Translate

maandag 23 oktober 2017

Tienpont grutten

Gisteren waren we aanwezig bij de start van de Volvo Ocean Race 2017-2018. ‘We’ waren dit jaar mijn liefje, verwoed zeiler en vriend Frans en mijn persoontje. Wij haalden Frans bij zijn casa in Cabo Roig op en op ons gemak reden we naar Alicante. Het was de vierde opeenvolgende keer dat deze stad de startplaats is van la Vuelta al Mundo a Vela, de prestigieuze en indrukwekkende zeilrace om de wereld. Zeven identieke boten leggen in acht maanden 83.000 kilometers af, over alle wereldzeeën en oceanen van Moedertje Aarde. Voor mijn liefje en mij was het de derde keer dat we bij de start aanwezig waren.

De ondergrondse parkeerplaats langs de binnenhaven van Alicante waar we normaliter staan, was al vroeg vol. In een Spaanse krant stond dat het evenement weleens 100.000 bezoekers zou kunnen trekken dus we hielden er rekening mee. Het alternatief was snel gevonden al lag die op iets meer afstand van de Village. We sloten aan bij de lange rij wachtenden voor de -gratis- entree. Bij de ingang werd iedereen door security-medewerkers gescand dus dat duurde even. Lange Frans hield ons op de hoogte van de vorderingen (en gaf af en toe een duwtje aan een potentiële voordringer).

Voor de aanlegplaats van de zeilboten die aan deze jaargang deelnemen, stond het al rijendik met toeschouwers. Dat kwam met name omdat de vorige koning van Spanje dit jaar de start zou begeleiden. De vorige keer stonden wij er met onze neus bovenop en zagen een priester alle boten en manschappen zegenen en een behouden vaart wensen. Nu was het de beurt aan Don Juan Carlos maar dichtbij komen was niet mogelijk door een woeste zee van rood (kleur van MAPFRE). Dat er ook in Spanje veel aandacht is voor deze zeilrace, bewezen de zes bladzijden in de weekendkrant. 

Simeon Tienpont in de rode cirkel
Aan de jaargang 2017-2018 doen twee schepen van Nederlandse origine mee: team Brunel en team AkzoNobel. Dat laatste team kreeg te maken met nogal wat ophef aan de vooravond van de start van de race. Skipper Simeon Tienpont (35) werd door de sponsor uit zijn functie gezet vanwege contractbreuk. Het verhaal gaat dat hij teveel sponsorgeld zou hebben uitgegeven. Tienpont recruteerde alle bemanningsleden dus zijn ontslag sloeg ook bij de crew in als een bom. We zullen de echte reden van het gedoe hoogstwaarschijnlijk nooit weten. 

Wat we wel weten, is dat diezelfde Tienpont afgelopen weekend een arbritagezaak tegen de sponsor aanspande en won. Zaterdagavond vloog hij terug naar Alicante en stapte vol vertrouwen weer aan boord van het schip. Iene miene mutte… tienpont is de baas. Wederom. Als reactie hierop, stapten drie ervaren mannen van boord. Ook hun redenen zullen een goed bewaard geheim blijven. Van Sun Hung Kai Scallywag leende team AkzoNobel het Portugese bemanningslid António Fontes voor het eerste traject naar Lissabon. De afstand is circa 1.500 nautische mijlen, het zal de boten ongeveer een week duren om aan te komen. Dit is een van de grootste verschillen met de vorige race. Toen voer men rechtstreeks van Alicante naar Kaapstad.  

Helaas doet aan deze jaargang geen vrouwenboot mee, zoals de vorige keer. Wat ik van deze jaargang wel interessant vind, is dat er een tamelijk jong team onder het motto Turn The Tide On Plastic meedoet. Met deze boot vraagt men aandacht voor de campagne ‘Clean Seas’ van de Verenigde Naties. Ik hoef je niet te vertellen dat onze oceanen ernstig te lijden hebben vanwege plasticsoep. Ik wens het team veel succes toe; aandacht voor hun boodschap is verzekerd. De Britse ervaren zeilster Dee Caffari staat aan het roer. 

Voorafgaand aan de start van de race vond in Alicante een conferentie plaats over het voortbestaan van bedreigde zeeën en oceanen. Daaraan namen politici, wetenschappers, zakenmensen en sportlui uit de hele wereld deel. Spanje trad bij die gelegenheid toe tot de 32 andere landen die dit programma reeds actief ondersteunen. Raquel Orts Nebot, algemene directeur van Spanje’s organisatie voor de Sostenibilidad de la Costa y el Mar onderschreef het belang van dit initiatief.

Er is een handjevol Nederlanders aan boord van vijf schepen. De ervaren Carolijn Brouwer (44) is deze keer lid van het Dongfeng Raceteam; dit is haar derde Volvo Ocean Race. De Groningse Olympische medaillewinnares Annemieke Bes (39) vaart mee op Sun Hung Kai; het is haar eerste keer. Bouwe Bekking (54) staat wederom aan het roer van team Brunel. Hij is erop gebrand deze race -zijn achtste- te winnen! Voor mij zijn het nu al stuk voor stuk helden, voordat ze 1 nautische mijl hebben gezeild. Ga er maar aan staan: acht maanden slapen in een hangmat, eten uit een zakje, soms wekenlang geen douche, met velen letterlijk leven op de vierkante centimeter... Met recht Life at the Extreme. 

Voor de start kwamen de Aguilas nog even een vliegend saluut geven. En na de start kwam een groot personenvliegtuig laag over de binnen- en buitenhaven van Alicante. Mijn liefje vond het eng zoals het gevaarte op ons af vloog… Wij vermoeden dat het Don Juan Carlos was die de schepen en hun bemanning op eigen wijze een behouden vaart toewenste. (Alleen iemand van het koninklijk huis krijgt eventueel toestemming voor zoiets, aldus Royalty Watcher Frans.) Voordat wij thuis waren, waren de boten Mar Menor al ruim gepasseerd. De noord-noordoosten wind gaf hen vleugels. 

MAPFRE ging op dat moment aan kop, team Brunel lag op de laatste plaats, nadat de bemanning problemen had met het uitrollen van het grootzeil. Inmiddels ligt team Brunel op de derde plaats en is team AkzoNobel tweede. Ik volg de race weer op de voet, met behulp van de officiële VOR-app op de iPad. We overwegen serieus om volgend jaar juni/juli bij de finish in Scheveningen aanwezig te zijn. Wordt zeker vervolgd!


2 opmerkingen:

  1. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hartstikke leuk om te volgen. Jullie moeten zeker volgend jaar naar de finish in Scheveningen komen groots spektakel.

    BeantwoordenVerwijderen