mensen die huis en haard verloren in ongekend hevige bosbranden. Dat lukte haar door het aanbieden van naaktfoto’s van zichzelf. Zo haalde ze een half miljoen Ozzie dollars op.

Jezelf in je nakie tonen om daarmee persoonlijk te profiteren van de opbrengst, lijkt een nieuw hoofdstuk te zijn in het Dikke Boek van Superbia. Deze nieuwe trend komt uit Bananenrepubliek Amerika. Zal die overwaaien? 

Dat en meer besprak ik laatst op een zonnig terras met buurman Jan, vader van het Deense fotomodel chilie (72). Zij is niet de jongste van ons gezelschap maar fotogeniek is ze als geen ander. Ze heeft snorharen op haar bovenlip maar verwijdert die voor geen goud, heeft harige poten, ruikt af en toe uit haar mond maar vanwege haar charme kun je eenvoudigweg niet bij haar wegblijven. In haar aanwezigheid zijn, is dé uitzondering op de anderhalvemetersamenleving. Ook zij laat zich ongegeneerd maar gepast op de gevoelige plaat vastleggen, met haar zoete snoet..

Down Under lijkt eveneens een frisse wind te waaien want daar hebben ze comedienne Celeste Barber (1982)! Tijdens de genoemde bosbranden van vorig jaar in New South Wales plaatste Barber op Facebook een foto van een spookachtig lege huiskamer van haar schoonmoeder, omgeven door een oranjerode gloed van een aanstormende vuurtornado. Daarmee deed ze een beroep op de compassie van haar volgers. Met die eenvoudige maar impactvolle foto zamelde ze in minder dan 24 uur 10 miljoen Ozzie dollars in. Ik kende haar tot dan toe vooral van haar übergrappige parodieën op ijdeltuiterige Instagrammers. Een mens moet zichzelf niet al te serieus nemen, inderdaad. 

Hierbij nog ééntje dan uit Barbers Vain-serie. Dat zwarte balkje op de foto van de bovenste mevroi slaat werkelijk alles!
 

 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten