Yuda, de beste vriend van Willy Wonka |
Afgelopen weekend was er weer intensief overzees contact. Op de lagere
school van de jongens was het namelijk Arts
Performance Day. We ontvingen foto’s en video’s. Een van de meest
opmerkelijke mededelingen was dat Yuda de hoofdrol speelde in een Engelstalige
uitvoering van ‘Charlie and the Chocolate Factory’. Wow… Yuda die Charlie
Bucket speelt! Hij is bepaald geen doetje of muurbloem maar doorgaans treedt
hij niet op de voorgrond. De leraar had hem, naar verluidt, voor deze rol uitgekozen
omdat hij vol zelfvertrouwen was. Toen we elkaar spraken (en zagen), zaten zij op
het lokale strand. Hun drukke dag was bijna ten einde maar de adrenaline spoot nog
uit Yuda’s oren. Hij was nog sterk in de ban van zijn ‘golden ticket’... Ongevraagd
zong hij enkele Engelse liedjes uit de voorstelling voor ons en daarna namen hij
en zijn broer Damai bij ondergaande zon een verkoelende duik in zee.
De internationale school (drietalig: Engels, Indonesisch, Balinees) waarop
zij zitten, is een initiatief van een Indonesische academica (Ibu Dewi) en een
Canadese onderwijsman (Pak Sid). Zij functioneert op de achtergrond en
onderhoudt contacten met de overheid en andere officiële instanties, hij houdt
zich met de inhoud van het lesprogramma bezig en functioneert als hoofd van de
school. We leerden hem vier jaar geleden persoonlijk kennen, toen Yuda daar naar
de eerste klas ging. Pak Sid is een boeiende, inspirerende en zeer energieke
man.
‘Hun’ school voldoet aan de wettelijke eisen die het Indonesische
ministerie van Onderwijs stelt aan een onderwijsinstelling en biedt het
vereiste onderwijscurriculum aan maar doet daarnaast veel meer. Het
lesprogramma wordt aangeduid met ‘Nationaal Plus’. De leerlingen zitten dagelijks
sowieso drie uur langer op school dan hun collega‘s op reguliere scholen in
Indonesië. Dat komt neer op 18 uur meer kwaliteitsonderwijs per week per kind
(kinderen in Indonesië gaan nog zes dagen per week naar school). Dat is niet
alleen ontelbaar meer kennis en vaardigheid per kind, dat is ook onbetaalbaar!
De school hanteert een zogenaamd ‘Huissysteem’. Een leerling zit niet
alleen in een klas, het behoort ook tot een huis waarin leerlingen van alle grades
zitten. Gedurende de hele lagere school blijven ze in dat huis. Huizen
beconcurreren elkaar en kunnen zo punten verdienen. Dat kan zijn voor: participatie
en spirit, vaardigheid en success, leiderschap en teamwerk. Bovendien kan elke
leerling wekelijks punten verdienen voor zijn of haar huis. Die punten krijgen
ze onder andere voor: het tonen van goed gedrag en een goed karakter maar ook
voor thuislezen en andere vaardigheden.
Sommige ouders vroegen zich in alle ernst af of dit systeem uit Harry
Potter-boeken afkomstig was. Grappig! Het is een veel ouder systeem dat in Britse
kostscholen werd toegepast, ook in andere landen van het Gmenebest (o.a.
Canada, Syd’s vaderland). Aan het einde van het schooljaar ontvangt het
winnende huis een trofee. Mijn liefje en ik waren tweemaal juryleden tijdens de
laatste onderlinge competitie van het jaar.
Voor de klassen 1 t/m 3 stelde de schoolleiding ‘Free Friday’ in. Elke
klas kan vrije uren verdienen met goed gedrag en studieprestaties en die mogen
dan op vrijdag worden besteed aan verantwoorde spellen, zoals puzzelen en
schaken. Voor de klassen 4 t/m 6 stelde men ‘De Club’ in. Tweemaal per maand,
op vrijdag na de lunch, mogen kinderen hun verdiende vrije uren besteden aan
een bepaalde clubactiviteit. Kinderen doen dat voor minstens een semester maar
ze mogen ook een jaar lang in die club blijven. Yuda koos dit jaar voor de
voetbalclub. Vanwege zijn lange armen en souplesse werd hij keeper van het team.
Hij had al kleuter al veel balgevoel. We hebben samen wat gevoetbald in die
grote tropische tuin aan de Balizee!
De school ruimt een zeer belangrijke plaats in voor creativiteit en dat
was goed te zien tijdens dit weekend. Zo ontvingen we een ingekleurd zelfportret
van Yuda. Hij beeldt zichzelf zonder probleem met oranje haar af. Sinds hij
vijf dagen per week in een chloorbad ligt voor zwemtraining, is het niet ver
bezijden de waarheid. Ik grapte dat hij steeds meer op een orang belanda gaat
lijken – een Nederlander, in de betekenis van westerling. (Voor menig
Indonesiër hebben wij geel haar en dikke neuzen.) Die glimlach typeert hem. Damai
zit in de eerste klas en was met klasgenoten te zien in een Balinese uitvoering
met zang en dans. Yuda trad vervolgens ook nog op met zijn ‘Bucket Band’; wederom
in een leidende rol. We gaven hem tweemaal in zijn jonge leven een drumstel
kado dus dat begrijp ik.
Meisjes en jongens kwamen met drumstokjes en omgekeerde emmers het
klaslokaal binnen. Op aangeven van Yuda
trommelden en zongen ze erop los; soms soleerde de bandleider. Ritmisch en up
tempo. Dit was ontegenzeggelijk Yuda’s weekend! Zijn ouders waren trots, net
als wij. Als er iets is dat mijn liefje en ik goed doen als duo, is het wel
deze twee, voor ons bijzondere, mannetjes naar dit soort scholen sturen. Hun
scholing is tot nu toe het project in mijn leven dat mij de meeste voldoening
geeft. Ook kind nummer 3 mag straks op onze steun rekenen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten