Translate

donderdag 6 juni 2024

Intelligent kijken

Er was recent in de Nederlandse en Spaanse pers veel te doen over illegale streamings diensten. Afgelopen weekend werden in Spanje acht mensen gearresteerd die zich hiermee bezighouden. De hoofdverdachte is een Nederlander. Er worden miljoenen -zelfs miljarden- verdiend aan deze business. Een onderzoek van de Bournemouth University toonde aan dat er nergens in Europa relatief zoveel gebruik wordt gemaakt van dit soort illegale diensten als in Nederland. In heel Europa gaat het om meer dan 17 miljoen mensen. Ruim 8% van hen, bijna anderhalf miljoen kijkers, is van Hollandse bodem. Us bin zuunig... maar daarmee is niet alles te vergoelijken. Achter dit soort illegale streamingsdiensten zitten vaak criminele organisaties die betrokken zijn bij wapen- en mensenhandel. Er gaan overigens steeds meer stemmen op om ook abonnees van dit soort illegale diensten aan te pakken. Italië nam daarin het voortouw. 

In de afgelopen weken was Nederlandse tv kijken via Canal Digitaal hier een drama. De dagelijkse melding op het scherm -‘geen of slecht signaal’- was op enig moment niet meer te harden... Het beeld bleef hangen, er waren geen of sterk haperende, gesproken teksten en meer van dit soort storingen. Wat was hier aan de hand?! Na wat zoekwerk bleek dat er bij Canal+ grote onenigheid ontstond met een satellietpartner waardoor het product moest worden aangepast om bandbreedte vrij te maken. Een nogal ingrijpende, structurele verandering. Zonder de klant daarvan op de hoogte te brengen. 

Uiteindelijk was de suggestie van het bedrijf aan de klant om dan maar handmatig zelf de parameters van de transponder(s) aan te passen in de meegeleverde software. Taai, technisch gedoe. Ik geef het je te doen. Mij lukte het niet eens de betreffende sectie in het menu te vinden. Wij kregen er een sik van maar wij niet alleen: Nederlandse vakantiegangers in caravans en campers vloekten de boel bij elkaar. Hun dure, automatische zenderzoeker werkte ook niet meer. 

Het regende klachten op internet. Op Trustpilot krijgt Canal Digitaal 1 ster (van de vijf). De klachtentelefoon werd niet opgenomen, er werd een bandje afgespeeld. De klant moest maar contact zoeken met een dealer. Dat was ook het advies aan de klant in het buitenland. Menigeen zal geen EK Voetbal kunnen kijken op de camping deze zomer. Daarmee kwalificeerde het bedrijf zich met twee vingers in de neus voor het WK Schenenschoppen.

We betalen al meer dan 20 jaar voor een Canal Digitaal-abonnement. Een Spaanse technicus onderhoudt onze spullenboel hier. Soms moet hij na een storm het systeem opnieuw kalibreren. Maar de recente storing was andere koek. We vroegen ons in alle ernst af of we het niet moesten inruilen voor iets anders. De kwaliteit van de uitzendingen was bar en boos. Mijn liefje en ik zijn vooral NPO1 en 2-kijkers: Sophie & Jeroen (met een voorkeur voor Jeroen), Op1, Nieuwsuur, Tijd voor MAX, Vroege Vogels en andere natuurprogramma’s, documentaires, cabaret, Dwars door de Lage Landen en vergelijkbare programma’s. NPO3 kijken we nooit en er is slechts één favoriet programma per jaar dat bij de commerciëlen wordt uitgezonden: Masterchef Australia (NET5). De rest van de pulp uit de koker van John de Mol (Talpa) kan ons gestolen worden. 

Vanzelfsprekend kun je Nederlandse tv-programma’s terugkijken op een tablet of ander mobiel apparaat en dat deed mijn liefje in de afgelopen weken regelmatig. Een mens wil toch bijblijven met de dingen die in het Vaderland worden gezegd!  Zeker als dat verstandig en genuanceerd gebeurt. 

De gedachte om via een ander medium naar onze favoriete NPO-programma’s te kijken, was niet nieuw in Huize Barefoot. Via NPO Start kun je gedurende (ongeveer) een week NPO-programma’s gratis terugkijken. Je krijgt dan wel reclames te zien. Via NPO Plus kun je datzelfde doen voor een klein bedrag per maand, maar dan zonder reclame. 

We onderzochten al eerder of we naar NLZiet konden overstappen maar ons merk en model smart tv bleek niet te worden ondersteund door de dienst, volgens de gegevens op de website. Bovendien lazen we dat een Nederlands adres is vereist voor het afsluiten van een abonnement. Dat laatste vond ik grote onzin. Waarom zou een streamingsdienst die zich erop voorstaat dat je ‘overal in Europa kunt kijken’ dat als conditie stellen? Dat is niet meer van deze tijd.

Iemand in de vriendenkring opperde dat we dan maar een nieuwe smart tv moesten aanschaffen van een ondersteund merk. Een adres in Nederland kon zo voor ons worden geregeld. Een begrijpelijk advies maar toch vond ik dat niet goed. Onze tv is niet oud, het beeld is meer dan goed en de kast mooi. Die ga je dan niet zomaar inruilen voor iets anders; daarover waren mijn liefje en ik het eens. Je kunt een smart tv hier weliswaar een goed tweede leven verschaffen. We hebben in de eigen woonplaats kringloopwinkels en je kunt de Spaanse Marktplaats, ‘Mil Anuncios’ (1000 advertenties), gebruiken als verkoopkanaal. Bovendien hebben we lokale Marokkanen die gretig iets van je willen overnemen, zeker als het voor niks is. 

Onze Deense buurman biedt regelmatig tweedehands spullen te koop aan via Facebook Marktplaats en is daarin suksesvol. Zo verkocht hij onlangs mijn weinig gebruikte opblaasbare kayak inclusief accessoires aan een jong Spaans stel uit Murcia. Er was geen animo voor in de lokale kennissen- en vriendenkring. (Door een eerdere ongelukkige val met de fiets werd mijn linkerschouder een probleem bij het kayakken dus varen is geen fun meer. Jammer maar helaas...) 

Na conclaaf met een Nederlandse vriend met veel technische kennis besloot ik de laatste generatie van Google Chromecast aan te schaffen; model 4K. Daarmee kun je -haarscherp- programma’s kijken vanaf een mobiel apparaat op een intelligente tv. Zo gezegd, zo gedaan. Ik koop mijn electronica bij voorkeur in een lokale electronicawinkel. Voor mij is dat Horadada Informatica, een klein bedrijf met een groep capabele kerels die een goede klantenservice verlenen. 

De Chromecast werd geleverd met een uiterst summiere handleiding in Spaans en Italiaans. Ik blijf het wonderlijk vinden dat er hier standaard geen Engelstalige beschrijving wordt meegeleverd. De Google Home app (ook in het Spaans), de virtuele assistent, installeerde ik op de mobiele telefoon. De installatie kon beginnen. 

In de Volkskrant stond onlangs een uitgebreid essay van ontwerpwetenschapper Jasper van Kuijk over de worsteling die vele gebruikers hebben met het toepassen van (nieuwe) technologie. Hoe mooi zou het zijn als apps en slimme apparaten echt gebruikersvriendelijk worden! Ik ben het geheel met hem eens dat gebruikersgemak van groot belang is bij de acceptatie van innovatie. Volgens een recent rapport van de Nederlandse Bank worstelt een op de zes Nederlanders boven de 18 jaar met digitaal betalen. Zelf laat ik financiële transacties graag aan de CFO van het huis over maar dat is een ander verhaal. 

Circa 2.6 miljoen Nederlanders blijken moeite te hebben met pinnen of internetbankieren. Daartoe behoren met name mensen op leeftijd, laag opgeleiden, mensen met een beperking (fysiek of visueel) en laaggeletterden. Dat gebruiksgemak vormt een extra urgente uitdaging doordat onze omgeving steeds complexer wordt. Het gevaar van ‘featuritis’, een ongebreidelde wildgroei aan functies, ligt in de ICT op de loer. Het probleem wordt nóg groter als we slimme digitale producten ook nog eens aan het web koppelen; het zogenaamde Internet of Things (IoT). Denk daarbij bijvoorbeeld aan apps en slimme apparaten die de lichten in je huis, je thuisdisco en je koelkast aanzetten, je rolluiken, deursloten en rookmelders activeren, etc. 

Mensen hebben doorgaans niet zozeer problemen met complexe maar wel met gecompliceerde producten. Gemakkelijk is: transparant, intuïtief en eenvoudig te doorgronden, gecompliceerd (het tegenovergestelde) is ongewenst. 

De installatie van de Chromecast was ook hét moment om de knoop door te hakken en het Canal Digitaal-abonnement op te zeggen. Onze vriend in Nederland, die jarenlang zijn adres voor dit doel beschikbaar stelde, sprak na een wachttijd van ruim 20 minuten met de klantenadministratie. Daar werd hij allervriendelijkst te woord gestaan, naar verluidt. De medewerkster vroeg hem niet waarom hij opzegde. Wel dat hij als trouwe klant altijd mocht terugkeren. Maar waarom zou je dat doen? Canal+ gaat bepaalde HD tv-programma’s terugzetten naar SD-kwaliteit (achteruitgang) maar de prijs van het abonnement wel per 1 juli verhogen. 

Het kastje van de smart card ontkoppelde ik en maakte zo een HDMI-poort op de tv vrij voor het nieuwe apparaat. Aangezien we de afgelopen week klussers over de vloer hadden, lieten we hen ook de satellietschotel van de wand verwijderen. 

Wij hebben hier sinds de verhuizing een stabiele, snelle internet verbinding via glasvezel. Dat is een perfecte basisvoorwaarde voor internet tv. Het was dan ook tijd voor de vervolgstap: alsnog een abonnement op NLZiet afsluiten. Ook dat verliep verbazingwekkend eenvoudig. We hadden helemaal geen Nederlands adres nodig. Waarom schrijft men dat dan op de website? 

Met dit programma kun je live NPO- en andere programma’s aanschouwen, terug- en vooruitkijken. Je krijgt een gratis proefperiode van twee weken, daarna gaat het gekozen abonnement in. Er zijn drie keuzen: Basis (40 zenders op 1 apparaat voor €7,95 per maand), Premium (40 zenders op twee apparaten tegelijkertijd voor €9,95 per maand) en Extra (ook nog BBC en andere themakanalen, voor €11,95 per maand). Je kunt als abonnee op elk moment opzeggen. Nederlandse vrienden op Campoamor probeerden het uit maar de kijkkwaliteit liet te wensen over. Zij stopten met het experiment. Nederlandse vrienden die eveneens in onze woonplaats wonen, zijn echter dik tevreden. Wij streamen nu dus ook -legaal- vanaf een tablet naar de Chromecast en kijken weer met genoegen naar NPO 1 en 2. Op onze ‘oude’ intelligente tv.

Het is nogal ironisch dat NLZiet-kijkers afgelopen weekend een uur lang niet de Champions League-finale konden volgen. Het internetplatform bleek last te hebben van storing. Wellicht is het niet-zo-intelligente voetbal het probleem? Zelf weet ik nog niet of ik het aanstaande EK Voetbal in Duitsland ga volgen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten