Toen wij dat schilderij in Noord-Bali
uitpakten, bleek één hoek van het glas kapot.
Ik vroeg Ketut, onze
toenmalige projectmanager, op zoek te gaan naar een lokale glaswinkel. Speciaal
schilderijglas bleek niet voorradig. ‘Dan maar vensterglas?’ Ik stemde ermee in,
bij gebrek aan andere alternatieven. Ketut nam de afmetingen op en ging aan de
slag. Niet veel later keerde hij terug met een grote glasplaat. Senang. Totdat
ik de messcherpe randen zag?!
Het was dan ook een hele klus
om de glasplaat in de lijst te krijgen zonder gewond te raken. Gelukkig vloeide
er geen bloed. Ketut zette het schilderij overeind en ik hoorde een luide tik…
glasplaat kapot. Hij ging naar de winkel terug en bestelde een tweede glasplaat,
nu van dikker materiaal. Die nieuwe glasplaat kwam, zag en overwon. Alles bleef
heel dus het schilderij kon aan de wand.
Nu had ik in Bali een houten
schilderijrail laten aanbrengen nèt onder het plafond zodat er geen gaten in de
muren hoefden worden geboord. Het was de bedoeling dat alle schilderijen in het
huis aan koperen haken en visdraad zouden worden opgehangen.
Het schilderij bleek door de
nieuwe glasdikte loeizwaar te zijn geworden, tè zwaar voor de draagconstructie.
Er werd dus alsnog een gat in de muur geboord en het schilderij ging aan een
fikse haak boven het bed in een van de logeerkamers. Ik vond het, gezien het
exotisch-erotische thema, ongeschikt voor een woonkamer in Bali; temeer daar er
een zwoele Aziatische in het schilderij figureert…
Afgelopen week bracht ik het
schilderij, op een golfkarretje, naar een gespecialiseerde lijstenmaker annex
schilderswinkel. Ik legde de mevrouw van de winkel uit dat er fout glas in de
lijst zat. De Spaanse deskundige corrigeerde dat vakkundig. Het schilderij
hangt nu dus weer aan de wand en ernaar kijken maakt gelukkig. Het werk is van de hand van Anton Vrede, een Nederlandse kunstenaar die in 1953 in
Willemstad (Curaçao) werd geboren. In 1961 kwam hij met zijn ouders naar
Nederland. Vrede volgde zijn opleiding aan de Academie van Beeldende Kunsten in
Rotterdam.
Mijn liefje en ik kochten het werk tijdens een expositie in Den Haag. Het is getiteld “Wild Honey”. Het schilderij waarvoor wij toentertijd vielen, bekoort nog
steeds.
Wikipedia schrijft over hem: ‘Vrede componeert in zijn werk figuratieve voorstellingen, waarin dieren menselijke trekjes krijgen en verwijzen naar exotische verhalen. In zijn schetsmatig uitgewerkte kunstwerken figureren dansende of spelende dierfiguren tegen een vaak kleurige achtergrond.’
Ik haal dit aan omdat ik het niet beter kan verwoorden. Daar is trouwens niets teveel aan gezegd. Vrede’s koele blauw en warme aardekleuren vind ik een boeiend contrast. Wild tafereel of honingzoet spel? Dat is aan de fantasie van de kijker. Dat is het mooie aan kunst: eenieder kan zijn eigen verhaal erbij vormen. De giraffe, met kenmerkende blauwe tong, versmaadt een groen blaadje niet. Geen verkeerd idee om mee in slaap te vallen!
Wikipedia schrijft over hem: ‘Vrede componeert in zijn werk figuratieve voorstellingen, waarin dieren menselijke trekjes krijgen en verwijzen naar exotische verhalen. In zijn schetsmatig uitgewerkte kunstwerken figureren dansende of spelende dierfiguren tegen een vaak kleurige achtergrond.’
Ik haal dit aan omdat ik het niet beter kan verwoorden. Daar is trouwens niets teveel aan gezegd. Vrede’s koele blauw en warme aardekleuren vind ik een boeiend contrast. Wild tafereel of honingzoet spel? Dat is aan de fantasie van de kijker. Dat is het mooie aan kunst: eenieder kan zijn eigen verhaal erbij vormen. De giraffe, met kenmerkende blauwe tong, versmaadt een groen blaadje niet. Geen verkeerd idee om mee in slaap te vallen!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten