![]() |
Foto: Dhoni Setiawan (Jakarta Post) |
De trots waarmee hij zijn koopwaar toont, die hele glimlach en dat halve gebit... Vleermuizenvlees wordt daar ‘paniki’ genoemd. De dieren worden doorgaans in hun geheel in een soep of stoofpot bereid. Op het web vond ik foto's van mensen die het grote dier met stokjes naar hun mond brengen. Dat lijkt mij nog een hele klus.
Op het eiland Palau in de Stille Oceaan, ten oosten van Sulawesi (waar ik om een heel andere reden zou willen dat mijn as wordt uitgestrooid), wordt dat gerecht al eeuwenlang bereid en genuttigd, zonder noemenswaardige
problemen. Nu zou dat ingrediënt de bron zijn van de besmetting door COVID-19 (COrona VIrus Disease 2019). Gisteren werd de eerste vermeende besmetting
op de Molukken geregistreerd. Het zou gaan om een 19-jarige student die eerder naar
Maleisië reisde. Men wacht nu op de testresultaten van het laboratorium in Surabaya.
In de Jakarta Post las ik eveneens dat men op Bali het hotel vond waar een
Chinees verbleef die bij terugkeer naar zijn vaderland positief testte op het
virus. Ik las ook dat er inmiddels paniek uitbrak in delen van Indonesië: er is
een groot tekort aan gezichtsmaskers, de prijs van desinfecterende spray ligt online
op USD$22. Ik houd mijn hart vast.
Op de markt in de Chinese stad Wuhan, waar ook levende
dieren worden verhandeld, zou de epidemie zijn begonnen. Twee alleraardigste klasgenoten
van mijn liefje, de Chinese Jyu Fei en haar Franse echtgenoot verblijven al
maandenlang in een andere provincie in China. Toen de virusbesmetting uitbrak, appten
wij met hen en meldden zij ons dat het goed ging. Niks aan de hand. Na de verdere verspreiding
zochten we wederom Whatsapp-contact met hen maar dat verloopt
problematisch. Radiostilte. (Ze lieten ons eerder weten dat deze telefoonapp soms niet werkt, niet wordt ondersteund, in China.) We hebben nu geen idee hoe het hen vergaat en dat is naar.
Er zijn China-deskundigen die menen dat het eten van vleermuizen
geen onderdeel uitmaakt van de Chinese keuken. Er zijn Chinezen die stellen dat
het eten van deze dieren niet in hun cultuur past: de vleermuis zou een gelukssymbool
voor hen zijn. De Chinese geneeskunde gebruikt echter wel vleermuisuitwerpselen
om het gezichtsvermogen van patiënten te verbeteren en om dysenterie,
bloedingen en diarree te behandelen. Die worden dan gemengd met rijstepap of thee.
Net als de virussen die HIV, SARS, Ebola en mazelen veroorzaakten,
ging ook deze nieuwe variant van dier op mens over, met ziekte en dood op grote schaal tot gevolg. Chinezen eten deze
dieren kennelijk, Indonesiërs in Sulawesi eveneens. Een crisissituatie als
deze is vaak de start van openlijk xenofobisch en racistisch gedrag. Je hoort
en leest nu laatdunkende uitspraken als “die eten alles”… Zo gooit men culturen
op één hoop in de verdomhoek. Ik vind dat geen manier (los van het feit dat de Chinese overheid laat was met
toegeven dat er een groot gezondheidsprobleem ontstond). Zij hebben hun
cultuur, gewoonten en gebruiken, wij de onze.
Dat de huidige epidemie werd veroorzaakt door vleermuizen is
nog niet officieel bevestigd. Volgende week gaat een delegatie van de
Wereldgezondheidsorganisatie naar China om dat te onderzoeken. Je kunt je
afvragen of dat niet mosterd na de maaltijd is: grootschalige besmetting is
immers een feit. Moet je nog wel op zoek gaan naar de oorzaak? Is het niet veel
verstandiger om mensen, tijd, geld en energie in te zetten om verspreiding in
te dammen? De wetenschap zal echter te allen tijde zo’n uitbraak in de toekomst
willen voorkomen en daarvoor precies willen weten en begrijpen hoe de besmetting
tot stand kwam.
In de internationale pers is te lezen dat epidemiologen tevens spreken over een
schubdier dat de virus zou kunnen hebben overgedragen. (Chinezen eten de schubben
van het betreffende dier). Besmette een vleermuis een schubdier of verliep dat andersom?
Zat het virus in rauw vlees of in dierlijke uitwerpselen? Verliep de besmetting
door de lucht of zat het virus in water? Hoe-hoe-hoe? Veel vragen maar nog weinig
antwoorden.

Mongolen eten boodog, binnenstebuitengekeerde hele geit of
marmot op de bbq. Inwoners van Alaska zijn dol op gefermenteerde zalmkoppen. Mexicanen
eten kalfshersenen in taco’s en burrito’s. Filippijnen en Cambodjanen eten balut:
een bevrucht ei van een kip of eend in bijna ontwikkelde embryonale staat. Koreanen
zijn dol op Sannakji, baby-octopus die nog leeft als het wordt geserveerd. Japanners
besteden een klein fortuin om kogelvis (fugu) te eten die potentieel dodelijk
is, zelfs 275 keer giftiger dan kaliumcyanide.
En steenrijke Arabieren betalen grof geld voor levende eieren
van bedreigde valkensoorten uit de wilde natuur. Dat vond ik uit toen ik aan het boek
van Joshua Hammer (1957) begon. Hij is een Amerikaanse journalist en freelance
correspondent voor Newsweek in Europa. Zijn non-fictie werk is getiteld ‘The
Falcon Thief – A True Tale of Adventure, Treachery and the Hunt for the Perfect
Bird’. Het boek greep mij op de eerste bladzijde in de klauwen en liet mij niet meer los.

Een recensent van The New York Times noemde dit boek “an international
ornithological whodunit”. Ik kan het niet beter zeggen. Spannend en boeiend, niet
alleen voor vogelliefhebbers. Ik heb nog lekker veel pagina’s te gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten