Sinds wij in Alicante aanwezig waren bij de start van de Volvo Ocean Race
volgen we deze beroemde (en soms beruchte) zeilrace om de wereld op de voet, via
de VOR-app. Deze versie vind ik minder goed werken dan die van de vorige race. Er
wordt minder snel ververst -de artikelen zijn dus minder recent-, verhalen en video’s
kun je op de iPad niet in landscape zien, er loopt dagelijks wel iets vast of
de app crasht in zijn geheel.
Het verstrekte nieuws vind ik tevens minder boeiend dan voorheen; dat is echter
een kwestie van smaak. Nu zijn we nog maar bij de tweede leg, van Lissabon naar
Kaapstad, maar ik vind het toch een gemiste kans. Ik liet het niet bij mopperen
en nam contact op met de makers. De applicatie is gebouwd door mueva.eu, hun
hoofdkantoor zit in Madrid dus wellicht is het een Spaans bedrijf. Mijn
ervaringen met Spaanse internetbedrijven zijn niet onverhoopt positief… Ik
kreeg inmiddels antwoord: er wordt aan de haperingen gewerkt. Ik constateerde
trouwens dat er ook een fout zit in de officiële routekaart van de race. Melbourne staat er niet op terwijl die geliefde Australische
stad eindbestemming is van leg 3. Slordig.
De organisatie introduceerde dit jaar een nieuwe optie: de Stealth-modus.
Elk zeilschip heeft de mogelijkheid om eenmaal per leg in die modus te gaan,
vooropgesteld dat het verzoek niet aan de start of net voor de finish wordt
gedaan. Viermaal per dag worden de posities van alle zeilboten aan elkaar
doorgegeven: om 1:00 uur ('s nachts), 7:00 uur, 13:00 uur en 19:00 uur. Als een
team het verzoek aan de organisatie doet, betekent dit dat de andere boten
gedurende drie opeenvolgende rapportagemomenten niet krijgen te horen en te
zien op welke positie de betreffende boot ligt.
Dat doet een team bijvoorbeeld omdat ze een tactische zet overwegen die
voor de concurrenten verborgen moet blijven. De aanvrager is dus evenmin te
zien op de tracker van de app. De Britse schipper van Turn the Tide On Plastic, Dee Caffari -de enige vrouw aan het roer-,
deed dat verzoek tijdens dit traject. Het is overigens de eerste keer in de
geschiedenis van de Volvo Ocean Race dat met gemengde teams wordt gevaren.
(Vorig jaar deed voor het eerst een team mee met uitsluitend vrouwen.) De zeilers
naderen thans het gebied van de doldrums, de equatoriale stiltegordel rondom de
evenaar. Daar moet je van alles uit de kast halen om een beetje wind te vangen;
die tactische manoeuvres wil je voor anderen verborgen houden.
Tot nu toe geeft de tracker aan dat team TTOP achteraan zeilt, op bijna 2
uur achterstand van de koploper. Team DongFeng -met de Scheveningse Carolijn
Brouwer (43) aan boord- gaat voorop, het Spaanse team MAPFRE ligt tweede, het Hollandse
AkzoNobel-team ligt op de vierde plaats en team Brunel met Bouwe Bekking aan
het roer, ligt op de vijfde plaats. Laatstgenoemde team kreeg op dit traject een
probleem met de trimtuigage. Het werd opgelost door Peter Burling, de
Nieuw-Zeelander die afgelopen week werd uitgeroepen tot Zeiler van het Jaar
2017. De app besteedde er weinig woorden aan. Er was niet eens een feestelijke
foto van de laureaat. Jammer.
Over ongeveer een maand beginnen mijn liefje en ik ook aan een reis naar de
andere kant van de wereld. Door de lucht. Wij vertrekken weer naar Bali voor
een familiereünie. Mijn liefje doet doorgaans de boekingen van een vliegreis;
zo ook deze keer. Bij toeval kwam zij erachter dat de vliegmaatschappij een
wijziging doorvoerde. Tja. Reizen is verslavend maar je moet wel het koppie
erbij houden. We gaan met een ander toestel vliegen. Voor het eerst gaan we op
reis in een Airbus A350, het kleine zusje van big bird A380 waarmee we reeds meermalen
vlogen naar Verweggistan. (KLM gaat pas in 2020 met de A350 vliegen.) Door die
verandering klopten onze stoelreserveringen niet meer en als we iets niet
willen op zo’n lang traject, is het zitten op een ongewenste plek. Normaliter
kun je je boeking online aanpassen maar dat bleek gemakkelijker getypt dan gedaan. Hun systeem was nog niet bijgewerkt. Het had wat voeten in de aarde maar de akela regelde het uiteindelijk. We zitten op papier weer
precies waar we willen zitten, fijn naast elkaar.
Het Balinese ontvangstcomité zal dit jaar bestaan uit Ketut, Elsa, Yuda
en Damai. Pa zou volgens eerdere plannen
reeds aan boord zijn van het Amerikaanse cruiseschip Regent Seven Seas
Explorer. Deze boot onderging begin van dit jaar een indrukwekkende renovatie, als
onderdeel van een $125 miljoen dollar upgrade van de totale vloot.
Op RTL-Z keek ik in september naar een documentaire over de verbouwing in een Italiaanse haven. Zo zag je onder andere hoe het schip in stukken werd gezaagd, elk los onderdeel onder handen werd genomen en weer te water werd gelaten om vervolgens weer aan elkaar te worden gezet door een team onderwater lassers. Fascinerend!
Op RTL-Z keek ik in september naar een documentaire over de verbouwing in een Italiaanse haven. Zo zag je onder andere hoe het schip in stukken werd gezaagd, elk los onderdeel onder handen werd genomen en weer te water werd gelaten om vervolgens weer aan elkaar te worden gezet door een team onderwater lassers. Fascinerend!
't Is dat Ketut niet kan zwemmen anders zou ik hem die baan aanraden in
plaats van steward-op-het-droge te zijn. (De verdiensten van een lasser liggen
aanzienlijk hoger.) We weten niet waarom hij tot nu toe niet afreisde. Zijn
agent in Denpasar laat soms een steekje vallen maar de vertraging kan ook te
maken hebben met de ziekenhuisopname van zijn vader. Het eerste bericht was dat
hij in september naar Europa zou vliegen om daar aan boord te gaan van de
Explorer. Begin november zou het schip afmeren in Cartagena. Ons idee was oorspronkelijk
om hem daar op te halen en mee te nemen voor een dagje op ons Spaanse terras. Schepen
kwamen en gingen. Hij zal nu op zijn beurt moeten wachten om aan boord te gaan. Hij is echter happy, iedereen in het gezin is blij dat hij thuis is.
Onlangs bekeek ik de bezoekersstatistieken van mijn blog weer eens toen mijn
oog viel op een wel heel opmerkelijke stip op de wereldkaart. Recht onder Kaapstad dobbert kennelijk een lezer?! Is dat Dee
Caffari en haar team, in stealth mode? Een saildrone met verstekeling? Een verdwaalde
antarctische walvis met vintag? Saskia & Kirk op hun zeiljacht? Of een doodgewone
fout in de app? Het is een blijft een raadsel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten