Translate

zondag 2 juli 2017

Summer love

Onze Spaanse overburen uit Madrid zijn terug op hun vakantiehonk. De hoofdstad kreeg vroeg te maken met hoge temperaturen -40 graden en meer- dus het is veel beter toeven aan de kust. Wij zouden hier in de afgelopen dagen ook temperaturen van 36 à 37 graden en meer krijgen maar dat viel mee. Wel kregen we onweer en heel harde wind.
Ik houd van de zomerse lichtinval in huis, zonnestralen door de luxaflex, koelte die neergelaten luiken teweegbrengen, wapperende zonneschermen. Als ik denk aan zomerse taferelen, zie ik mij onder andere als kind in diepe plassen stampen na een hevige regenbui, liggend in een Antwerps hotelkamertje met gele gordijnen met mijn eerste vriendinnetje, 's avonds met de voetjes in het zand in Charles‘ strandtent in Kijkduin - luisterend naar klassieke muziek, met mijn liefje in de bale bengong van onze tropische villa in Noord-Bali genietend van de ondergaande zon met prachtige kleuren, een cocktail in de hand. Onvergetelijke momenten.

Vorige week dobberde ik voor het eerst dit jaar in zee. Met krukken. De zee is nu al warmer dan normaal: 27 graden Celsius. Goed voor toeristen, slecht voor de plaatselijke flora & fauna. Het was een heerlijke en tegelijkertijd gekke gewaarwording. Normaliter duik ik zonder schroom in de golven, bij voorkeur de hoogste. Nu werd een dag gekozen zonder golfslag, koos ik een waadplaats zonder geul zodat ik zonder hindernis het water in kon en liep ik schuifelend verder. De beide krukken, ideetje van mijn liefje, bleken een goed idee. Op enig moment gingen de voetjes van de vloer en dreef ik op mijn rug in mijn geliefde Middellandse Zee. Daarna mopperde de heupprothese een dag of twee. Het was geen pijn maar ik voelde het ding zitten.

Voor onze Balinese mannetjes is het ook vakantietijd. Zij brachten beiden een heel goed rapport mee naar huis. Yuda’s laagste cijfer was een 8.1 voor Balinees en Engels, zijn hoogste cijfer was een 9.3 voor Bahasa Indonesia. De rest zat daartussen; een prachtige lijst. Jongste broer Damai verlaat de kleuterschool met een gemiddeld cijfer van 9.8. Hij voegt zich volgende maand bij zijn broer op de internationale lagere school. Wij vonden het reden genoeg om hen een ‘kupon fun’ te geven; onze financiële bijdrage aan hun vakantiepret. Ze gingen deze week met hun vieren naar Krisna Funtastic Land, een lokaal pretpark dat de kereltjes reeds kennen maar hun papa nog niet. Hun leuke coupes werden onlangs radicaal gekortwiekt. Aan boord van het cruiseschip is Ketut kapper voor zijn collega’s. Nou hij kapt niet, hij tondeert. Zodra hij thuis is, zijn ook de jongens de klos. Kasian!

We waren afgelopen weekend aanwezig bij een feestje van Nederlandse jong gehuwden. De zus en zwager van vriend Roland trouwden en ook wij waren op een van de feestdagen van de partij. Het bruidspaar nodigde 30 vrienden en familieleden uit Nederland en andere windstreken uit om dat met hen onder de Spaanse zon te vieren. Wij schoven op zaterdag aan tijdens de lunch aan zee bij een van de Chiringuitos in onze eigen woonplaats. We zaten aan een lange tafel met de voetjes in het zand en genoten van heerlijke paëlla. De huwelijksreis voerde het bruidspaar naar Mallorca. Dat eiland kwam deze week tweemaal in het nieuws. Er zwom een (gewonde) blauwe haai tussen badende toeristen in een van de fraaie baaien en een ISIS-cel van vier personen werd opgepakt in Palma.

Deze week werd op veel plekken in de wereld de Gay Pride Parade gehouden. Ik zag mooie fotoreportages van over de gehele wereld; miljoenen kleurrijke personen gingen deze maand de straat op om hun diversiteit te vieren, ook in Guatamala, Costa Rica en Servië. 
In Madrid duurt het evenement tot vandaag. Het is de 40ste jaargang en bovendien is Spanje dit jaar organisator van WorldPride. Het thema is Ames a quien ames, Madrid te quere: houd van wie jij ook wilt, Madrid houdt van jou. Gisteren liepen er 1.000.000 mensen mee in de parade. Het centrum van de stad was autovrij gemaakt; de parade werd omringd door een cordon van mensen. Ik ben opgelucht dat het evenement in vrede is verlopen. 

In Istanbul ging de homoparade eveneens van start, ondanks het verbod van de gouverneur van de stad. De liefde was daar echter niet wederzijds, de Turkse politie greep gewelddadig in. Ook president Trump liet zich van zijn beste kant zien aan de vooravond van de Amerikaanse Gay Pride. Hij nam deel aan een conferentie over familiewaarden, waar afgevaardigden van homofobe groepen vooral het woord deden. Trump kreeg bij de verkiezingen slechts 14% van de stemmen uit de LGBT-gemeenschap (Clinton 77%). Het Witte Huis erkent de Gay Pride Month, de jaarlijkse viering van die gemeenschap, niet.

Wij hebben hier momenteel zomergasten; de jongste broer van mijn liefje en zijn partner zijn op bezoek. Het was een jaar geleden dat wij hen in levende lijve zagen. Gezellig bijpraten onder de sterren, paëlla eten met de voetjes in het zand, dineren in het beste restaurant van de omgeving, bbq'en op het eigen zwoele terras. Het was gezellig. Inmiddels keerden zij huiswaarts. Marcel’s renshirt & -broek bleven eenzaam achter, aan een knaapje aan de badkamerdeur… Hij stond hier 's ochtends om 7 uur op om een uur over het strand te lopen. Hij traint voor de Zestig van Texel, een ultraloop van 60 kilometer rondom het grootste waddeneiland van Nederland. De held. Hij was onder de indruk van het schone, aangeharkte zand van Playa Diamante. Wij houden van Spanje, España nos quere!


Geen opmerkingen:

Een reactie posten