Het is vandaag dodenherdenking in het Vaderland. Ik leef nu in een Europees land waar geen Tweede Wereldoorlog woedde en waar men deze herdenking en de daarop volgende bevrijding niet kent. Spanje kent wel degelijk oorlogsslachtoffers van een felle burgeroorlog. Ik realiseer mij op een dag als vandaag dat Hitler's Duitse luchtmacht, de fascistische broeders van Franco, hun nieuwe bommenwerpers 'uitprobeerden' op de Spaanse stad Guernica en daarmee Franco in het zadel hielpen (1937).
Voor mij gaat vandaag vooral over het herdenken van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, slachtoffers van het Derde Rijk. Afgelopen week werd mij heel duidelijk waarom aandacht en waakzaamheid belangrijk blijven.
Voor mij gaat vandaag vooral over het herdenken van slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog, slachtoffers van het Derde Rijk. Afgelopen week werd mij heel duidelijk waarom aandacht en waakzaamheid belangrijk blijven.
In The Guardian, The Atlantic en Associated Press las ik over antisemitische
vooroordelen en bizarre theorieën. Een raadslid van de stad Washington schreef in een
tweet dat de joodse familie De Rothschild het klimaat beheert en natuurrampen
over de lokale gemeenschap uitstort. De Britse Labour-partij deed in de
afgelopen jaren onder Jeremy Corbyn niets aan het vermeende antisemitisme van
zijn partij, ondanks serieuze aanbevelingen in 2016. De Palestijnse president
Abbas zei onlangs dat de Holocaust niet ontstond door antisemitisme maar
vanwege het sociale gedrag van joden. Een Duits rapduo ontving recent een van
de belangrijkste Duitse muziekprijzen terwijl ze antisemitische teksten bezigen. Het is een kleine greep uit een weekje kranten lezen.
Vorige maand stelde Angela Merkel een nieuwe regeringsfunctie in. Felix
Klein, die de functie van speciale gezant
Antisemitisme gaat vervullen, begon deze week aan zijn werk. Hij start met
het aanleggen van een nationaal register waarin alle wan- en misdaden tegen de
circa 100.000 joden in Duitsland uitvoerig en precies worden vastgelegd. Vooral
wie de daders zijn. Daarover bestaan nogal eens misverstanden; de Duitse overheid
meent weleens iets anders dan de slachtoffers. Dat register moet meer inzicht gaan bieden
in de drijfveren van de daders. Klein zegde bij zijn inhuldiging toe dat hij dit met
chirurgische precisie te lijf zal gaan.
Onlangs sprak Merkel publiekelijk over het bestaan van verschillende soorten
antisemitisme in haar Duitsland. Type A is van oudsher aanwezig onder Duitsers en
type B is geïmporteerd. 20% van de Duitsers blijkt nog steeds antisemitische
opvattingen te huldigen, een percentage dat al vele jaren op hetzelfde niveau
ligt, aldus krant The Atlantic. De geïmporteerde versie kwam mee met de ruim
één miljoen vluchtelingen uit moslimlanden die in de zomer van 2015 op Duitse bodem
stapten.
Het geïmporteerde antisemitisme kwam mee met vluchtelingen uit Syrië en
Irak, moslimlanden waar anti-joodse opvattingen deel uitmaken van de
staatsideologie en waar antisemitische samenzweringstheorieën wijdverbreid
zijn. Dat antisemitisme werd verder versterkt door toedoen van
ultraconservatieve salafi-moslims die reeds binnen de Duitse landsgrenzen
verblijven. In datzelfde jaar brachten vier van Duitslands belangrijkste
inlichtingendiensten een rapport uit waarin zij waarschuwden voor de import van
islamitisch extremisme, Arabisch anti-Semitisme, nationale en etnische
conflicten en zeer van de Duitse mores afwijkende maatschappelijke en rechterlijke
opvattingen. Die diensten waren veel pessimistischer dan Merkel zelf die destijds
nog van mening was “wir
schaffen dass”. Drie jaar later denkt ze dat niet meer.
Ontwerp: Yair Emanuel |
Een gefilmde aanval op een jongeman met een keppeltje in
Berlijn ging onlangs viraal. De jongen werd met een riem toegetakeld door
iemand die een Syrische vluchteling bleek te zijn. Degene die werd aangevallen
bleek een 21-jarige Arabische Israëli die het keppeltje bewust opzette om een
vriend te tonen hoe gevaarlijk het is om dat hoofddeksel hedentendage in het Duitse
openbare leven te dragen. Een grote groep Duitse joden denkt er serieus over het land te verlaten
vanwege toenemend antisemitisme. Kan Duitsland zijn joden nu wel beschermen?
Rond dodenherdenking dompel ik mij jaarlijks onder in
Holocaust-literatuur. Mijn liefje vroeg mij onlangs waarom ik mijzelf zoveel druk
opleg. Wereldboekendag, Aardedag, Internationale Vrouwendag, Dodenherdenking en
nog wat andere Special Interest-dagen. Tja. Als blogger kan en wil ik niet
anders. (En nee, ik ben geen masochist.) Deze zelfopgelegde taken ervaar ik niet
als hinderlijk. Ik vind het belangrijk stil te staan bij kwesties die mij na
aan het hart liggen. Dat geeft zin aan mijn bloggend bestaan.
Voor dit jaar koos ik de debuutroman van de Amerikaanse auteur Jenna
Blum, getiteld ‘Those Who Save Us’. Het is een oudje maar wel een New York
Times Bestseller. In de Nederlandse vertaling kreeg het de titel ‘Het familieportret’. De mens Blum is dochter van een joodse vader en een moeder
met Duitse roots. Haar eerste levensjaren bracht ze door in Minnesota. Voordat
ze boeken ging schrijven, werkte ze mee aan het project van de Shoah Visual History
Foundation van Steven Spielberg. Tussen 1993 en 1997 interviewde ze voor dat
doel Holocaust-overlevenden. Overmorgen komt haar derde roman uit, getiteld ‘The
Lost Family’; wederom een boek met een Holocaust-thema.
Het is überdeutlich waar auteur Blum haar inspiratie voor dit boek kreeg... Het heeft twee verhaallijnen die met elkaar zijn verweven: die van Duitse
moeder Anna (jaren ’40 van vorige eeuw) en haar dochter Trudy. De jonge Anna wordt verliefd op de joodse arts Max. Ze wordt zwanger van hem maar uit vergelding
wordt Max door Anna’s vader verraden en weggevoerd. De ongehuwde aanstaande
moeder vindt elders onderdak bij een Duitse bakkersvrouw die actief deelneemt aan
het verzet en stiekem gevangenen in het nabijgelegen Buchenwald voedt. Inmiddels
is Anna bevallen van een dochter: Trudy. Een Hauptsturmführer van het concentratiekamp
dwingt de jonge moeder wekelijks tot seks daar hij van haar medeplichtigheid
weet. Dat kan niet anders dan liefdeloos zijn.
Het verhaal van dochter Trudy speelt zich af in de jaren ’90 van vorige
eeuw. Zij wordt hoogleraar Duitse Geschiedenis aan de universiteit van Minnesota.
Zij probeert allereerst het oorlogsverleden van haar hardnekkig zwijgende moeder Anna te
ontrafelen. Ze vraagt zich af of ze kind is van een SS’er met wie haar moeder en zij op een wazig portret staan. Voor haar werk gaat ze deelnemen aan een universiteitsproject waarvoor Duitsers (vooral
vrouwen) worden geïnterviewd. Hoe verwerkten zij de oorlog? Alle zienswijzen passeren
de revue: die van antisemieten, van collaborateurs, van onverschilligen en van
slachtoffers. Met een van hen knoopt ze een relatie aan (eveneens liefdeloos).
Met mijn beschrijving wil ik niet de schijn wekken dat ‘Those Who Save Us’
Holocaust-kitsch is. Daarvan is geen sprake, wat mij betreft. De auteur stipt heikele punten aan, zoals een gecompliceerde moeder/dochter-relatie, medeplichtigheid, lafheid, vooroordelen, wreedheid, schuldgevoel en schaamte.
Aan het einde van het boek wordt aan de lezer impliciet de vraag gesteld: “wat
zou jij hebben gedaan?” Dat is het andere ding dat Blum goed kan: indringende vragen stellen. Ik zou het niet weten... De Amerikaanse actrice Carry Fisher (van Star Wars) zei ooit “take your broken
heart and turn it into art”. Dat deed Blum. Dat alles maakt het een boeiend en meeslepend
boek.
Vanavond zijn wij twee minuten stil. Opdat wij niet vergeten. Veel is nog
niet verwerkt of inmiddels dienen zich nieuwe oude problemen aan. Tja.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten