Sinds mijn liefje en ik in maart terugkeerden van onze rondreis door
Australië en Sri Lanka mopper ik op het haperende internetverkeer thuis. We
zijn al jaren klant bij Olé Communicacion;
hierna provider 1 genoemd. Niet alleen kregen wij onlangs last van de virus die
hun -verouderde- antennesysteem aanviel waardoor wij een week geen
internetverbinding hadden, wekelijks zijn er uren zonder enige verbinding. (Overigens
pasten ze de factuur in die maand keurig aan.) Ik stuurde hen meermalen een
geschreven klacht waarop telkens goed werd gereageerd maar het loste het
probleem niet structureel op. Vorige week zond ik wederom een mail in iets krachtigere
bewoording waarna ik mij tevens aan hun balie meldde.
Ik wilde precies weten wat er al die maanden aan de hand is en welke
structurele verbetering ze voor klanten zoals ik, in gedachten hebben. Wij zijn
bepaald niet de enige in de woonwijk die moppert op provider 1. In de loop van
de jaren kregen ze hier veel klanten. In een eerdere klaagmail suggereerde ik
dat hun wifi-infrastructuur wellicht niet voldoende meegroeide met de vraag. Als
provider bieden zij hun klanten 3G-internet aan, met een eigen, extern aangebrachte
antenne en een aangesloten router in huis. Wij betalen €20 per maand voor 3Mbps
(kortweg: Mb) maar haalden die capaciteit in de afgelopen maanden bij lange na niet.
Derden vertelden mij dat provider 1 het toenemend aantal toeristen als
excuus gebruikt voor de tegenvallende prestaties. Onacceptabel, wat mij
betreft. Dat Spanje dit jaar voor vele Europeanen favoriet vakantieland is, is
niets nieuws. Vorige zomer was het hier ook erg druk. De dame achter de balie
was sikkeneurig maar zette mijn status in hun systeem op ‘urgente’. De daarop
volgende ochtend ontving ik een bericht waarin men meldde dat een nieuwe
transmitter zou worden geplaatst in onze omgeving en dat een technicus mijn
antenne opnieuw zou configureren.
Diezelfde dag bezocht ik tevens het kantoor van een nieuwe provider die
ons was aangeraden: Eurona,
hierna provider 2 genoemd. Zij bieden 4G-internet (tot 30 Mb) zonder kabels,
plug & play, voor €25 per maand. Je kunt hun verbinding vijf dagen gratis
uitproberen. Als het niet bevalt, breng je de router terug en daarmee is de
kous af. Ik maakte een afspraak voor een tijdelijke installatie. De Spaanse
Alicia belde op de afgesproken tijd aan, binnen een half uur vertrok ze en
stond een tweede router in onze woonkamer te knipperen. Zij was overigens erg
enthousiast over de signaalsterkte, drie (van de vijf) stokjes.
‘Eindelijk hebben we voordeel van onze lokatie’, zei mijn liefje droog. Ironie
is vaste prik in huize Barefoot. De zendmast van provider 2 blijkt te staan in
het winkelcentrum dat wij vanuit ons zijraam zien. Ik realiseer mij terdege dat
ligging belangrijk is voor ontvangst maar uiteindelijk gaat het om de
capaciteit en stabiliteit van de infrastructuur die de internet provider
gebruikt.
Diezelfde dag werd er nogmaals aangebeld. Nu was het de technicus van
provider 1. Hij verbond zijn computer met onze router, keek vervolgens naar de
oude antenne aan de terrasrand en stelde voor die te vervangen en een nieuwe hoger
terug te plaatsen. Hun zendmast staat in de buurt van hetzelfde winkelcentrum
maar niet op dat dak. Ik kan de mast zien vanaf ons terras. Een langere paal
werd aangebracht, met daaraan een nieuwe schotelantenne.
Het testen kon beginnen!
Meten is weten dus ik downloadde de app Speedtest (Ookla), dezelfde die de technicus van provider 1 op zijn
laptop had. Dat programma meet drie dingen: latency (ping), download- en uploadsnelheid.
Met die applicatie kun je meten hoe lang het duurt om contact te leggen tussen
een apparaat van ons en de zendmast van de provider (uitgedrukt in
milliseconden), wat de capaciteit van de internetverbinding is en de snelheid
van de transfer van een bestand (uitgedrukt in Megabytes). De download-snelheid
is doorgaans hoger dan de upload-snelheid. Mensen nemen immers meer af van
internet dan dat ze aan het web toevoegen; daarom configureert de netwerk
provider het zo.
Vijf dagen testten we beide internetverbindingen op alle apparaten; 's
ochtends, 's middags en 's avonds. Mijn liefje startte de app waarna ik de spreadsheet
met gegevens vulde. Af en toe maten we ook de verbinding van bevriende buren. Zij
hebben een 6Mb-abonnement bij provider 1 dat in de afgelopen periode evenzeer te
wensen overliet. In de afgelopen week maakte de technicus overuren in onze
wijk; hij dook overal op. Een benedenbuur, ook klant, had dagenlang geen
internet/telefoon/tv maar ook dat blijkt nu te zijn opgelost; hij ontvangt maar
liefst 12Mb.
Mijn liefje en ik zijn geen Wiskundemeisjes maar we waren lekker bezig. Begrippen
als ‘modus’ en ‘mediaan’ vlogen door de lucht. De resultaten verschilden per
dag, afhankelijk van het moment en de netwerken die de provider gebruikten. (Het
glasvezelnetwerk van Pilar de la Horadada werd door beiden regelmatig
gebruikt.) De belangrijkste uren om te internetten liggen wat ons betreft tussen
8:00 uur en 18:00 uur.
Al snel tekende zich een patroon af. De prestaties van provider 1 -na de aanpassingen-
waren consistenter en beter dan die van provider 2. Provider 1 verschafte slechts
op twee van de 22 testmomenten minder dan 3Mb download. De upload-snelheid was dagelijks zo
goed als gelijk (rond 0,39ms); dat is kennelijk begrensd. Hun hoogste ping lag
op 78 milliseconden.
Provider 2 had veel meer pieken en dalen in alledrie kolommen. Zo waren
er elke dag meer testtijdstippen waarop 1Mb download niet werd gehaald terwijl twee uitschieters van 9Mb en 7Mb werden gemeten ('s morgens om
half 8 en om 8 uur). Het ping-dieptepunt lag op 2.156ms, het dieptepunt voor down- & upload
op 0,02 en 0,08Mb. Zowel de down- als upload-snelheden varieerden flink. De
hoogtepunten waren doorgaans geassocieerd met het glasvezelnet van Pilar de la
Horadada. Als we de hoogte- en dieptepunten uit het resultaat halen, blijft provider
2 een zeer tegenvallende prestatie leveren.
Via website TestMy.net ontdekte
ik dat de 30Mb uit Eurona’s reclamecampagne hun gemiddelde is over heel Spanje
gemeten. De test van hun gemiddelde performance in Orihuela Costa ligt net
boven 1.5Mb. Tijdens een vergelijkende test op basis van 30Mb random download via
dezelfde site scoorde provider 1 3.3 Mb en provider 2 1Mb. Kortom: operatie
geslaagd, patiënt overleden. Wij gaan de router vandaag naar het Eurona-kantoor
terugbrengen.
Bij anderen werkt hun dienstverlening wellicht, bij ons niet ondanks de
sterke ontvangst op de router. Voorlopig blijven we bij Olé. Wij wachten de
uitrol van een lokaal glasvezelnetwerk met spanning af. Grupo TV Horadada komt
dichterbij. Volgend jaar denken ze bij ons aan de slag te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten