De vlucht met de comfortabele Boeing Dreamliner van
Denpasar naar Sydney vertrok weliswaar een uur later dan gepland vanwege late
aankomst van het vliegtuig maar de ervaring bleef prettig. In iets meer dan vijf
uur tijd legden we ruim 4.700 kilometer af, in rustige atmosfeer. Het
vliegtuig was waarschijnlijk te laat omdat het vanuit Aziatisch Verweggistan binnenvloog.
Voordat wij instapten, zagen we alleen twee witte piloten -met veel balken op
hun overhemd- aan boord gaan. De 100% Aziatische cabinebemanning werd duidelijk
niet gewisseld.
De purser sprak vloeiend Engels maar wij
verstonden er werkelijk niets van! Dat werkte gedurende de hele vlucht regelmatig
op onze lachspieren. We wisten ongeveer wat hij zei omdat we de routine kennen
als reislustige Hollandse dames maar letterlijk horen deed ik het niet. De andere Aziatische bemanningsleden hadden namen als Bn, Mix en Kan. We vlogen met Jetstar, een
dochteronderneming van Qantas (het Transavia van KLM); het
ging er heel anders aan toe dan ik verwachtte. Het begon met foute stoelen. Wij
boekten twee plekken op een rij bij een ingang maar de check-in mevrouw beweerde dat dit niet in het boekingssysteem stond, alhoewel wij bevestiging
van de boeking en de betaling van de speciale stoelen per mail ontvingen. Haar Balinese baas zei later dat systeemboeking geen garantie is... Tja.
Verder praten had geen zin, zeker niet met de
Balinese Service Manager van de maatschappij. Wat een zacht ei was dat! Tandenknarsend
accepteerden wij twee stoelen op twee rijen erachter. Het klachtenformulier
zullen we binnenkort invullen. Daarna kregen we ons ontbijt om twaalf uur
middernacht… kip met groenten en aardappelpuree. Ik nuttigde alleen een beetje
broccoli, die groenten had ik al vier weken niet gegeten. Als je in-flight
entertainment wilt zien, kost dat tien dollar, als je een deken wilt, idem
dito. Het daadwerkelijke ontbijt wordt niet aan boord geserveerd. De prijs van
een ticket is navenant; niets mis mee.
We vulden de landingskaarten zeer geconcentreerd in,
we zijn immers gewaarschuwde reizigers. We brachten niets het land binnen dat latere
inspectie en ondervraging vergt. Niet alleen kijken we op de Nederlandse televisie regelmatig (met
leedvermaak) naar het programma Border Security
Australia, ook maakten wij zelf het een en ander mee met
immigratiemedewerkers. Zelf werd ik in het verleden tweemaal uit de rij gehaald
omdat mijn paspoortgegevens niet overeenkwamen met de gegevens op mijn
visumaanvraag. eenmaal werd ik achter de schermen naar zo'n zelfde kamertje gebracht als in de serie, waar een man met tulband en grijze baard mij ondervroeg. Dat zijn geen ervaringen om te herhalen. Medewerkers van deze dienst
worden volgens mij geselecteerd op hun angstaanjagende, passagiersonvriendelijke houding en uitstraling. Nu wil het geval dat mijn liefje, aka De Grote
Roerganger, de administratieve handelingen voor elke reis uitvoert maar zelf weet ik als geen ander dat 0 en een O niet hetzelfde zijn. Ik verwijt haar echter niets
(meer).
We dachten vervolgens dat we gebruik konden maken
van de snelle faciliteiten van het e-paspoort; wij hebben dat symbool immers ook op het Nederlandse paspoort staan. Dat bleek alleen te zijn geactiveerd voor burgers van landen
van de Gemenebest. Wij sloten dus lijdzaam aan bij de lange rij andere toeristen.
Deze keer viel het erg mee: we schoten langs de immigratiepost, onze reistassen lagen snel op de bagageband en ook de douane
was ons welgezind. De aardige medewerkster van Immigratie bladerde door ons
paspoort en constateerde dat we dit jaar al veel hadden gereisd. Klopt. Waar
gingen we in Australië zoal heen? Mijn liefje antwoordde snedig: 'do you really
want to know?!' Not Really. Ze moest lachen. Ik denk dat het er onder andere om gaat dat je
comfortabel bent als zo’n vraag wordt gesteld. Dat waren we. We hebben een mooi
reisprogramma voor de boeg in de komende twee maanden Down Under.
Het contrast tussen Lovina en Sydney kon niet groter
zijn. We kunnen weer uit de kraan drinken, slapen met open raam en zijn niet meer kleddernat. Ik hoef er niet verder over uit te wijden; de foto’s in het nieuwe webalbum zeggen
genoeg. Wat ik mis, is de dagelijkse zwempartij in een tropisch
warm zwembad. Hier moeten we het voorlopig doen met een rock pool in een tamelijk
koude oceaan. Er waren overigens veel badgasten in de zee. Ik kocht een nieuw
badpak, mijn versleten oudje liet ik in Bali achter.
Er was echter iets langs de kust van Coogee Beach (spreek uit ‘Koedjie’) dat de twee plaatsen samenbracht. Het betreft een monument waarmee Australië de vele eigen slachtoffers van de bomaanslag van 2002 in Kuta (Bali) herdenkt. Ondanks het materiaal en de omvang, is het een ingetogen symbool van de verbondenheid van mensen die rouwen maar er tegelijkertijd voor elkaar zijn, op een mooi plek.
Er was echter iets langs de kust van Coogee Beach (spreek uit ‘Koedjie’) dat de twee plaatsen samenbracht. Het betreft een monument waarmee Australië de vele eigen slachtoffers van de bomaanslag van 2002 in Kuta (Bali) herdenkt. Ondanks het materiaal en de omvang, is het een ingetogen symbool van de verbondenheid van mensen die rouwen maar er tegelijkertijd voor elkaar zijn, op een mooi plek.
We sloten de avond van onze eerste dag af in een restaurant
aan de kust dat mij erg deed denken aan de ervaringen in Hotel New York,
Rotterdam. Coogee Pavilion is een prachtig pand met een industriële
uitstraling. Het is een zeer trendy plek. We begonnen ons verblijf goed met
heerlijke Sydney-oesters, een pure pizza en een (nou ja, niet helemaal...) heerlijk glaasje lokale
wijn. We zijn erg blij hier weer te zijn. Voor de goede orde: we lopen inmiddels tien uur vooruit op Nederland.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten