Translate

zaterdag 28 november 2009

Bloggen oldskoel?

Van de 133 miljoen bloggers wereldwijd (cijfers uit 2008) werkt 1,1% zijn of haar blog wekelijks bij. Dat wil zeggen dat op 'slechts' 1,5 miljoen weblogs elke week minimaal één nieuw bericht wordt gepubliceerd. De helft van deze blogs is van Amerikaanse origine, 27% wordt door personen in Europa geschreven.
Veel bloggers van het eerste uur verruilden hun webactiviteiten voor Twitter of een ander sociaal netwerk. Paul Boutin, blogger en auteur van de New York Times, is van mening dat we maar moeten stoppen met bloggen want ‘Twitter makes blogs look so 2004’. Als je hem mag geloven, bloggen alleen ouwe sokken nog. Types met hobby's als punniken en suikerzakjes verzamelen... Ik voel mij hierdoor geenszins aangesproken. Persoonlijk vind ik het vluchtige twitteren vooral iets voor jonge(re) mensen. Twitteraar Maxime Verhagen valt ondanks 23.000 volgers -ruim mijn meerdere, ik geef het toe!- wat mij betreft toch vooral in de categorie Ouwe Sok. Al heeft hij een interessante baan, het gaat erom wat je ermee doet! Twitteren loopt trouwens zo'n vaart niet in Nederland: slechts 10% van de Nederlanders doet het. Het werkwoord is wel gekozen tot hét woord van 2009.

Houdt bloggen dan op? Dat niet maar het karakter veranderde wel in de loop van de tijd, aldus een artikel op NRC.nl. Bloggen heeft niet alleen een zekere volwassenheid bereikt, het is ook 'mainstream' geworden: iedereen doet het inmiddels. Hedendaagse bloggers schrijven vooral over hun passie of hun vakgebied. Daarin herken ik mij wel alhoewel bloggen voor mij meer is dan passie. Het werd een levensbehoefte: ik word onrustig als ik nog geen stukje heb geschreven. Het zit al wel in mijn hoofd en moet eruit, al moeten de piepers ervoor aanbranden! Op 1 december zullen de 'Dutch Bloggies 2009' worden uitgereikt, de jaarlijkse prijs voor Neerlands beste weblogs (15 categorieën waaronder 'Best geschreven' en 'Beste persoonlijke blog'). Sommige van die genomineerde blogs zijn het volgen waard. Ruim 40% van de Nederlanders tussen 15 en 64 jaar leest blogs: ruim 4 miljoen lezers. Niks ouwe school!

Wat ik persoonlijk wèl oldskoel vind, is je ogen sluiten voor digitale revoluties. De eReader heeft die belofte in zich. Dit electronische apparaat stelt een lezer in staat zijn of haar digitale boeken te kopen en te lezen, waar men ook is. De kwaliteit van een digitale lezer staat of valt met de e-inkttechnologie die wordt gebruikt. Op dat vlak is reeds veel bereikt. Er zijn nu lichtgewicht apparaten verkrijgbaar die je goed in zonlicht kunt lezen, met een aanraakscherm waarop je aantekeningen kunt maken, waarvan de lettergrootte kan worden aangepast, de accu wekenlang meegaat en honderden boeken tegelijkertijd kunnen worden meegedragen. Er zijn momenteel alleen nog maar eReaders met zwart-witscherm op de markt.

Er is een brede selectie wereldliteratuur in oorspronkelijke taal en als vertaling te downloaden naar de eReader, al is de strijd om het standaardformaat eboek nog niet gestreden. Het ePub-formaat lijkt momenteel over de beste kaarten te beschikken. Er is een aantal websites waarvan gratis boeken zijn te betrekken, project Gutenberg bijvoorbeeld. Ik verwacht dat de prijs van eboeken op termijn drastisch zal dalen; ook dat is een interessant gegeven. Mij lijkt het wel wat: nooit meer zal de reistas last hebben van overgewicht, nooit meer wordt men gedwongen 'pulp' te lezen omdat er ter plekke niets beters is te krijgen. Vanzelfsprekend moet mijn toekomstige boekenvriend over draadloze 3G-connectiviteit beschikken zodat er ter plekke contact kan worden gemaakt met eboekhandels. Waar ik ook ben.

Regelmatig hoor ik mensen zeggen dat de romantische aspecten van boeken en lezen met de intrede van de eReader zullen verdwijnen. Alhoewel ik mij als boekenwurm daarbij zeker het een en ander kan voorstellen, ben ik toch van mening dat het niet het geval hoeft te zijn. Zelf denk ik aan een eReader als aan een nieuwe boekenvriend in de kast. De eReader zie ik vooral als aanvulling in plaats van vervanging van 'oldskoel'-leesvoer. Ik weet zeker dat ik altijd papieren boeken zal blijven kopen. Vooral favoriete gebonden exemplaren. Gelukkig hoeven we (nog?) niet te kiezen. Ik las een commentaar van de Britse schrijver en Guardian-columnist Stephen Fry: 'een ebook is even bedreigend voor de papieren versie als de lift is voor de trap'. That says it all, wat mij betreft.

In Amerika verwacht men volgens jaar 6 miljoen eReaders te gaan verkopen. Zelf stel ik de aanschaf nog even uit. Hoofzakelijk omdat ik verwacht dat er in de komende maanden nog flinke stappen vooruit worden gezet: zo komen er een flinterdunne eReader uit met een 10 inch scherm (Plastic Logic) en een 'dual screen' eReader (verschillende fabricanten) die je als een papieren boek kunt openklappen en waarop je twee bladzijden naast elkaar kunt lezen. Nèt echt...