Translate

vrijdag 12 augustus 2016

Operatie geslaagd

Sinds mijn liefje en ik in maart terugkeerden van onze rondreis door Australië en Sri Lanka mopper ik op het haperende internetverkeer thuis. We zijn al jaren klant bij Olé Communicacion; hierna provider 1 genoemd. Niet alleen kregen wij onlangs last van de virus die hun -verouderde- antennesysteem aanviel waardoor wij een week geen internetverbinding hadden, wekelijks zijn er uren zonder enige verbinding. (Overigens pasten ze de factuur in die maand keurig aan.) Ik stuurde hen meermalen een geschreven klacht waarop telkens goed werd gereageerd maar het loste het probleem niet structureel op. Vorige week zond ik wederom een mail in iets krachtigere bewoording waarna ik mij tevens aan hun balie meldde.

Ik wilde precies weten wat er al die maanden aan de hand is en welke structurele verbetering ze voor klanten zoals ik, in gedachten hebben. Wij zijn bepaald niet de enige in de woonwijk die moppert op provider 1. In de loop van de jaren kregen ze hier veel klanten. In een eerdere klaagmail suggereerde ik dat hun wifi-infrastructuur wellicht niet voldoende meegroeide met de vraag. Als provider bieden zij hun klanten 3G-internet aan, met een eigen, extern aangebrachte antenne en een aangesloten router in huis. Wij betalen €20 per maand voor 3Mbps (kortweg: Mb) maar haalden die capaciteit in de afgelopen maanden bij lange na niet.

Derden vertelden mij dat provider 1 het toenemend aantal toeristen als excuus gebruikt voor de tegenvallende prestaties. Onacceptabel, wat mij betreft. Dat Spanje dit jaar voor vele Europeanen favoriet vakantieland is, is niets nieuws. Vorige zomer was het hier ook erg druk. De dame achter de balie was sikkeneurig maar zette mijn status in hun systeem op ‘urgente’. De daarop volgende ochtend ontving ik een bericht waarin men meldde dat een nieuwe transmitter zou worden geplaatst in onze omgeving en dat een technicus mijn antenne opnieuw zou configureren.

Diezelfde dag bezocht ik tevens het kantoor van een nieuwe provider die ons was aangeraden: Eurona, hierna provider 2 genoemd. Zij bieden 4G-internet (tot 30 Mb) zonder kabels, plug & play, voor €25 per maand. Je kunt hun verbinding vijf dagen gratis uitproberen. Als het niet bevalt, breng je de router terug en daarmee is de kous af. Ik maakte een afspraak voor een tijdelijke installatie. De Spaanse Alicia belde op de afgesproken tijd aan, binnen een half uur vertrok ze en stond een tweede router in onze woonkamer te knipperen. Zij was overigens erg enthousiast over de signaalsterkte, drie (van de vijf) stokjes.

‘Eindelijk hebben we voordeel van onze lokatie’, zei mijn liefje droog. Ironie is vaste prik in huize Barefoot. De zendmast van provider 2 blijkt te staan in het winkelcentrum dat wij vanuit ons zijraam zien. Ik realiseer mij terdege dat ligging belangrijk is voor ontvangst maar uiteindelijk gaat het om de capaciteit en stabiliteit van de infrastructuur die de internet provider gebruikt.

Diezelfde dag werd er nogmaals aangebeld. Nu was het de technicus van provider 1. Hij verbond zijn computer met onze router, keek vervolgens naar de oude antenne aan de terrasrand en stelde voor die te vervangen en een nieuwe hoger terug te plaatsen. Hun zendmast staat in de buurt van hetzelfde winkelcentrum maar niet op dat dak. Ik kan de mast zien vanaf ons terras. Een langere paal werd aangebracht, met daaraan een nieuwe schotelantenne.

Het testen kon beginnen!

Meten is weten dus ik downloadde de app Speedtest (Ookla), dezelfde die de technicus van provider 1 op zijn laptop had. Dat programma meet drie dingen: latency (ping), download- en uploadsnelheid. Met die applicatie kun je meten hoe lang het duurt om contact te leggen tussen een apparaat van ons en de zendmast van de provider (uitgedrukt in milliseconden), wat de capaciteit van de internetverbinding is en de snelheid van de transfer van een bestand (uitgedrukt in Megabytes). De download-snelheid is doorgaans hoger dan de upload-snelheid. Mensen nemen immers meer af van internet dan dat ze aan het web toevoegen; daarom configureert de netwerk provider het zo.

Vijf dagen testten we beide internetverbindingen op alle apparaten; 's ochtends, 's middags en 's avonds. Mijn liefje startte de app waarna ik de spreadsheet met gegevens vulde. Af en toe maten we ook de verbinding van bevriende buren. Zij hebben een 6Mb-abonnement bij provider 1 dat in de afgelopen periode evenzeer te wensen overliet. In de afgelopen week maakte de technicus overuren in onze wijk; hij dook overal op. Een benedenbuur, ook klant, had dagenlang geen internet/telefoon/tv maar ook dat blijkt nu te zijn opgelost; hij ontvangt maar liefst 12Mb.

Mijn liefje en ik zijn geen Wiskundemeisjes maar we waren lekker bezig. Begrippen als ‘modus’ en ‘mediaan’ vlogen door de lucht. De resultaten verschilden per dag, afhankelijk van het moment en de netwerken die de provider gebruikten. (Het glasvezelnetwerk van Pilar de la Horadada werd door beiden regelmatig gebruikt.) De belangrijkste uren om te internetten liggen wat ons betreft tussen 8:00 uur en 18:00 uur.



Al snel tekende zich een patroon af. De prestaties van provider 1 -na de aanpassingen- waren consistenter en beter dan die van provider 2. Provider 1 verschafte slechts op twee van de 22 testmomenten minder dan 3Mb download. De upload-snelheid was dagelijks zo goed als gelijk (rond 0,39ms); dat is kennelijk begrensd. Hun hoogste ping lag op 78 milliseconden.

Provider 2 had veel meer pieken en dalen in alledrie kolommen. Zo waren er elke dag meer testtijdstippen waarop 1Mb download niet werd gehaald terwijl twee uitschieters van 9Mb en 7Mb werden gemeten ('s morgens om half 8 en om 8 uur). Het ping-dieptepunt lag op 2.156ms, het dieptepunt voor down- & upload op 0,02 en 0,08Mb. Zowel de down- als upload-snelheden varieerden flink. De hoogtepunten waren doorgaans geassocieerd met het glasvezelnet van Pilar de la Horadada. Als we de hoogte- en dieptepunten uit het resultaat halen, blijft provider 2 een zeer tegenvallende prestatie leveren.

Via website TestMy.net ontdekte ik dat de 30Mb uit Eurona’s reclamecampagne hun gemiddelde is over heel Spanje gemeten. De test van hun gemiddelde performance in Orihuela Costa ligt net boven 1.5Mb. Tijdens een vergelijkende test op basis van 30Mb random download via dezelfde site scoorde provider 1 3.3 Mb en provider 2 1Mb. Kortom: operatie geslaagd, patiënt overleden. Wij gaan de router vandaag naar het Eurona-kantoor terugbrengen.

Bij anderen werkt hun dienstverlening wellicht, bij ons niet ondanks de sterke ontvangst op de router. Voorlopig blijven we bij Olé. Wij wachten de uitrol van een lokaal glasvezelnetwerk met spanning af. Grupo TV Horadada komt dichterbij. Volgend jaar denken ze bij ons aan de slag te gaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten