Gisteren eindigde de wereldrecordpoging van de
Britse CNN-journalist en auteur Richard Quest. Hij vloog in acht dagen rond de
wereld. Nu zul je zeggen: dat is niets bijzonders en dat klopt. Er waren vele
recordpogingen en er zijn veel wereldreizigers die in het Grote Boek staan. Zo
heb je de eerste vrouw die het deed, de eerste man die het kayakkend deed, op de
fiets, met de auto, enzovoort. Quest deed het echter uitsluitend met low cost airlines en daarin was hij de eerste! Ik
volgde hem dagelijks, met behulp van een interactieve map op de website van CNN
International. In eerste instantie deed die kaart niet wat hij
moest doen maar na een paar dagen hadden ze het euvel opgelost. Nèt op tijd.
Er is sprake van een wereldreis als de afgelegde
afstand langer is dan de lengte van de evenaar (ruim 40.000 kilometer). Quest’s
wereldreis moest voorts aan een aantal eisen voldoen: op dezelfde plaats
beginnen en eindigen, er moest uitsluitend en voortdurend in één vliegrichting worden
gereisd en er mochten geen bonussen van maatschappijen worden aangenomen.
Economy class all the way! Zijn route had de volgende bestemmingen: Londen –
Brussel – Praag – Dubai – Colombo – (tussenstop Kuala Lumpur) – Singapore –
Sydney – Hawaii – Los Angeles – New York – Londen.
Hij vloog met tien zogenoemde prijsvechters; de
prijs voor een enkeltje in Amerikaanse dollars staat tussen haakjes. Easyjet
($24,15), Ryanair ($25,59), FlyDubai ($183,11), Air Arabia ($120,58), AirAsia
($121,98), Scoot ($230,93), Jetstar ($348,49), Allegiant ($365,75), JetBlue
($482,15), en Norwegian ($442,20). Naar verluidt, gaf hij $2,383 aan vliegtickets
uit, de helft van wat hij zou hebben betaald aan traditionele
luchtvaartmaatschappijen. Hij toonde daarmee aan dat je ook met een beperkt budget een wereldreis kunt maken.
Quest vertrok van London Gatwick en keerde daar gisteren
terug. Een van de eerste dingen die mij opviel, was dat hij het hele continent
Afrika oversloeg. Dat werd hem door enkele Afrikaanse twitteraars niet in dank
afgenomen. Zijn argument was dat Afrika geen low cost airlines heeft.
Hij ging tijdens zijn reis op de foto met menige crew, werd soms op de luchthaven opgewacht door de CEO
van de maatschappij waarmee hij vloog, ontmoette de minister-president van Sri
Lanka. Ik zag veel shots van beenruimte en selfies met lokale blikvangers. Hij overnachtte
in die acht dagen sporadisch in een hotel. Principes waaraan hij zich tijdens
de wereldreis moest houden, waren dat hij tijdens elke vlucht moest eten en dat
hij op bestemming lokaal voedsel moest uitproberen. Zo nuttigde hij een
kameelburger en -milkshake in Dubai.
Met dit project verdiende hij een plaats in het Guinness-boek
van Wereldrecords. Op 14 april zal CNN Business Travel een reportage over het
avontuur uitzenden. Ik ga het programma met interesse bekijken. Dan wordt duidelijk
hoe het serviceniveau was van de maatschappijen waarmee hij vloog. Voor mij
persoonlijk was het interessant om tot dan toe onbekende budgetmaatschappijen
te ontdekken waarmee je kennelijk veilig kunt vliegen, alhoewel… een
FlyDubai-vliegtuig stortte afgelopen weekend neer op een vliegveld ten zuiden van
Moskou; wellicht door een combinatie van storm en een menselijke fout. Een van
de piloten was een ervaren Spanjaard.
De luchthaven van Singapore (Changi
Airport) werd onlangs overigens voor de vierde keer op rij verkozen tot het
beste vliegveld ter wereld. Schiphol werd zevende, JFK in New York de slechtste
luchthaven ter wereld.
Mensen die rond de wereld reizen, worden in het
Engels circumnavigators genoemd. Ik
vind het een prachtig woord, niet in de laatste plaats omdat het ook op mijn
liefje en mij van toepassing is.
Wij maakten een wereldreis in 2005-2006 nadat we stopten met werken. De rode stippellijn is de route van Richard Quest,
de blauwe lijn is de onze. Londen – Singapore – Denpasar – Perth – Christchurch
– Nadi (Fiji) – Los Angeles – New York – Londen. Ook wij lieten Afrika
toentertijd rechts liggen. Quest maakte zijn reis in acht dagen, wij namen er
bijna zes maanden de tijd voor. We kochten een wereldticket bij Qantas en
vlogen met hen en hun OneWorld-allianties oostwaarts. Wereldreizen is heel
verslavend; ik zou het dolgraag weer doen.
Er bestaat zelfs een officiële Circumnavigators Club, die op enig
moment 900 leden telt. Het hoofdkantoor staat in New York. De club werd in 1902
opgericht en mensen als (boeienkoning) Harry Houdini, (voormalig VS-president)
Herbert Hoover en (astronaut) Neil Armstrong waren van de club. Een illuster
gezelschap. Tegenwoordig betaal je bij aanmelding eenmalig $150 en een
jaarlijkse contributie van nog eens $150. Mij niet gezien… met dat bedrag kun
je veel verder komen. Thank you, Mr Quest!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten