Translate

zondag 12 september 2021

Tweelingziel

Voor heel veel wereldburgers is er een vóór en een na 9/11. Toen vlogen twee vliegtuigen met vijandige piloten in de cockpit de Twin Towers van New York binnen, met bijna 3.000 directe slachtoffers en veel wereldwijde ellende tot gevolg. Die duurt tot de dag van vandaag. De dag erna was mijn liefje jarig en dat zouden we feestelijk vieren aan boord van een zeilschip op de Middellandse Zee. Het zou de bonte avond van deze tweeweekse cruise worden. Erg feestelijk werd het die avond niet, memorabel deste meer.

Vandaag, 20 jaar later, vieren we die verjaardag weer. Een goede vriend stuurde onlangs een mail met de vraag of ik nog een tip had voor een kadootje voor haar. De titel van dat bericht was Je zult maar 70 worden. Nou, dat denkt de jarige zelf ook. 70 het nieuwe 60? Ammehoela. Volgens Britse wetenschappers en het Nederlandse CBS is een 70-jarige vrouw van nu net zo fit als een 65-jarige vrouw uit 1981. Wat heb je aan dat soort uitspraken als je dat zelf niet zo voelt? Tja, goede vraag. Die blijft ze stellen, ondanks de leeftijd. Gisteren las ik dat María Mendiola, een van de twee zangeressen van de groep Baccara, overleed in Madrid op 69-jarige leeftijd. Zij is uitgeboogied, mijn liefje nog helemaal niet!

Toen ik 32.5 jaar geleden besloot met deze vrouw het Grote Avontuur aan te gaan, was ik mij ervan bewust dat er een ruim verschil in leeftijd bestond tussen haar en mij. Zelf was ik 20er, zij was al ruim in de 30. Op het moment van onze ontmoeting speelde dat leeftijdverschil geen rol van betekenis maar ik realiseerde mij dat dit kon veranderen met het stijgen der jaren; qua fysieke klachten, mobiliteit en geestesgesteldheid. Vanzelfsprekend bevestigen de uitzonderingen de regel. Onze levensloop is daarop geen uitzondering. Ze mag dan fysieke klachten hebben, haar brein is prima! (De regelmatige lezer herinnert zich wellicht dat ze in maart van dit jaar keihard op haar hoofd viel maar scans toonden aan dat er geen hersenschade is.)

Haar wensenlijst werd korter met de tijd, ze keert bewust terug naar de basis. Ze is bepaald niet futloos maar veel dingen doen er inmiddels minder toe. Wat voor haar reeds belangrijk was, werd belangrijker met de jaren. Ook dat hoort bij ouder worden.

Qua persoonlijkheid is zij in bijna alles mijn tegenpool maar wat betreft  achtergrond, gedachtengoed en interesses zijn we gelijkgestemden. Al vroeg in de relatie raakte ik onder de indruk van haar mensenkennis en vakvrouwschap. De waardering voor haar eigenheidis er vanaf ons begin al noem ik dat op kwaaie momenten anders... Het schiep een verbintenis die niet kapot lijkt te kunnen (al weet je dat nooit zeker). We kunnen regelmatig niet mét elkaar, maar nooit zonder elkaar. Zij mag dan verouderen, mijn gevoel voor haar niet.

Zij is mijn levensmaatje, mijn alma gemela’. Als je dat woord letterlijk vertaalt, kom je uit op tweelingziel. Een mooi woord maar zelf geef ik de voorkeur aan soulmate: zielsverwant. Dat is precies wat ze is.

¡Feliz cumpleaños, cariña!


Almas gemelas

Te convertiste en parte de mí

desde el momento que puse mi ojos en ti

Dondequiera que vayas, iré

Porque sé que yo también

Soy parte de ti

 

Clairel Estevel


Geen opmerkingen:

Een reactie posten