We vertrokken met ruim een half uur vertraging uit luchthaven Alicante
maar we hadden genoeg tijd over om onze volgende vlucht vanuit Madrid naar Doha
niet te missen. We stegen op over de Middellandse Zee, op kleine afstand zag ik
het eilandje Tabarca liggen. De Spaanse Hooglanden waren ook vanuit de lucht
indrukwekkend. Een Spaanse medepassagier noemde luchthaven Barajas een van de
slechtste ter wereld. Dat ben ik niet met hem eens; de gebouwen zijn modern, de
winkelselectie is prima en je kunt er een behoorlijk hapje eten. Wat wel waar
is, is dat het een zeer uitgestrekt vliegveld is waardoor je lange afstanden moet
afleggen. De grootste afstand wordt echter afgelegd met een treintje dat je
van de nationale naar de internationale luchthaven brengt.
Bij het inchecken voor de vlucht naar Doha was er gedoe. Mijn creditcard,
waarmee we deze reis boekten, verviel inmiddels dus het was te verwachten.
Nadat ik mijn beste Spaans uitlegde wat er aan de hand was, stond een Qatar-man
klaar met het volgende verzoek: of we de vertrekvlucht vanuit Bali konden
tonen; hij zei dat de Indonesische regering daarom vroeg. Die gegevens zaten
goed weggestopt in een mail, in de computer, in de rugzak. Moest dat nu echt?
Nog nooit meegemaakt! Mijn liefje pakte de iPad en probeerde iets te
downloaden. Geen wifi beschikbaar. Hij nam genoegen met de subjectregel en
daarin het woord Kuala Lumpur. Pfffff. We waren inmiddels ruim een uur later. Maar
elluk nadeel hep se voordeel. Doordat wij als laatsten instapten, mochten we op
de eerste vrije rij na de businessclass gaan zitten, een rijtje van drie voor
twee, mijn liefje aan het raam en ik -zoals altijd- aan het gangpad en heel
veel beenruimte. Joehoe!
Na vijf uur rustig vliegen zagen we Doha in de verte liggen. Het is een stad in de woestijn maar wel aan de kust. We kwamen na
middernacht aan in Qatar waar we twee uur op de luchthaven moesten overbruggen.
De tijd vloog. Het was nog tamelijk druk op het vliegveld maar ik zag
betrekkelijk weinig mannen met een thawb (lange wit hemd) en een keffiyeh (geblokte katoenen hoofdbedekking met een koord er omheen gedraaid) aan. Ik zag
welgeteld één vrouw met een nikab aan. Wat mij tevens opviel, was dat er twee
traditioneel geklede Arabieren aan een bar een biertje zaten te drinken. Verruiming van de regels? Stiekeme
drinkers? (Nu niet meer.)
Ook bij het inchecken voor het laatste traject, van Doha naar Denpasar,
hadden we mazzel. Het vliegtuig was half vol dus we kregen wederom een rijtje
van drie stoelen voor twee, achterin het vliegtuig. Dat maakte mij niets uit.
Volgens onze vriendin Joan, dochter van een directeur van KLM en later VP bij een internationale luchtvaartassociatie in Canada, heb je achterin betere overlevingskansen bij een crash maar merk je wel meer van turbulentie. Het saillante is dat zijzelf niet graag vliegt (al doet ze het al jarenlang regelmatig).
Na te zijn opgestegen, verkaste mijn liefje naar het naastgelegen vrije drietje zodat we nu beiden een slaapbank hadden. Ik strekte mijn benen regelmatig en lag soms languit te lezen maar tot diepe slaap kwam het niet, mede vanwege de regelmatige turbulentie (!). Ook dat verbaasde niets: we vlogen immers over zulke grote delen oceaan of zee. Mijn liefje zei mij op enig moment dat we over Aleppo zouden gaan maar dat kon ik mij toch echt niet voorstellen – we deden het dan ook niet, gelukkig.
Volgens onze vriendin Joan, dochter van een directeur van KLM en later VP bij een internationale luchtvaartassociatie in Canada, heb je achterin betere overlevingskansen bij een crash maar merk je wel meer van turbulentie. Het saillante is dat zijzelf niet graag vliegt (al doet ze het al jarenlang regelmatig).
Na te zijn opgestegen, verkaste mijn liefje naar het naastgelegen vrije drietje zodat we nu beiden een slaapbank hadden. Ik strekte mijn benen regelmatig en lag soms languit te lezen maar tot diepe slaap kwam het niet, mede vanwege de regelmatige turbulentie (!). Ook dat verbaasde niets: we vlogen immers over zulke grote delen oceaan of zee. Mijn liefje zei mij op enig moment dat we over Aleppo zouden gaan maar dat kon ik mij toch echt niet voorstellen – we deden het dan ook niet, gelukkig.
Eenmaal boven Indonesisch grondgebied meldde ‘commandante Antonio’ (Zuid-Amerikaan) ons dat we een half uurtje moesten cirkelen voordat we zouden kunnen landen op
luchthaven Denpasar. We vonden het wederom geen punt. Konden we lekker vaak vanuit
de lucht naar Pulau Menjangan kijken! In de bagagehal liep ik tegen onze kapitein aan. Ik vroeg hem bij die gelegenheid waarom we moesten cirkelen. Er bleek onderhoud aan de landingsbaan te worden gedaan. Ik las er regelmatig over maar maakte het zelf nog nooit mee.
Het zal duidelijk zijn: we kwamen veilig aan op Bali. We zoefden door de
douane, met een betaald visum in de hand. We gaan immers langer dan 30 dagen in Bali blijven.
Ik moet even wennen aan de klamme deken maar de temperatuur is heerlijk. Gisteravond kregen we een serie tropische regenbuien te zien. Niet op onze koppies, we waren te moe om het weer te trotseren. We bleven in de bar van ons hotel. Daar maken ze overheerlijke sateh. We sliep afgelopen nacht 12 uur en 25 minuten. Een record in onze levens. Jetlag? Hoe kom je erbij! We zwommen reeds in de zee. Mijn liefje at haar eerste wontonsoep en ik mijn eerste Indonesische laksa. Sambal bij? Tuuuurlijk!
Ik moet even wennen aan de klamme deken maar de temperatuur is heerlijk. Gisteravond kregen we een serie tropische regenbuien te zien. Niet op onze koppies, we waren te moe om het weer te trotseren. We bleven in de bar van ons hotel. Daar maken ze overheerlijke sateh. We sliep afgelopen nacht 12 uur en 25 minuten. Een record in onze levens. Jetlag? Hoe kom je erbij! We zwommen reeds in de zee. Mijn liefje at haar eerste wontonsoep en ik mijn eerste Indonesische laksa. Sambal bij? Tuuuurlijk!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten