We wilden niet bijbetalen en de voorkeur ging uit naar
Android als besturingssysteem. Ik ben een fan van Google. We zwichtten voor LG;
met dat bedrijf deden we goede ervaringen op in Bali. De Zuid-Koreaanse fabrikant ging voor deze telefoon een
samenwerkingsverband aan met een Italiaans modehuis. De verkoper had persoonlijk
nog geen ervaring met dit toestel. Het was volgens hem van de allerlaatste
snufjes voorzien.
Hij haalde een box tevoorschijn die in een juwelierszaak niet zou misstaan.
Zijn ogen gingen glimmen. Uit de box die met zwart fluweel was bekleed, kwam
een strak, plat, sexy toestel tevoorschijn. De telefoon past net in mijn damestasje.
Kijkend naar het grote, heldere scherm, lijkt het vooral iets voor mensen van
middelbare leeftijd: met grote toetsen en grote letters. Met twee processoren, Wi-fi
Direct voor supersnel draadloos internet en een digitale camera die aan twee kanten
werkt en bijna net zoveel megapixels heeft als mijn Sony-camera. De verkoper
maakte de telefoon gebruiksklaar en zette de simkaart over. Na enkele
gebruiksaanwijzingen, liepen wij content met de nieuwe aanwinst de winkel
uit.
Op weg naar huis ging de telefoon. Mijn liefje nam op. Tenminste, dat was haar
bedoeling. Ze raakte het scherm aan maar er gebeurde niets. De verkoper had ons
uitgelegd dat je niet moet drukken maar licht over het scherm moet 'vegen'. Het betreft namelijk
softkeys. Gezien de beweging, noem ik het liever 'aaien'.
Ze aaide en aaide maar er ontstond geen contact met de beller. De telefoon stopte
met rinkelen, de voicemail ging aan. Zo verliep het die namiddag een aantal
keren. We werden regelmatig gebeld maar spraken geen van die bellers
persoonlijk. “’t Is niet te hopen dat iemand
dat persoonlijk neemt”, bedacht ik. Mij lukte het
die middag en avond evenmin om effectief te aaien. Zucht, diepe zucht. Lousy
lover...
Ook bleek ons telefoonboek grote gaten te vertonen. Nummers waarvan wij
zeker wisten dat we ze hadden, bleken verdwenen. Wel vond ik een hele lijst van
mijn mailcontacten in de telefoon... hoe waren die nu weer in het toestel gekomen?!
Op internet zocht ik naar de gebruikershandleiding van het betreffende merk en
type telefoon. Tot mijn stomme verbazing bleek het document uit 160 bladzijden
te bestaan. Even voelde ik diepe behoefte om naar de telefoonwinkel terug te
rennen en de smartphone in te ruilen voor een eenvoudig telefoon.
Ik bestempelde het apparaat voorlopig als De Vijand (hoe stijlvol dan ook). Hij kwam uit de doos van Pandora, wat mij betreft. Inruilen
is echter geen optie, dat is mijn eer te na. Ik informeerde bij anderen naar
hun inwijding in de wereld van de smartphone. Het waren herkenbare verhalen. Ook
ik ontkom niet aan een paar uren studeren op de handleiding. Het toestel kan
van alles maar ik heb het nog niet ontdekt. Ik heb ook de helpfunctie nog niet
gevonden. Vriend Ger, de eerste gedupeerde beller die een aantal malen
onvrijwillig naar onze voicemailbox werd verwezen, vraagt dagelijks met
belangstelling hoe het 'aaien' ons
vergaat.
Het beantwoorden van de telefoon lukt steeds vaker dus we boeken
vooruitgang. Als we niet opnemen: het ligt niet aan jou!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten