Rijst, rugzak, ringgit: het bleek een mooie
combinatie al kwamen we tot de conclusie dat we niet naar Maleisië zullen
terugkeren. Er zijn hier mensen die jaar na jaar naar hetzelfde oord
terugkeren. Dat is niets voor mij. Daarvoor is de wereld tè groot. Er zijn nog zoveel interessante landen die ik
niet heb bezocht!
In Azië rondreizen terwijl Aziaten vakantie
houden, is een ervaring op zich. Met positieve en negatieve kanten. Doorgaans
verdwijnen bekende gezichten na twee à drie dagen; hun vakanties zijn dus
kortstondig. Wij worden steeds beter in het onderscheiden van de diverse nationaliteiten.
Thai, Maleiers, Koreanen, Chinezen, Japanners: we herkennen hun trekken. Kunnen
we het niet zien, dan is het wel te horen. Als twee van de weinige Europeanen,
vallen we op. We worden vaak toegeknikt en toegelachen. Af en toe wordt ons een
goede dag of merry x-mas toegewenst. Heel soms volgt daarop een algemeen praatje.
Vakantie met Aziaten gaat tevens gepaard met
flink veel herrie. Een hoteldeur zachtjes dichtdoen, is genetisch niet mogelijk
in geval van Aziatische handen. 's Avonds
laat de hotelkamer herinrichten, is een idee dat menig creatieve Aziaat heeft.
Elkaar luidruchtig goede nacht wensen na middernacht, is kennelijk goed
gebruik. Vooral Aziatische kinderen mogen tijdens een
vakantie doen en laten wat ze willen. Om 12 uur 's nachts in groepjes schreeuwend door de hotelgangen
rennen is dan ook niets verbazingwekkends...
In één hotel hadden we de pech dat onze kamer
naast twee familiekamers lag die met tenminste tien luidruchtige grote en
kleine Aziaten waren gevuld. Het kindermeisje in pyjama, waarschijnlijk een
Filippijnse, deed de kamerdeur wijd open na mijn aankloppen en verschrikt weer
dicht na mijn verzoek. In een ander hotel lagen we naast de kamer van een vader die ik al de gehele dag druk bellend
had zien rondlopen. Toen zijn telefoonwekker vanaf 5 uur 's ochtends afging en
daarna om de 10 minuten bleef rinkelen, vond ik het welletjes. Ik roffelde luid
op zijn kamerdeur en vroeg hem zijn wekker af te zetten. Hij is dan wellicht
niet op vakantie maar de rest van het hotel wel?! En mijn
oordoppen doen goede dienst.
Dat alles is klein ongemak.
De rest van 2012 was over het algemeen ook goed wat
mij betreft, al waren er trieste momenten: mijn oudste zus overleed na een
jarenlange ongeneeslijke ziekte, een andere zus kreeg de diagnose borstkanker
gesteld, werd geopereerd en is thans bezig aan een preventieve chemotherapie
die haar geestelijk en fysiek zwaar valt. Mijn liefje en ik,
ervaringsdeskundigen, lijden op afstand met haar mee.
Twee van mijn beste vrienden kregen de diagnose
huidkanker gesteld maar sprongen door het oog van de naald. De schrik zat er
evenwel goed in. Met het verstrijken der jaren is het onontkoombaar dat dierbare
mensen (ernstig) ziek worden. Ik hoop evenwel dat het volgend jaar op dat punt
minder enerverend wordt.
Het is met goed nieuws net als met
hotelrecensies, kwam ik tot de conclusie.
We verblijven thans in een hotel op Langkawi dat
wij enkele maanden geleden reeds boekten. Toen vonden we dat weliswaar vroeg
maar de prijs-prestatieverhouding beviel ons. Net voordat we hier naartoe voeren,
viel het oog van mijn liefje op een website met recensies van hotelgasten; een
andere dan die wij raadpleegden bij de boeking. Ons hotel werd in niet mis te
verstane woorden afgeserveerd: ontbijt niet goed, een handjevol ligbedden langs
het -immense- zwembad, sommige kamers niet schoon, nauwelijks water uit de
douchekraan. Het hotel ontving een dikke onvoldoende. We schrokken en krabden ons achter de oren. Hadden
we niet opgelet? Moesten we iets anders boeken?
Er was echter niets van onze gading beschikbaar,
het eiland bleek vol. Tja, dan het verblijf maar uitzitten?! Het viel alleszins
mee: in onze grote kamer was alles schoon en functioneel (behalve internet). Het
gebouw wordt momenteel opgeverfd maar daaraan storen wij ons niet al kun je je
vraagtekens hebben bij de timing. Tijdens de Kerstdagen werd een enorme
hoeveelheid kleurige en comfortabele ligbedden, parasols, stoelen, grote en kleine
tafels afgeleverd. Dat minpunt werd daarmee weggepoetst. We maken inmiddels
dagelijks een praatje met de hotelmanager. Met tips èn complimenten. Het is en
blijft Azië.
Mijn conclusie: ontevreden mensen schrijven
kennelijk sneller een negatieve recensie dan tevreden personen een positieve.
Selamat Tahun Baru!
Ik wens jullie een gezellige jaarwissseling en een gelukkig nieuwjaar toe met veel goede
gezondheid, liefde en vriendschap. Mijn liefje en ik hopen dat 2013 ons vooral veel goeds brengt uit Bali.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten