Afgelopen week bezochten we Alicante met onze vrienden Frans & Roland.
Daar bezochten we een multimedia-spektakel dat Vincent van Gogh als hoofdpersoon
heeft. Van 13 september tot 16 december 2018 is daar de Van Gogh Alive Experience te zien. Deze expositie is op maandag
gesloten maar op de overige dagen geopend van 10:00 uur 's ochtends tot 22:00
uur (weekdagen) en 19:00 uur 's avonds (weekends) te zien.
Nu zagen mijn liefje en ik al veel Van Gogh-kunst in de wereld. Zo brachten
wij in 1990 een vakantie door in Zuid-Frankrijk waar wij onder andere de
Fondation Vincent van Gogh in Arles bezochten. In 1993 maakten we een uitstapje
naar de beroemde ophaalbrug in Arles en de psychiatrische instelling waar Van
Gogh aan het einde van zijn leven verbleef in Saint-Rémy-de-Provence. We
dronken destijds een Cuvée Prestige Van Gogh waar de kunstenaar met een verband
om zijn hoofd op het etiket staat. Dat plakte ik in het vakantieboek van
dat jaar. Als cultuurliefhebbers bezochten we het Van Gogh-museum in
Amsterdam en de Van Gogh-gallerij van het Kröller-Müller Museum. In 2002 zagem we de grote tentoonstelling ‘Van Gogh and Gauguin: The Studio of the South’. Onze boekenkast telt dan ook
enkele duimdikke catalogi van deze schilder.
Kortom: we houden van De Man uit Zundert!
Eerder dit jaar zagen we in de bioscoop de film ‘Loving Vincent’, een
Pools-Britse animatiefilm uit 2017 gebaseerd op het werk van Van Gogh, die beeldje voor beeldje werd nageschilderd
door tientallen getalenteerde kunstschilders. De allernieuwste bioscoopfilm over
Van Gogh heet ‘At Eternity’s Gate’ en gaat in november 2018 in de Verenigde
Staten in première. De film zal vanaf februari 2019 in de Nederlandse bioscopen
te zien zijn. Er is momenteel weer veel aandacht voor deze Hollandse held en dat vind ik
terecht.
Illustratie: Universal Images / Getty Alamy |
Enkele dagen geleden las ik een interessant artikel in The Guardian,
getiteld ‘How Hokusai’s Great Wave crashed into Van Gogh’s Starry Night’. De
Van Gogh-kenner Martin Bailey is van mening dat de Nederlandse kunstenaar zijn
inspiratie kreeg voor het schilderen van het wereldberoemde en o-zo-mooie
schilderij ‘Sterrennacht’ (1889) van de Japanner Katsushika Hokusai. Deze kunstenaar
vervaardigde het betreffende werk, zijn beroemdste, rond 1830 toen hij 70 jaar
was. (Het zou ook inspiratiebron zijn geweest voor Debussy’s orchestrale werk
‘La Mer’.) Als je deze werken naast elkaar ziet, lijkt het voor de hand liggend...
Desalniettemin is Bailey de eerste die de gelijkenis opmerkte. Het is bekend
dat Van Gogh Japanse prenten verzamelde. Hij schilderde zijn sterrennacht overigens
in het gesticht. Het schilderij hangt nu in het Museum of Modern Art (MOMA) in
New York.
Het Van Gogh-spektakel dat wij onlangs in Alicante beleefden, werd
bedacht en ontwikkeld door het Australische bedrijf ‘Grand Exhibitions’. Voor
het naar deze Spaanse stad kwam, was het al in meer dan 80 steden ter wereld te
zien en door vijf miljoen bezoekers bekeken. Je moet de toegangsbewijzen van te
voren online kopen, op een specifieke dag en op een te kiezen tijdstip. Aan de
kassa is niets te verkrijgen. Wij liepen
stipt op tijd de Lonja del Pescado (de vroegere visafslag) aan de Alicantijnse
haven binnen. Het eerste dat we zagen was Vincents slaapkamertje in Arles,
precies nagebouwd in 3D.
We stapten een wereld binnen die Vincent van Gogh voor ons opnieuw tot
leven bracht. In twee zalen was veel, heel veel van zijn verbluffende werk te
zien: wereldberoemd, minder bekend en zelfs voor mij onbekend. Uit zijn
Hollandse, Parijse en zuid-Franse tijd. 40 High Definition-projectoren vuurden
in hoog tempo bijna 3.000 kleurrijke beelden op ons af. Doordat de doeken zo groot
voor onze neuzen hingen, kon je zien hoe bijzonder knap Van Gogh schilderde. Hoe
iemand die (oneerbiedig gezegd) streepjes op het doek zette stillevens,
landschappen en mensen deed herleven!
Terwijl ik ontspannen op een beany bag lag, realiseerde ik mij hoe
tragisch Vincent’s leven verliep. Het duurde relatief lang voordat hij zijn
métier vond, had als jonge kunstenaar geen cent te makken, was zijn tijd ver
vooruit maar werd verguisd omdat zijn stijl voor menigeen te vooruitstrevend
was, kwam in een psychiatrische instelling terecht, sneed zijn oor af en
pleegde uiteindelijk op 37-jarige leeftijd zelfmoord. Zonder dat hij ook maar
een sprankje beroemdheid en welstand had kunnen ervaren. Beroemd werd dit
schildergenie immers pas na zijn dood…
Waar je ook keek, overal in de zalen was op hetzelfde moment iets anders te
zien. Je kunt het dan ook een intensieve kijk- en luisterervaring noemen. De bonte
stoet van schilderijen die in rap tempo aan ons voorbijtrok, werd ondersteund
door zinnen uit brieven die Van Gogh aan zijn broer Theo stuurde en uit andere
correspondentie. Deze doorgaans interessante teksten werden op de muren om ons
heen geprojecteerd.
De begeleidende muziek mag evenmin onvermeld blijven. Ik herkende stukken
van Satie, Vivaldi, Händel en Delibes. Het werd een fraai geheel, alle
zintuigen werden geprikkeld. Het gevaar van kitscherigheid ligt bij een
dergelijke opzet op de loer maar die vrees bleek ongegrond. Het werd voor ieder
van ons een memorabele ervaring die we met plezier meermalen hadden willen
ondergaan. We waren niet de enigen: in de eerste week in Alicante had deze show
al 4.000 bezoekers. Van Gogh Alive is een aanrader! Met gepaste trots liepen wij,
landgenoten, het gebouw uit.
We lunchten vervolgens bij restaurant El Portal en wandelden daarna naar
het kasteel van Santa Barbara waar we onder een strakblauwe lucht over een
zonovergoten stad uitkeken. Denkend aan het fantastische blauw en geel van
Vincent van Gogh…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten