Niet lang geleden zaten we hier op een verjaardag van een vriendin. Een van haar buren, een gewezen Nederlandse piloot,
was ook op dat feestje aanwezig. Het was niet de eerste keer dat we hem
troffen. Ik vroeg naar zijn mening over de recente gebeurtenissen
rondom het nieuwe Boeing-toestel. Het was nog niet 100% duidelijk of de Lion
Air crash en de Ethiopian Airlines crash eenzelfde oorzaak hadden maar dat
vermoeden werd uitgesproken in diverse kranten. Dat noemde ik eveneens in mijn
vraag aan hem. Hij was uitgesproken: de twee crashes hadden niets met elkaar te
maken. Het waren compleet andere verhalen. Waarom schreven media dat dan? was
mijn wedervraag. Zijn antwoord: emotie. Bovendien wordt hedentendage veel
nepnieuws geschreven in de media. Dat mocht waar zijn, ik dacht er het mijne
van. Toen wisten we nog niet wat we nu weten, al zijn nog niet alle onderzoeksresultaten
boven water.
Illustratie: The Air Current |
De nieuwe 737 MAX kreeg onder andere zwaardere motoren dan de betrouwbare
voorganger waarnaar dit toestel werd gemodelleerd. Die motoren hangen nu iets
meer naar voren. Die ingrepen zorgen voor een 14% mindere brandstofconsumptie
waardoor het toestel veel zuiniger vliegt. Die zwaardere motoren veranderden de
aerodynamica van het nieuwe toestel echter. Het leidde ertoe dat de neus van
het toestel zich in bepaalde situaties naar boven beweegt. Er was een nieuw
systeem nodig om de balans van het vliegtuig te corrigeren. Dat systeem werd
zonder ruchtbaarheid aan het toestel toegevoegd. Die woorden zijn niet van mijzelf,
die las ik in de Seattle Times van november 2018. Amerikaanse piloten van American
Airlines en Southwest Airlines die vlogen op Boeing’s nieuwe 737 zouden tijdens
hun trainingsessies niet op de hoogte zijn gesteld van deze belangrijke
verandering. De info was evenmin in handleidingen opgenomen.
Om ervoor te zorgen dat de motoren tijdens het al te steil opstijgen niet
uitvallen (een zogenaamde ‘stall’) werd een aanpassing aan het flight
control-systeem doorgevoerd om de neus van het toestel automatisch naar beneden
te brengen. Het toestel heeft tevens een speciale sensor in de staart, de
zogenaamde ‘Angle of Attack’ (AOA). Die blijkt niet goed te functioneren. Het
ding geeft onterecht door dat het toestel te steil vliegt en uit balans is.
Daarop corrigeert het Maneuvering Characteristics Augmentation System (MCAS) de stand van de neus automatisch, door het naar beneden te duwen. In
het geval van Ethiopian Airlines zou het MCAS-systeem vier keer automatisch
opnieuw zijn gestart nadat de piloot het systeem had uitgeschakeld. Volgens
Boeing zou het systeem alleen in autopilot-modus werken maar dat lijken de laatste
bevindingen tegen te spreken.
Een ramp is vaak een opstapeling van menselijke en/of technische fouten.
Dat (b)lijkt ook te gelden voor de recente crashes van de Boeing 737 MAX.
Vanwege het overweldigende sukses van dit nieuwe type vliegtuig (er worden 52 toestellen per maand geproduceerd), besteedde de
luchtvaartautoriteit Federal Aviation Administration de eindcontrole van de toestellen
uit aan Boeing. De FAA had, naar verluidt, onvoldoende eigen personeel in
dienst om aan het gevraagde tempo van veiligheidsinspecties en -tests tegemoet te komen. Dat komt erop neer dat de slager zijn eigen
vlees keurt?!
In een artikel op nieuwswebsite Quartz van eergisteren las ik dat een
Amerikaanse piloot anoniem had verklaard dat hij zich, ondanks 20 jaar ervaring
op voorganger Boeing 737, na de beide crashes ongemakkelijk had gevoeld om de 737
MAX te besturen. Hij vroeg dan ook om extra simulatortraining. Het antwoord van
zijn superieuren was dat hij, voor aanvang van zijn eerste vlucht, 45 minuten
de tijd kreeg om zich het instrumentarium eigen te maken en nog eens 45 minuten
om verder te wennen aan het vliegtuig. Zijn verzoek om simulatortraining werd
geweigerd. (Weinig vliegmaatschappijen hebben de MAX-variant beschikbaar.)
Zijn tweede verzoek was om te vliegen met een instructeur in de cockpit.
Dat werd aanvankelijk toegezegd maar de instructeur meldde zich niet voor de
beoogde vlucht. Hij belde daarop wederom met zijn meerderen. Niet veel later
kreeg hij te horen dat hij van de vlucht was gezet. Hij kreeg de aantekening “missed trip”
in zijn
dossier hetgeen neerkomt op een serieuze reprimande. Hij liep salaris mis en
gaat nu door het leven met een flinke maar onterechte kras op zijn blazoen. Tenminste
50 collega’s namen sindsdien contact met hem op met dezelfde zorgen.
De software update die de fout moet corrigeren, laat veel langer op zich
wachten dan gedacht. Bovendien werd gisteren bekendgemaakt dat er een nieuwe software-fout
in het systeem is ontdekt. Met het aan de grond houden van alle MAX’en verliest
Boeing, naar verluidt, elke maand 1.5 à 3 miljard US dollars. Sleepless in
Seattle? Ik hoop het. (Daar vindt de Boeing-productie plaats.) Met een
publiekelijk afgegeven “Sorry”
komt het bedrijf niet weg, wat mij betreft.
Ik denk regelmatig terug aan de antwoorden van de Nederlandse ex-piloot op dat verjaardagsfeestje. Zou hij aan zijn antwoorden terugdenken? Wat vindt hij daar nu van? Begrijp mij goed: ik diskwalificeer de man in kwestie geenszins. Hij is zeer
ervaren en komt op mij over als een serieuze, verantwoordelijke buschauffeur in
de lucht. Terecht. Honderden passagiers vertrouwen telkens op zijn kennis en kunde.
De piloten van de gecrashte toestellen waren wellicht onvoldoende op de hoogte
van het MCAS-systeem en diens precieze werking. De Wall Street Journal schreef
deze week dat uit de zwarte doos bleek dat de piloten van Ethiopian Airlines
alle stappen namen die Boeing en de FAA hadden aanbevolen na de Lion Air crash.
Desalniettemin was dat onvoldoende om een tweede vliegramp af te wenden.
“Mensen die veel vliegen? Da’s vlieg-TUIG!” Dat las ik recent op een spandoek van een jonge klimaatstaker op het Haagse
Malieveld. Ik vond het niet alleen een snedige opmerking, ik voelde mij
aangesproken. Ik ben geen tuig maar realiseer mij terdege dat ik met mijn vlieggedrag
geen bijdrage lever aan een schone toekomst voor de komende generaties. Ergens las
ik dat één retourtje Bali gelijk staat aan zes jaar vlees eten. En dan te
bedenken dat mijn liefje en ik tien jaar achtereen naar Bali vlogen. In sommige
jaren zelfs tweemaal per jaar. En dan ook nog onze vluchten naar het andere
einde van de wereld: Australië. Ook dat deden we tot nu toe zesmaal. Plus eerdere
vluchten naar andere bestemmingen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika. Mijn carbon
footprint komt bij leven nooit meer goed. Ik leef niet bepaald naar mijn eigen inzichten.
Daar zitten we dan met onze vegetarische groentetaart,
gescheiden afval, plastic-raapacties, LED-verlichting
en autoloze dagen… Tja.
In de Volkskrant van vanmorgen staat een interview met de Amerikaan David Wallace-Wells (36), schrijver van het boek De onbewoonbare aarde. Daarin zegt hij: ‘Iedereen die klimaatbewuste consumentenkeuzes wil maken, moet dat vooral
doen. Ik vind dat prijzenswaardig en kijk er zeker niet op neer. Maar als het
gaat om bijvoorbeeld de luchtvaart, kunnen jij en ik onze vliegreizen wel
terugschroeven, maar zal het vliegverkeer wereldwijd desondanks enorm groeien.
De enige manier om daar echt iets aan te doen, is klimaatneutrale vliegtuigen
ontwikkelen. Dat zal grote investeringen vergen, waarbij je de wereldwijde
luchtvaartsector nodig hebt.
‘Je kunt algemene beleidsdoelen best steunen zonder die te onderbouwen met persoonlijk gedrag. Je kunt voor de verzorgingsstaat zijn zonder zelf filantroop te worden, door in te stemmen met hogere belastingtarieven die ten goede komen aan sociale doelen. Zo kun je ook voor ambitieus klimaatbeleid zijn zonder eerst je eigen carbon footprint geheel te elimineren. Om ons klimaat te redden, moeten we vooral collectief beleid ontwikkelen.’
Gisteren ontvingen we een foto van Yuda in Bali. Moeder Elsa appte dat
hij gereed was om naar ‘Spanyol’ af te reizen. Deze 11-jarige stond zijn
rolkoffertje in te pakken. Hij is hier van harte welkom maar we stellen die
reis voorlopig uit. Als hij de lagere school heeft afgerond, is het wellicht een
optie. Voor het eerst in zijn jonge leventje ging hij op pad met een heuse
koffer. De school organiseerde de overnachting, hij ging met zijn klas kamperen
op het schoolplein. Hij vond het exciting en dat is het ook. Net als zijn toekomst.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten