Translate

donderdag 9 mei 2019

Europadag 2019

Het is vandaag Europadag. Dit wordt weer een longread. De twee vorige gingen over klimaatverandering en opwarming van de aarde en zijn momenteel mijn bestgelezen blogs. Kennelijk zijn anderen het met mij eens: een dag niets geleerd, is een dag niet geleefd. Ik dook weer in nieuwe materie.

Europa was de prachtige dochter van een Fenicische koning. Zeus, de vader van de Goden, werd over zijn oren verliefd op haar. Ook ik ben groot fan van dit continent. Ik ben blij dat mijn wieg hier stond. Onze lange en rijke geschiedenis, de enorme diversiteit: er is zo veel om te koesteren. Dat twee wereldoorlogen hier ontstonden, is echter een inktzwarte bladzijde in onze geschiedenis. Inmiddels hebben we hier al 74 jaar vrede. Dat moeten we koesteren.

Europadag is weliswaar een regionale feestdag maar overal in de Europese Unie wordt vandaag gewerkt. Het is een gewone, alhoewel bijzondere woensdag. Deze dag wordt sinds 1985 gevierd, altijd op 9 mei. Op die datum in 1950 deed de Franse minister Robert Schuman een oproep tot verdergaande samenwerking en gemeenschappelijk beheer van de Franse en Duitse kolen- en staalproductie. Ook de Benelux deed vanaf het begin daaraan mee. In 1957 werd de EEG formeel opgericht. De rest is geschiedenis.

In Nederland zijn we thans niet per se in feeststeming. De Ode to Joy (het Europese volkslied) is even ver te zoeken... Afgelopen weekend kwam namelijk naar buiten dat de Nederlandse Europarlementariër Sophie in ’t Veld (D66) al jarenlang een vergoeding van 320 per dag ontvangt voor iedere dag dat zij zich meldt in Brussel en Straatsburg, hoofdzetels van het Europees Parlement. Deze vergoeding is bedoeld voor hotelverblijf, maaltijden en overige kosten. De kwestie ontstond omdat In ’t Veld al vele jaren in Brussel woont. Ze heeft daar dus een onderkomen en een keuken. Andere Europarlementariërs die eveneens in Brussel wonen, ontvangen de vergoeding eveneens. Ze is dus niet de enige maar dat vind ik geen argument. Haar morele kompas raakte flink van slag...

Uit dezelfde publicatie bleek dat ze een aantal hotelovernachtingen in Nederland declareerde als kantoorkosten en dat mag niet. Europarlementariërs ontvangen maandelijks een standaardvergoeding van 4.500 voor gemaakte kantoorkosten. Deze vergoeding is controversieel: men hoeft niet te verantwoorden hoe dat geld wordt besteed. Het wordt rechtstreeks overgemaakt naar de bankrekening van een parlementslid. Een verzoek van journalisten om inzicht te krijgen in de financiële administratie van alle Europarlementariërs werd in 2018 door het Europese Hof van Justitie afgewezen.

Het moet gezegd dat D66 jaren geleden uit eigen beweging een accountant aanstelde om declaraties van alle kantoorkosten van D66-Europarlementariërs te controleren. Alles wat foutief is gedeclareerd of teveel is uitgekeerd, wordt aan het einde van het jaar terugbetaald aan het EP. In ‘t Veld stortte het onterecht gedeclareerde geld dit jaar eerder terug: vóór publicatie van het geplande artikel.

Het merendeel van mijn loopbaan bracht ik als adviseur door dus ik weet het een en ander van kostendeclaraties en bonnetjes. In mijn beginjaren als internationaal consultant was er veel gedoe om declaraties vanuit het buitenland op tijd en zonder problemen naar het hoofdkantoor te zenden. Het ging destijds met een slome modemverbinding en met software die niet bepaald gebruikersvriendelijk was. Ik ben weleens door een Amsterdamse partner op het matje geroepen omdat ik niet op tijd was maar nooit voor onrechtmatig declareren. Dat was mijn eer te na. Ik wilde mijnklanten (aan wie mijn onkosten werden doorberekend) te allen tijde recht in de ogen kunnen kijken.

Bovenstaande kwestie is een smet op het blazoen van In ’t Veld, wat mij betreft. Maar je hoeft geen medelijden te hebben met haar en haar collega’s. Ieder van hen (het zijn er 750) ontvangt een vast bruto-maandsalaris van €8.757, ongeacht ervaring. Europarlementariërs kunnen gebruik maken van een auto met chauffeur, vliegen in de businessclass, hebben een flink budget om aan assistenten te besteden en gaan met pensioen als ze 63 jaar zijn, om maar enkele emolumenten te noemen.

Verhalen over vermeende “geldverslinders”, “technocraten”, “bureaucraten” en “zakkenvullers” van “Brussel” gingen een eigen leven leiden en tastten de reputatie van de Europese Unie aan. Sommige verhalen zijn echt Broodjes Aap; daarop kom ik terug. Desalniettemin is zo’n kwestie koren op de molen van Eurosceptici, in binnen- en buitenland.

Brexit is het resultaat van Euroscepsis in het kwadraat. De belangrijkste argumenten voor het Britse vertrek uit de EU waren (en zijn): de Euro is een ramp want met de invoering daarvan werd alles veel duurder, de bemoeizucht van de Unie bedreigt de Britse souvereiniteit, de vele regels verlammen de Britse slagvaardigheid, de broodnodige radicale hervormingen in de Unie komen niet van de grond, er steken teveel (arbeids)migranten de grens over, geld dat wordt afgedragen aan de Unie kan beter binnen de eigen landsgrenzen worden besteed.

Niet al die kritiek is terecht en zeker niet alles is de schuld van de EU. Zo herinner ik mij onder andere dat wij, na onze verhuizing naar Engeland -wat juist vanwege de Europese Unie een fluitje van een cent was- kort na de invoering van de euro een weekendje naar Den Haag terugkeerden. Mijn favoriete bodega had de prijs van alle gerechten op de menukaart omgezet van guldens naar euros. ‘Gewoon het valutateken veranderd?! Dat gebeurde op vele plekken. Daarna bleven de prijzen in de Nederlandse horeca hoog.

Het is belangrijk in te zien dat we baat hebben bij een sterke en verbonden Europese Unie. We hebben elkaar hard nodig. Met ruim 500 miljoen burgers maken we ongeveer 8% van de wereldbevolking uit maar dat aandeel slinkt. In 2050 zal dat zijn gedaald naar 5%. Europa vergrijst en krijgt steeds meer te maken met tekorten op de arbeidsmarkt. De verwachting is ook dat in 2050 geen enkel land van de Europese Unie nog zal behoren tot de top7 van geïndustrialiseerde naties. De huidige koersen van Trump’s Verenigde Staten, Poetin’s Rusland en Xi Jinping’s China, grote machtsblokken, vragen om een sterk en verenigd Europa.

Op 23 mei vinden in Nederland Europese Parlementsverkiezingen plaats. Alle stemgerechtigde burgers van de Unie mogen vanaf dat moment rechtstreeks een Europarlementariër kiezen. Mijn liefje en ik werden het snel eens over de keuze. We zochten in de eerste plaats naar een partij die een sterker Europa voorstaat. Het is zoals de verkozen partij op de eigen website stelt “banken, vervuilde rivieren en vluchtelingen laten zich niet tegenhouden door landsgrenzen. Een goed klimaat- en energiebeleid lukt alleen samen met andere EU-lidstaten.Voorts kozen we voor een jonge, intelligente vrouw op de kieslijst, iemand met internationale ervaring. We vulden braaf onze stembiljetten in en stuurden ze tijdig naar de Nederlandse ambassade in Madrid. Uit de partij die de meeste stemmen krijgt, wordt de nieuwe President van de Europese Commissie gekozen. Naar goed democratisch gebruik.

In de aanloop naar deze verkiezing besloot ik mij meer te verdiepen in de Europese Unie. Ik maakt hierbij onder andere gebruik van de EU-website en een document getiteld 60 good reasons for the EU. Hierbij de grote lijnen.

De Europese Unie (EU)
De Europese Unie is een economische en politieke unie, gevormd door 28 landen (27 na Brexit). Het gebied beslaat een oppervlakte van 4.475.757 km2 en omvat circa 513 miljoen burgers. In deze Unie worden 24 verschillende talen gesproken. Sinds 2000  hanteert de Unie het motto “Unity in Diversity”. De Europese vlag is het symbool daarvan: de cirkel van twaalf gouden sterren symboliseert solidariteit en harmonie tussen Europeanen. Het nummer 12 vertegenwoordigt perfectie en eenheid (denk aan de 12 maanden van een jaar of de 12 uren van een klok). In 2012 ontving de Europese Unie de Nobelprijs voor de Vrede voor het verspreiden van vrede, verzoening, democratie en mensenrechten.

De EU stelt een meerjarenbudget en een jaarlijks budget op maar het zijn de regeringsleiders van alle lidstaten die het bepalen; niet Brussel. Het meerjarenbudget 2014-2020 werd gesteld op 908 miljard euro. (Dat klinkt als veel maar het is minder dan 1% van nationale begrotingen.) Voor het eerst in de geschiedenis van de Unie ging het budget omlaag. Het jaarbudget voor 2019 is ruim 168 miljard euro. Omgerekend, spendeert de gemiddelde Europese burger €0,65 per dag aan de EU. 94% van de Europese begroting vloeit terug naar de lidstaten, in de vorm van projecten en subsidies. Nederland draagt meer af dan het ontvangt… maar we zijn dan ook een van de rijkste landen ter wereld! Van de Europese begroting gaat 94% naar projecten, 6% naar interne administratie. Van die zes procent worden alle onkosten, gebouwen, salarissen en pensioenen betaald.

Enkele resultaten van EU-wet- en regelgeving op een rijtje.
De EU:
  • versterkt economieën en zorgt voor welvaart in de Eurozone (met regionale en structurele fondsen)
  • treedt op tegen cartels maar stimuleert competitie
  • beschermt consumenten, zowel spaarders als online-kopers
  • verlaagt de kosten van levensonderhoud (medicijnen, transport, dataroaming, bancaire diensten)
  • biedt grenzenloos reizen
  • beschermt de binnengrenzen van het gebied
  • sponsort programma’s voor jonge werklozen
  • zorgt voor veilige voeding, schone lucht, schoon drink- en badwater
  • zorgt dat Europeanen -zonder gedoe- in andere landen van de Unie kunnen werken en wonen
  • stimuleert (en financiert) grensoverschrijdende educatie, onderzoek en cultuur
  • coördineert grensoverschrijdende acties tegen mensenhandel, georganiseerde misdaad en terrorisme
  • doneert aan ontwikkelingslanden (in samenwerking met de Verenigde Naties) en biedt wereldwijde humanitaire hulp
  • zorgt voor recycling van electrisch en electronisch afval
  • biedt veiligheid en gezondheidszorg voor vakantiegangers en zakelijke reizigers
  • biedt onderdak aan mensen die hun land ontvluchten wegens oorlog en geweld

Programma’s en instanties die hiervoor in het leven werden geroepen, zijn: Schengen, IBAN en BIC, European Regional Development Fund (ERDF), European Banking Union, Eurojust, European Consumer Center, European Erasmus-programme, Rapid Alarm System, European Maritime Security Agency, European Social Fund (ESF), European Health Insurance Card (EHIC), European Border and Coast Guard, 112, European Solidarity Corpse, European Science Cloud, EU Youth Guarantee, European Horizon 2020 Programme, Cohesion Fund, European Union Youth Orchestra, European Capital of Culture, European Counter-Terrorism Center (onderdeel van Europol), Children of Peace-initiative, Frontex, European Migrant Smuggling Center. Deze opsomming is niet in volgorde en niet volledig.

Een survey die in april 2018 werd uitgevoerd in opdracht van het Europees Parlement toonde aan dat het waarderingscijfer voor de EU het hoogst was sinds de meting van 1983. Dat bleek te gelden voor 26 van de 28 EU-lidstaten. Duitsland en het Verenigd Koninkrijk waren de uitzonderingen. Daar liep de waardering juist met 2% terug, ten opzichte van de voorgaande meting. 

Wet- en regelgeving voor de gehele Unie wordt bepaald door de Europese Commissie, het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie. Wat is de rol van elk van die instituten en hoe werkt de besluitvorming?

Europese Commissie (EC)
De Europese Commissie is het dagelijks bestuur van de Europese Unie. Deze  Commissie bestaat uit 28 leden: één commissaris uit elke EU-lidstaat. Eurocommissarissen worden niet rechtstreeks gekozen, ieder land draagt de eigen kandidaat voor. Het Europees Parlement moet de kandidatuur wel bevestigen (maar kan die ook afwijzen). Bij de EC werken 32.000 ambtenaren in vaste dienst, onder wie honderden tolken en vertalers. Dat komt neer op 1 EU-ambtenaar per 10.000 Europese burgers.

Jean-Claude Juncker is President van de EC, de Nederlander Frans Timmermans (PvdA) is eerste Vice-President. Juncker is niet beschikbaar voor herverkiezing dus dit jaar wordt zijn opvolger gekozen. Timmermans stelde zich, met anderen, kandidaat. De president heeft een bruto-maandsalaris van €27.436 per maand, Vice-Presidenten krijgen maandelijks €24.852 in hun salariszakje, een Eurocommissaris verdient €22.367 per maand. 

De Europese Commissie is de enige instantie die wet- en regelgeving voor de EU kan voorstellen. Elk najaar bepaalt de EC haar beleidsprioriteiten voor het komende jaar en legt deze vast in een werkprogramma. Elk van hun wetsvoorstellen wordt ingediend bij het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie. De nationale parlementen van de EU-lidstaten ontvangen alle wetsvoorstellen van de Commissie op hetzelfde moment als het parlement en de raad. Sinds 2014 trok de EC onder Juncker echter circa 100 concept-wetsvoorstellen terug en diende 80% minder initiatieven in dan in de voorgaande vijf jaar.

Europees Parlement (EP)
Het Europees Parlement -ook wel kortweg Europarlement genoemd- bestaat uit 750 leden en een voorzitter. De huidige voorzitter is een Italiaan, Antonio Tajani (63). Zelf had ik nog nooit van deze man genoemd. Om de 2.5 jaar wordt een nieuwe voorzitter gekozen, bij geheime stemming. Het parlement wordt voor vijf jaar gekozen, via directe verkiezingen. Het aantal zetels per land wordt bepaald door het aantal inwoners. Zo krijgt Nederland 26 zetels en Spanje 54. De drie landen met de meeste zetels zijn: Duitsland (96), Frankrijk (74) en Italië (73).

Het Europarlement kan wetten goedkeuren, afkeuren en veranderen. Het heeft 20 vaste parlementaire commissies met ieder hun eigen thema: internationale handel, begroting, milieubeheer, mensenrechten, visserij, werkgelegenheid en sociale zaken, industrie, regionale ontwikkeling, burgerlijke vrijheden, vrouwenrechten en meer. Elke commissie komt tweemaal per maand bijeen om zich over relevante wetsvoorstellen te buigen.

Het Europees Parlement vergadert iedere maand vier dagen plenair in Straatsburg. Tijdens deze vergadering wordt gestemd over wetsvoorstellen, besluiten en resoluties van de Europese Commissie. Het Europarlement kan wijzigingsvoorstellen doen. Als het EP en de Raad van de Europese Unie (komt hierna aan de orde) het niet eens worden, volgt een nieuwe behandelingsronde. Dat kan drie keer gebeuren. Als beide instellingen accoord zijn of een compromis hebben bereikt, wordt een voorstel goedgekeurd.

De manier van stemmen in het parlement is afhankelijk van het onderwerp. Doorgaans gebeurt dit met handopsteking; afhankelijk van het belang gebeurt het  elektronisch of hoofdelijk. Het parlement houdt ook formele vergaderingen in Brussel. Het Europarlement kiest de President van de Europese Commissie. Alle overige leden van die commissie moeten evenens door het parlement worden goedgekeurd.

Raad van de Europese Unie
Samen met het Europees Parlement vormt de Raad van de EU, ook wel de Raad van Ministers genoemd, de wetgevende macht van de Europese Unie. Bij een zogenaamde gewone wetgevingsprocedurehebben het Europees Parlement en de Raad van de Ministers evenveel zeggenschap. In het geval van een bijzondere wetgevingsprocedure is alleen de Raad wetgevend.

Elke regering van elke EU-lidstaat vaardigt één minister naar deze raad af. Dit gremium heeft geen vaste leden. Er wordt in tien verschillende formaties vergaderd, afhankelijk van het behandelde beleidsterrein. Als het over een financieel besluit gaat, worden de ministers van Financiën afgevaardigd, enzovoort. Elk EU-land neemt bij toerbeurt, voor een periode van zes maanden, het voorzitterschap waar. Voor de goedkeuring van een besluit is een meerderheid van 55% van alle landen nodig. Met de huidige 28 lidstaten betekent dit 16 landen. Om een raadsbesluit tegen te houden, zijn de stemmen van tenminste vier landen nodig.

Wet- en regelgeving die op deze wijze in de Europese Unie wordt besloten en geaccordeerd, wordt vervolgens omgezet in nationale wetgeving.

En dan nog enkele kanttekeningen.
63 journalisten van 35 media uit alle 28 lidstaten van de Europese Unie plus Zwitserland en Noorwegen, aangesloten bij het onderzoeksplatform Follow the Money’, publiceerden eergisteren een artikel waarin wordt aangetoond dat de EU-lidstaten met elkaar elk jaar 50 miljard euro mislopen door btw-fraude. Er wordt onder meer gesjoemeld met groencertificaten en andere energieproducten, digitale diensten als apps, games en videodiensten. Om de handel tussen EU-landen onderling te bevorderen, werd besloten om op handel tussen bedrijven uit EU-lidstaten geen btw te heffen. Met dit zogenaamde nultarief kopen fraudeurs goederen in een ander land zonder btw in en verkopen ze in eigen land mèt btw. Die btw houden ze zelf maar de koper vraagt zijn betaalde btw vervolgens wel bij de Belastingdienst terug. Daardoor loopt de schatkist heel veel geld mis. De Europese Commissie komt nu met een wetsvoorstel om die fraude tegen te gaan maar deskundigen twijfelen aan de werkbaarheid.

Met veel interesse las ik onlangs een kort maar krachtig Volkskrant-artikel. Daarin werd de strekking van de eerste internationale lezing van de Nederlandse Minister van Financiën, Wopke Hoekstra (ex-partner van McKinsey; lid van het CDA), over de EU aangekondigd. Interessant gedachtengoed.

Ook Hoekstra houdt van Europa maar de Unie heeft in zijn huidige vorm en aanpak volgens hem een fundamenteel probleem. 1) Rijke lidstaten als Denemarken en Zweden willen niet tot de eurozone toetreden, Zwitserland en Noorwegen niet tot de EU en het Verenigd Koninkrijk gaat de Unie verlaten. 2) De EU kan zich militair niet zelf verdedigen. 3) Veel EU-landen kampen nog steeds met te hoge schulden en te weinig hervormingen waardoor de Unie niet crisisbestendig is. 

Hoekstra is van mening dat als een EU-lidstaat niet hervormt, Europees geld onverstandig besteedt of het Stabiliteits- en Groeipact niet respecteert, geen aanspraak meer kan maken op Europees geld. Eenzelfde scherpe opstelling acht hij gerechtvaardigd tegenover lidstaten die de rechtsstaat ondermijnen. Hij noemt geen namen maar het is duidelijk dat hij hiermee verwijst naar landen als Polen, Hongarije en Roemenië. Ook zij moeten hun aanspraak op EU-geld verliezen. Grenscontroles zouden in zo’n situatie door omringende landen moeten worden heringevoerd. Ook landen die weigeren een eerlijk deel van migranten op te nemen, worden uit de paspoortvrije Schengenzone gezet. Duidelijke taal, heldere standpunten.

Afsluitend haal ik een recent artikel aan in The Guardian’. Daarin las ik dat 17 miljoen Europeanen in de Europese Unie buiten de grenzen van hun geboorteland leven. Toevallig is dat net zoveel als het aantal inwoners van Nederland. Als deze groep een land zou vormen, zou het recht hebben op 26 zetels in het Europarlement! In de laatste tien jaar verdubbelde dit aantal. De auteur, een Italiaanse professor die in Bilbao (Noord-Spanje) woont en in Parijs werkt, noemt het een onopgemerkte Europeanisatie.


Met elkaar zijn ze goed voor 4% van de beroepsbevolking in de Europese Unie. Ze komen uit alle 28 EU-lidstaten. Het gaat niet alleen om personen die theoretisch (hoog) zijn opgeleid. Het gaat ook om migranten met een praktische opleiding: zij maken ruim 21% van de totale EU-beroepsbevolking uit. Gemiddeld is het voor beide groepen gemakkelijker in de Europese Unie een baan te vinden dan in hun geboorteland. Dat geldt bovendien voor vrouwen. Zijn punt is dat deze mobiele Europeanen beter moeten worden vertegenwoordigd in de Europese Unie en gemakkelijker zouden moeten kunnen stemmen.  

Bij de vorige Europese Parlementsverkiezingen (2014) schitterden mijn liefje en ik  door afwezigheid, net als bijna 95% van de mobiele Europeanen in de Europese Unie. Dit jaar laten we de kans om onze stem uit te brengen, niet voorbij gaan. This Time I’m Voting.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten