Translate

dinsdag 12 april 2016

Birthday Balloons

Gisteren was het de verjaardag van vriend Frans, één van de leukste buurmannen die we in Spanje hebben. Zijn vriendje vloog onlangs naar Nederland terug omdat de plicht riep, zijn moeder vloog diezelfde dag in. We werden eerder aan elkaar voorgesteld maar deze keer leerden we haar beter kennen. Drie jaar geleden overleed haar echtgenoot plotseling, na meer dan 50 jaren samenzijn. Mieke zegt dat de jus er sindsdien vanaf is...
Afgelopen weekend gingen we gevieren naar de start van de tweede etappe van de Regata Costa Cálida, van Cartagena naar Águilas. Frans is een zeilfanaat, hij kreeg de liefde voor varen met de paplepel ingegeven. Zijn moeder groeide in Nederland op aan het water en had op haar 17de haar eerste zeilbootje van het gespaarde oppasgeld, daarna werd ze als jong volwassene au-pair in Oslo. Ze blijkt net zo’n waterrat als mijn liefje en ik en ook dat schept een band. Een mooi mens.

De eerste etappe van deze Spaanse regatta vond een week eerder plaats en voerde van San Pedro del Pinatar naar Cartagena. Er deden 40 zeilschepen mee aan de regatta, met ongeveer 200 mensen aan boord. De weersomstandigheden voor de tweede etappe waren uitstekend: windkracht 5 uit het zuid-westen. We kwamen ruim op tijd in de haven van Cartagena aan. Daar lag echter een cruiseschip van de Holland America Line, de MS Eurodam, dat het zicht op de start volledig blokkeerde. Het doet momenteel een rondje in de Middellandse Zee onder de titel ‘Mediterrane Glamour en Spaanse Schatten’. Toen ik ervoor stond, had ik een bijna onbedwingbare zin om aan boord te gaan.

Sailing - Lauren Purnell
Terwijl de zeilschepen zich naar de start begaven, dronken we een kopje koffie toen mijn liefje iets anders gewaar werd. Aan het tafeltje achter ons zaten twee Amerikaanse dames van middelbare leeftijd; typisch reizigers van HAL. Op enig moment verdween een koffiekopje met logo van de zaak in servetten verpakt in een diepe schoudertas. Kennelijk was de koers van de dollar nog niet gunstig genoeg? Wellicht waren zij verstokte kleptomanen? Verzamelen ze hun leven lang al gratis souvenirs in elke pleisterplaats die ze aandoen? De eerstvolgende havens op de route van de Eurodam was Málaga, gevolgd door Cádiz. Caféhouders aldaar, houd je kopjes!
Het zeilschip El Carmen, lid van de Cartageense zeilvereniging, won de eerste en de tweede etappe van de regatta dus werd glansrijk winnaar van de trofee die op 14 mei zal worden uitgereikt.

Birthday Balloons - Lauren Purnell
Vandaag is het mijn beurt. Dit jaar is de tweede keer dat mijn liefje en ik dezelfde cijfers in onze leeftijden hebben maar dan in andere volgorde. Normaliter zijn we op onze verjaardagen op pad maar dit jaar niet, al ligt dat niet aan haar. Bij het ontbijt kreeg ik te horen dat ze het een en ander uitzocht om mijn verjaardag een glamoureus tintje te geven. 3 Michelinsterrenrestaurant Quique Dacosta in Dénia was vandaag (en morgen) echter gesloten, een reisje naar de Huelva -gewaardeerd vogelspotgebied- en de apenrots van Gibraltar bleek geen optie vanwege aanhoudende regen. Dit jaar dus geen verrassingen, wel kadootjes. Net als vorig jaar, blijven we thuis. Toen gooide de sneue heup roet in het eten, dit jaar is dat gelukkig geen excuus. 

De kunstwerkjes bij de blog zijn gemaakt door de Amerikaanse Lauren Purnell, blogger en fotografe, die bijzondere schilderijen maakt met voedsel(resten). De ballonnen zijn gemaakt van citroen, limoen, appel, sinaasappel en bieslook. Hoe inventief en creatief! Twee jaar geleden begon ze met deze zogenaamde Culinary Canvasses. Inmiddels vervaardigde ze haar honderdste schilderij. Ze bouwde in die tijd een schare trouwe volgers op.

We gaan er een leuke dag van maken, te beginnen met een taartje en een zelfgebrouwen kopje Nespresso-koffie in goed gezelschap. Vanavond ga ik met mijn Spaanse Schat een vorkje prikken bij de beste Thai in de regio (Papaya Tree). Zonder trillend vorkje, wat mij betreft!



1 opmerking:

  1. Shoooooot. Helemaal je verjaardag vergeten. En dan staat het nog wel gewoon in mijn agenda!!!!

    BeantwoordenVerwijderen