Translate

dinsdag 14 augustus 2018

Slechts twee

Foto: My Guide Tenerife
Het statief stond klaar, de digitale camera zat erop geschroefd. Het wachten was op de duisternis en de meteorietenregen die voor de avond en nacht van zondag op maandag was voorspeld. In een fotografie-tijdschrift vond ik nog enkele tips voor ISO en andere instellingen teneinde de beste resultaten te verkrijgen. Ik was er klaar voor! We hadden die avond toch niet veel te doen...

Het VPRO-programma ‘Zomergasten’ van dit seizoen kan mij (nog?) niet bekoren. De serie trapte af met theatermaker Romana Vrede. Ik herinner mij de eerste keer dat ik haar zag op tv; destijds was ze tafeldame bij DWDD. Die eerste kennismaking met haar vond ik interessant, zij boeide mij. Inmiddels niet meer. Ik zou haar als zomergast een ‘one issue lady’ willen noemen. Het ging vooral over haar zoon Charlie die niet alleen autistisch is maar ook zwaar geestelijk gehandicapt. Dat is geen kattepis. Om nu voortdurend alles naar hem terug te leiden, was voor mij als kijker echter een brug te ver. Ik kreeg sterk de indruk dat autisme het interessantste aspect aan haar kind is terwijl de geestelijke handicap hem, naar verluidt, veel meer parten speelt. Bovendien was ze af en toe knap irritant tegenover gastvrouw Janine.

De tweede gast van het programma was voetbalcoach Louis van Gaal. Over het feit dat hij daar zat, trok ik mijn wenkbrauwen al op. Heeft die man dan dingen te zeggen die kijkers drie uur lang kunnen boeien? Ik vroeg het mij serieus af. Zijn eerste beeldfragment had voorspellende waarde, wat mij betreft. Hij koos voor een stukje uit het spelprogramma ‘Een kwartje per seconde’ (1961); fantasieloos, braaf en oersaai. Ik hield het nog geen uur vol, voor mij was de maat snel vol.

Afgelopen zondag was het de beurt aan internetpionier Marleen Stikker. Zij sprak over de opkomst van internet in de jaren ’80, een tijd die ik zelf ook tussen de computers doorbracht. Destijds werd ik als afgestudeerde taaljuf-zonder-perspectief-op-werk omgeschoold tot computernetwerkdeskundige. Die switch van alfa naar beta was niet gemakkelijk maar het bezorgde mij mijn eerste baan bij een man -oorspronkelijk landbouwingenieur- die carrière maakte bij computergigant IBM en daarna zijn eigen adviesbureau in informatietechnologie begon. Daar bleek ik op mijn plek te zijn. We adviseerden, gaven cursussen en schreven boeken samen. De rest is geschiedenis. Stikkers eerste fragment kwam uit de film ‘The Matrix’ (1999). Ik ken die science fiction-film goed want in dat jaar was het leidraad tijdens een internetcongres in Florida waaraan ik deelnam. De andere, door Stikker gekozen fragmenten vond ik weinig afwisselend - al zag ik ze niet allemaal. Als tv-persoon is zij niet iemand die mij als kijker boeit al vond ik haar avond tot nu toe het best.

Aanstaande zondag is Rusland-correspondent en schrijver Pieter Waterdrinker te gast. Op de website van het zomerprogramma zegt hij “ik was volkomen verbijsterd toen Zomergasten mij vroeg voor deze parel op de Nederlandse tv. Nou, ik ook! En die parel trekt gemiddeld slechts 300.000 kijkers per uitzending, met een presentatrice die zich niet met haar gasten verbonden lijkt te voelen. Tja. Wellicht wordt het tijd dat het programma stopt? Heeft het concept zijn beste tijd gehad en is de voorraad boeiende sprekers uitgeput?

Lang nadat de duisternis inviel, wandelden mijn liefje en ik naar de boulevard; de tripod hing nonchalant over mijn schouder. Fotografie is een van mijn hobby’s en een meteorietenzwerm als de Perseïden met eigen ogen zien, of zelfs vastleggen op de gevoelige plaat is een niet te missen kans. Er waren nog veel mensen op straat. ’s Morgens vroeg en ’s avonds laat is het relatief koel aan zee. Op de voorpagina van La Verdad stond maandag dat de zee hier al 30 graden Celsius bedraagt. Normaliter wordt die temperatuur pas bereikt in oktober. De luchtvochtigheid is thans huizenhoog en waar luchtvochtigheid is, zijn wolken. Ik keek omhoog en zag er steeds meer binnendrijven, totdat het firmament bijna helemaal was bedekt. Foute boel (al ben ik een officiële wolkenstaarder)! Dat bleek later voor grote delen van Europa te gelden. 

Onlangs las ik dat Sony een supersnelle digitale camera lanceerde: de Alpha9. Deze superlichte camera met heel hoge beeldkwaliteit is sneller (20 beelden per seconde) en krachtiger dan alle concurrenten. De camera is eveneens stiller vanwege een elektronische sluiter die geluidloos fotograferen mogelijk maakt. De A9 is een zogenaamde ‘fullframe’ systeemcamera, geen spiegelreflexcamera want dit apparaat heeft geen spiegel. Wel een zeer grote en krachtige beeldsensor die tevens zeer snel scherpstellen mogelijk maakt (60 keer per seconde).
Deze camera won alle grote prijzen tijdens recente competities. Camera Grand Prix 2018 riep de Sony A9 uit tot ‘Camera van het Jaar’. Concurrenten Canon en Nikon hebben het nakijken al zou Nikon op 23 augustus een mededeling doen over eenzelfde type spiegelloze camera. Men verwacht dat Sony met de A9 marktaandeel gaat winnen. Sony richt zich met deze camera voorlopig op de professionele markt. De prijs voor de body ligt ruim boven € 5.000 (dat is nog steeds goedkoper dan de SLR‘s van Canon en Nikon). Het Japanse bedrijf zou ook de equivalent voor semi-professionals en voor amateurs in de pijplijn hebben.

In een recent Bloomberg-artikel las ik dat de Japanse autoriteiten alleen fotografen met geluidloze camera’s zullen toelaten bij de aanstaande abdicatieceremonie van keizer Akihito (april 2019). Dat komt erop neer dat alleen eigenaren van Sony Alphas welkom zijn. Een opmerkelijk keizerlijk decreet, zijn laatste...

Eenmaal terug in onze straat, zonder één enkele foto van een vallende ster, stopten we even voor een praatje bij onze Spaanse buurvrouw Carmen. Ze had ons eerder op de avond zien gaan en vermoedde dat we gingen vissen. Vissen! Ik moest erom lachen en toonde deze lieverd wat ik dan wel droeg. Zo kwam de foto van de enige twee sterren van de avond tot stand. De Perseïden-sterrenregen zou nog tot 24 augustus zijn te zien. Wij blijven dus naar boven kijken, al was ook gisteren deels bewolkt.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten