Begin van deze maand besloot de UNESCO-Werelderfgoedorganisatie dat het
Great Barrier Reef aan de oostkust van Australië niet op de lijst van erfgoed
‘in gevaar’ wordt geplaatst.
Australische wetenschappers in relevante vakgebieden waren het niet eens met
deze beslissing. Nog nooit was koraalbleking zo uitgestrekt, extreem en
langdurig als nu. Een groot deel van het koraal is morsdood. Als het
barrièrerif op de gevaren-lijst zou komen, zou de Australische overheid nóg meer
moeten doen om de crisis in het gebied af te wenden. Diezelfde overheid vreest dat
zo’n besluit een negatieve uitwerking heeft op het toerisme Down Under. Adviesbureau
Deloitte Consulting rekende in 2014 uit dat het rif jaarlijks ruim ASD $5 miljard
dollars bijdraagt aan de Australische economie. Voor velen zijn natuur en
milieu ondergeschikt aan economische belangen.
Afgelopen weekend had Netflix een primeur: de documentaire ‘Chasing Coral’
was voor het eerst te streamen. Mijn liefje en ik keken. De maker heet Richard
Vevers, een voormalige fotograaf in de advertentiewereld die al duikt sinds
zijn 16de. Hij maakte zich toenemend druk over de achteruitgang in de
onderwaterwereld, gaf zijn baan op en begon aan dit project na in een vliegtuig
de film ‘Chasing Ice’ te hebben gezien. Die film brengt het smelten van de
ijskappen op Moedertje Aarde in beeld; eveneens dramatisch. Vevers vroeg
dezelfde producent, Jeff Orlowski, voor zijn project.
De Amerikaan Vevers ging verder op zoek naar een deskundig team dat hem
kon bijstaan. Het idee was om de achteruitgang van koraal met gebruikmaking van
timelapse-technologie inzichtelijk te maken. Een van de teamleden is mariene bioloog
Zack Rago die niet alleen veel verstand heeft van zee en technologie maar als
jongetje al een koraalriftank in huis had – zonder vissen. Hij was en is
gefascineerd door koraal. Met anderen ontwikkelden zij een systeem met
onderwatercamera’s dat het geheel moest gaan vastleggen. Men koos voor
Panasonic LUMIX-camera’s die werden ingebouwd in waterdichte perspex bollen en
op diverse riffen in de wereld werden opgesteld. Het project duurde drie jaar,
het team legde meer dan 500 uur onderwateropnames vast.
Rondom Florida Keys, Jamaïca, Hawaii, Amerikaans Samoa, Indonesië,
Nieuw-Caledonië, Fiji en diverse plekken op het Great Barrier Reef filmden ze. De
ondertitel van de documentaire is veelzeggend: ‘What lies below, reveals what lies
ahead’. De New York Times noemt de documentaire een emotionele race tegen de
klok. Ik had het niet beter kunnen verwoorden. In de Keys is nog 0.1% van het
koraal aanwezig, rondom Jamaïca is geen koraal meer te bekennen.
De eerste run op testplekken in de Bahama’s, Bermuda’s en op Hawaii liep
helemaal fout: de lenzen deden niet wat ze moesten doen, ze waren uit focus.
Het was een grote tegenslag, maanden achteruitgang van het koraal was niet
vastgelegd. De tweede run deed men daarom handmatig, uitsluitend op het Great
Barrier Reef. De electronische apparatuur werd ondertussen aangepast en
verbeterd.
Gedurende vier maanden maakte men elke dag op meer dan 60 plekken
handmatige opnames. Het is een treurige klus, je ziet duiker Zack Rago
regelmatig zijn emoties wegslikken. Intussen werkte de vernieuwde configuraties
in andere oorden goed en konden de timelapse-opnames worden gebruikt.
In Nieuw-Caledonië troffen de onderzoekers iets opmerkelijk aan: het
koraal in nood bleek bizarre, fluoriserende kleuren aan te nemen. De makers
noemen ze the colours of death… Alsof het koraal de duikers voor de laatste
keer groette vóór het definitieve afscheid.
Ik vond de documentaire heel interessant. Anderhalf uur lang hield het mij aan de buis gekluisterd. Timelapse als techniek maakt
dit soort dramatische ontwikkelingen extra indringend om naar te kijken. Je
ziet hetzelfde beeld steeds bleker en grimmiger worden. Veelkleurige velden met
levend hard en zacht koraal zie je in korte tijd veranderen in dode skeletten,
omwikkeld door alg. Er was doorgaans geen vis meer te zien. Op de website chasingcoral.com lees je wat je zelf kunt doen om aandacht voor dit probleem te vragen. Je kunt daar ook de trailer bekijken.
Samenvallend met de documentaire, verscheen maandag jongstleden het boek
‘A Life Underwater’ van Charlie Veron. Hij is eveneens te zien en te horen in
de documentaire van Vevers.
Deze Australische professor (1945, Sydney) wordt The Godfather of Coral genoemd. Al ruim
40 jaar doet hij onderzoek naar koraal. Hij is de ontdekker van de
Koraaldriehoek, een gebied in het westelijke deel van de Stille Oceaan. Die
driehoek omvat de wateren van Indonesië, Maleisië, Papua Nieuw-Guinea, Oost-Timor
en de Solomoneilanden. 20% van alle koraalsoorten ter wereld werd door Veron ontdekt.
De onderwaterwereld heeft veel aan hem te danken. Ik ga de plaatselijke boekhandel
vragen een papieren exemplaar voor mij te bestellen; eens kijken wat ze kunnen. Zo’n autobiografie is een parel in
mijn bibliotheek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten