Foto: Damir Sagolj (Reuters) |
Even een paar feiten op een rij: op 8 maart 2014 vloog MH370
van Malaysia Airlines vanuit Kuala Lumpur naar Peking. Na ongeveer 40
minuten werd het reguliere contact met de cockpit verbroken en verdween het vliegtuig
van de radar, op de overgang van het Thaise naar het Vietnamese luchtruim. Het
vliegtuig landde niet in Bejing. Er werd nooit meer iets vernomen. De toen 50-jarige Amsterdamse Surti Dahlia
was de enige Nederlandse aan boord.
Men zocht destijds voor de kust van West-Australië waar mijn
liefje en ik op dat moment vakantie hielden. Misschien maakte de verdwijning daarom
zo’n diepe indruk. In de loop van de tijd spoelden brokstukken aan langs de
kusten van Madagaskar, Mauritius, Mozambique en Tanzania. Autoriteiten van
Australië, Maleisië en China bliezen in januari 2017 na drie jaar speuren en het
uitkammen van 120.000 vierkante kilometer oceaan hun zoekactie af. Op 17
januari van dit jaar hervatte het Amerikaanse off-shore
bevoorradingsschip ‘Seabed Constructor’ de zoektocht naar het
spooktoestel, op basis van no cure, no pay. Mocht het binnen 90 dagen zwarte
dozen of de body van het vliegtuig vinden, dan ontvangt het bedrijf alsnog $70
miljoen Amerikaanse dollars beloning.
De Seabed Constructor zoekt thans wederom in een gebied voor
de kust van West-Australië. Het schip heeft navigatiemiddelen aan boord die het
mogelijk maken mee te kijken. Op 31 januari zet het zijn Automatic
Identification System (AIS) gedurende ruim 80 uur uit waarna navigatie-amateurs
en nabestaanden aan de bel trekken. Wat is hier aan de hand? Die tijdelijke
verdwijning wordt door de bemanning van het schip en hun Amerikaanse werkgever
niet verklaard, in ieder geval niet publiekelijk. Tot op heden brengt deze zoektocht
ontdekkingen voort. Medio maart zal ook deze opdracht
stoppen als er niets wordt gevonden.
Afgelopen weekend las ik op Flipboard over het onderzoek van
de 64-jarige Australische mechanicus Peter MacMahon. Ik veerde op. Deze amateur-crash
investigator is van mening dat hij het verloren vliegtuig vond via Google Earth,
na een zoektocht van vier jaar. Het aparte is dat dit nieuws aanvankelijk uitsluitend
in enkele Engelse kranten opdook. Geen kranten die ik bij voorkeur zou lezen en
waarvan ik een hoge pet op heb maar toch…
Volgens MacMahon ligt MH370 op 16 kilometer ten zuiden van Round
Island, ruim 22 kilometer ten noorden van Mauritius. In dat gebied zou geen schip ooit
hebben gezocht maar daar zijn dus wel brokstukken van het toestel aangespoeld.
Hij stuurde zijn bevindingen naar het Australische Transport & Safety
Bureau waar medewerkers niet geheel konden uitsluiten dat het om het betreffende
vliegtuig gaat. De eerste foto die hij mee stuurde, stamt uit 2014.
Het artikel verhaalt verder dat MacMahon contact opnam met
Amerikaanse autoriteiten die volgens hem tot dusver weigerden in dat gebied te
zoeken. Vier Amerikanen reisden eerder naar Australië af om aan de MH370-zaak
te werken maar die zouden dingen onder de pet willen houden. “They have made
sure that all information received has been hidden from the public, even our
government. But why?” Hij gaat zelfs een stap verder “(they) do not want it
found as it’s full of bullet holes, finding it will only open another inquiry.”
Huh?! Nu lijkt het mij lastig om met Google Earth te kunnen zien dat een
vliegtuig dat onder water ligt, vol kogelgaten zit maar niets is uit te
sluiten.
Is dit nepnieuws? Anno 2018 geloof ik dat er op dat vlak meer mogelijk
is dan ik in 2014 geloofde!
Waarom zou je zoiets verzinnen over zo’n gevoelig onderwerp? En
waarom en door wie zou het vliegtuig dan zijn beschoten? Waarom zouden Amerikanen
er baat bij hebben die informatie niet openbaar te maken? Waarom zou men niet
willen zoeken in dat gebied? De beelden die MacMahon aanleverde zijn uit 2014,
van net na het verdwijnen van het vliegtuig. Het riep meer vragen dan
antwoorden op, in een dossier dat al zoveel mysterie bevat. Kasian.
Deze tekst typte ik tot dusver gisteren. Gisteravond zag ik in
een flits een gerelateerde Panorama-tekst langskomen op de smartphone. Daarvan
moest ik het mijne weten. In dat artikel herhaalt de redactie het bovenstaande
en schrijft bovendien dat het vliegtuig per ongeluk zou zijn neergeschoten
tijdens een militaire vliegoefening van Amerikaanse en Thaise gevechtsvliegtuigen die zou zijn gehouden op dezelfde dag. Officiële instanties zouden, naar verluidt, inmiddels met een
zoekteam op weg zijn naar de, door MacMahon aangeduide locatie. Als dat waar
blijkt, is het dubbel schokkend voor het Vaderland, na het drama van MH17. MH370
werd niet geacht zich op die vliegroute te bevinden. Ik ben geen onderzoeksjournalist maar heb wel trekjes, ken het klappen van de zweep. Bovendien word ik vaak gedreven door een sterk rechtvaardigheidsgevoel. Dit verhaal ga ik voortaan met nog meer toewijding volgen. Totdat we opheldering krijgen. Wordt vervolgd!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten