De recente presidentsverkiezing en de uitslag in Maleisië maakten dat ik veel
aan MH370 dacht. De zittende president Najib Razak won niet, tegen alle verwachtingen in. Zijn opponent, de 92-jarige voormalig politiek leider (en dictator) Mahathir
Mohamad ging er met de winst vandoor. Enkele dagen daarna las ik dat men bij de
afgezette Razak thuis (Louis Vuitton- en Hermès-)tassen vol juwelen, dure merkhorloges
en vreemde valuta aantrof. Die werden in beslag genomen, hij mag het land voorlopig
niet verlaten. Er wordt nu onderzoek gedaan naar de honderden miljoenen die uit
de staatskas verdwenen.
Anwar Ibrahim, politicus met een sterke reformasi-agenda en oppositieleider
tussen 2008 en 2015, was tussen 1993 en 1998 vice-president van het land. Deze
inmiddels 70-jarige man ontving onlangs een koninklijk pardon en werd per
direct vrijgelaten uit de gevangenis. Hij werd meermalen in zijn leven door
politieke tegenstanders aangeklaagd en veroordeeld wegens sodomie. Dat is een mooi
woord voor het plegen van homoseksuele handelingen, een misdaad volgens de
Maleisische wet.
Als blogger ben ik al jarenlang begaan met het lot van de verdwenen
vlucht MH370, een vliegtuig van Malaysia Airlines dat op weg ging van Kuala
Lumpur naar Bejing maar nooit aankwam. Het toestel had 329 passagiers en crew
aan boord (waaronder 1 Nederlander) en verdween op 8 maart 2014 van de radar. Die empathie komt
waarschijnlijk voort uit het feit dat mijn liefje en ik regelmatig met deze
maatschappij naar Azië vlogen. Bovendien kan ik mij niet zo maar neerleggen bij
het feit dat een Boeing 777, het op een na grootste vliegtuig ter wereld met twee
werkelijk gigantische motoren, in het niets kan verdwijnen.
Anwar Ibrahim na zijn vrijlating |
In de dagen na deze mysterieuze verdwijning kwamen er verhalen vrij over de
53-jarige Maleisische piloot Zaharie Ahmad Shah. Hij zou familie zijn van Anwar
Ibrahim en fervente aanhanger van deze politicus. Zaharie zou zelfs op de ochtend van de noodlottige
vlucht in de rechtzaal hebben gezeten waar hij moest toezien hoe Ibrahim wederom
voor sodomie werd veroordeeld.
Als het een zelfmoordactie van de piloot was, was dit dan het motief? Er werd ook gespeculeerd dat zijn huwelijk op instorten stond maar dat is altijd door de familie weersproken. Wat we wel weten, is dat de politie op Zaharie’s computer thuis een simulatie vond van een vlucht naar de zuidelijke Indische Oceaan. Toeval? Dit zal ook een mysterie blijven.
Als het een zelfmoordactie van de piloot was, was dit dan het motief? Er werd ook gespeculeerd dat zijn huwelijk op instorten stond maar dat is altijd door de familie weersproken. Wat we wel weten, is dat de politie op Zaharie’s computer thuis een simulatie vond van een vlucht naar de zuidelijke Indische Oceaan. Toeval? Dit zal ook een mysterie blijven.
Eerder deze maand was op Channel 9 (Australische tv) een uitzending te
zien van het programma ‘60 Minutes’ dat geheel was gewijd aan vlucht MH370. In
de teaser van het programma werd aangekondigd dat experts het raadsel rondom de
verdwijning van het vliegtuig hadden opgelost. Dat wilde ik zien! Het programma
is een soort Zembla dat ik op het web bekeek. Een panel van deskundigen en een
presentatrice stonden in een duistere studio, rondom een tafel met digitale
zeekaart. Het panel bestond uit: de Engelse Boeing 777-piloot en -opleider
Simon Hardy, de Australische oceanograaf Charitha Pattiaratchi, de Canadese
crash investigator Larry Vance, het voormalige hoofd van het Australische
bureau van transport & veiligheid (ATSB) Martin Dolan en de Amerikaanse
expert luchtruimveiligheid John Cox.
Enige sensatielust kan het programma niet worden ontzegd. Bij nader
inzien kwamen weinig nieuwe feiten boven
water (sorry, niet als woordgrap bedoeld). Aan tafel werden twee theorieën uitvoerig besproken: (1) het vliegtuig
vloog door totdat de brandstof op was en stortte toen in zee, (2) het toestel werd
tot het einde van de vlucht bestuurd door een piloot met een overtuiging.
De Britse Boeing-expert deed iets dat hij nooit eerder deed: hij liet een
vliegtuig tweemaal crashen, volgens theorie 1 en 2, op een vluchtsimulator. Piloot Hardy raakte zelf overtuigd van theorie 2: de zeer ervaren Zaharie vloog het
toestel bewust naar het einde van de wereld om het daar in de woelige baren van
de zuidelijke Indische Oceaan te doen verdwijnen. Om het nooit meer te doen vinden. Als kijker was ik erbij in de
cockpit en dat maakte de beelden extra indringend. De discussie rondom de tafel was boeiend en soms ongemakkelijk.
Hardy bestudeerde het vluchtplan van MH370 en zag daarin opmerkelijke dingen. Piloot Zaharie:
Hardy bestudeerde het vluchtplan van MH370 en zag daarin opmerkelijke dingen. Piloot Zaharie:
- wist heel precies hoe hij de luchtverkeersleiding van Thailand en Vietnam om de tuin moest leiden door scherp langs de grenzen van hun luchtruim te vliegen en daarmee weinig tot geen aandacht te trekken;
- bracht een laatste groet aan zijn geboorteplaats Penang voordat hij de transponder uitzette en verder zuidwaarts (in plaats van noordwaarts) koerste.
De Candees onderschreef theorie 2. De rechter flaperon en andere onderdelen die
aanspoelden op Mauritius, Madagaskar en Mozambique zouden nooit in hun geheel zijn
teruggevonden als het toestel een neusduik had gemaakt. Het toestel zou dan in
miljoenen stukken uiteen zijn gespat. De mannen gingen nog een stap verder: de
kapitein zou de druk in het vliegtuig opzettelijk hebben verlaagd waardoor
passagiers en bemanning bewusteloos raakten. Vandaar dat er geen
telefoongesprekken, SMS of andere vormen van contact vanuit de cabine met de
buitenwereld kwamen.
De Australiërs hielden vast aan theorie 1. In 2014 berekende het bureau ATSB,
op basis van gegevens van een INMARSAT-satelliet die boven het midden van de
Indische Oceaan hangt en met hulp van stromingsgegevens van oceanografen, dat
het toestel zou moeten liggen op de zevende cirkel. (In eerste instantie werd binnen die cirkel gezocht.)
In januari van dit jaar begon de recentste
zoektocht naar het verdwenen vliegtuig. Het schip ‘Seabed
Constructor’ vond tot nu toe geen spoor van een romp of andere onderdelen
van het toestel. Aanhangers van theorie 2 zijn nu van
mening dat het vliegtuig ver buiten deze zevende cirkel terechtkwam, op de plek
waar tot dusver niet werd gezocht. De omstandigheden op de zuidelijke Indische Oceaan worden binnenkort te ruw om verder te zoeken.
Ik ben niet de enige blogger die dit bizarre verhaal op de voet volgt.
Een internationale groep van experts, zich de MH370 Independent Group noemend, schrijft en publiceert papers die
soms tamelijk technisch van aard zijn maar altijd interessant. Zij vroegen zich
onlangs af wat er na de recente uitslag van de presidentsverkiezing zou
gebeuren. Zou de nieuwe president Mahathir Mohamad kiezen voor het vinden van de
waarheid? Of zou hij de noodlottige vlucht voor eigen politieke doeleinden gaan
gebruiken? Hij was als president destijds van mening dat MH370 door geheime
Boeing-technologie in de cockpit was omgeleid door kwaadwillenden. Tja.
Wat zou de nieuwe politieke situatie in het land betekenen voor de zoektocht
naar het spooktoestel? Mohamad’s toekomstige opvolger, de onlangs vrijgelaten Anwar
Ibrahim, is familie van de piloot en zou wellicht -gezien de heersende
theorieën- geen behoefte hebben aan nog meer onderzoek naar de gang van zaken. Het
is immers al pijnlijk genoeg. Of juist wel? Inmiddels weten we het antwoord daarop:
volgende week stopt men definitief met de zoektocht naar het toestel. Het wachten is dan nog slechts op het rapport van de falende zoekactie. Kasian.
Een van de experts in het Australische tv-programma zei dat er nog nooit
een vliegtuig niet was teruggevonden. Het kan jaren duren maar dat zal ook voor
MH370 gelden. Geen idee of ik dat nog ga meemaken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten