Illustratie: De Volkskrant |
Nee, mijn gedachten gingen terug naar restaurant ‘Bij Mij’ in de Haagse Nobelstraat. Restauranteigenaar Eric bleek een grote
lieverd en een uitmuntende gastheer. Wij kwamen graag Bij Hem over de vloer. Zijn
chef bereidde verse boekweitpannenkoekjes die werden geserveerd met prachtige kaviaar
(steureitjes) en verfijnde bijgerechten. Het gerecht verdween op enig moment van
de kaart maar als wij vanuit Engeland naar Nederland vlogen voor een culinair bezoekje
aan het Vaderland, haalde Erik alles in huis om ons te plezieren met kaviaar. Een
parelmoeren lepeltje herinnert mij eraan. Sweet Memories. Zijn restaurant
bestaat niet meer, Eric wel. Hij woont met
zijn geliefde op een Spaans eiland.
Ik bleek er met mijn vreugdekreet niet ver naast te zitten. Boswachter Sluijter
zegt in het betreffende artikel: “Eindelijk, eindelijk kunnen de zalm, steur,
spiering en andere trekvissen erin. [..] En vergeet de haring niet!”
De dam tussen de eilanden Voorne-Putten en
Goeree-Overflakkee telt 17 schuiven, zowel aan zee- als aan landzijde. Die
schuiven loosden tot nu toe rivierwater op zee, van de Rijn en de Maas. Vanaf vandaag gaan de schuiven
aan de andere zijde ook open, zo zeewater binnenlatend. Deze schuiven gaan echter
maar tien centimeter open. De grootste gevolgen van de actie zijn dus onzichtbaar
want ze spelen zich vooral onderwater af.
Trekvissen kunnen hiermee weer van zee naar de rivieren om
te paaien, het water achter de dam wordt zoutzoet (brak). Het Wereldnatuurfonds
gaat later deze maand een speciaal ‘vogel- en viseiland’ aanleggen middenin het
Haringvliet, in de omgeving van Middelharnis. Dat eiland wordt zes hectare
groot, twee hectare zullen altijd boven water blijven. Daar kunnen trekvogels dan
bijkomen van hun lange route van het diepe zuiden naar het hoge noorden (en
vice versa) en daar eventueel broeden. Het ondiepe water rond dat nieuwe eiland
heeft dezelfde functie voor trekvissen. Nog later zal men daar een speciale vogelkijkhut
plaatsen, voor vogelliefhebbers (als ik). Een toekomstig uitstapje naar de
Haringvliet staat dan ook op mijn wensenreislijst. Men verwacht dat het aantal
visarenden daar flink zal toenemen. Hoe gaaf is dat?!
Ander opwindend nieuws van het waterfront komt van The Ocean Cleanup, het idee en
initiatief van de 24-jarige Nederlander Boyan Slat. Na 273 tests met schaalmodellen,
vele tests met zes prototypes in het water, het precies in kaart brengen van de
Great Pacific Garbage Patch (tussen Californië en Hawaii) door 30 schepen
en één vliegtuig en na ettelijke technologische aanpassingen is het eindelijk
zover: ‘system 001’ wordt in gebruik genomen. Door grote Amerikaanse donaties
kon het project twee jaar eerder dan gepland beginnen aan het demonteren van deze tikkende tijdbom!
Op zaterdag 8 september gaat dat gebeuren. De installatie is
klaar voor de eerste operatie in Amerikaanse wateren en dat zal gebeuren vanaf een werf in
Alameda (1) in de baai van Californië, recht tegenover San Francisco. Op 7
september zal het gevaarte eerst naar Anchorage worden gebracht waar het aan een
schip van containerbedrijf Maersk zal worden gekoppeld. Dat schip trekt de
kilometerlange slang de dag erna naar de Great Pacific Garbage Patch, een van
de beruchtste plekken met plasticsoep in de Stille Oceaan.
Op het moment dat systeem 001 op zaterdagmiddag (12:00 uur
lokale tijd) onder de Bay Bridge (3) door
zal gaan, zal de livestream starten die je online kunt volgen. Voor de goede
orde: in Nederland en in Spanje lopen we negen uur op San Francisco vooruit dus
bij ons begint het spectakel om 21:00 uur ‘s avonds. Je kunt de vaart volgen op The Ocean Cleanup - System 001.
Een van de spectaculairste momenten op de route zal het ronden
van eiland Alcatraz zijn (5). Het schip en het systeem zijn meer dan 1
kilometer lang dus het zal aardig wat stuurmenskunst vragen om dat goed te doen.
Daarna zal het geheel ook onder de beroemde Golden Gate-brug (6) doorkomen,
waar de plaatselijke brandweer het project een watersaluut zal geven opdat het goed
van start zal gaan. Vervolgens moeten het schip en zijn ‘sleep’ 250 nautische
mijlen naar het zuidwesten varen, naar de Pacific Trials-locatie. Daar zal de
livestream eindigen. De eindbestemming van de eerste opruimactie ligt ruim
1.000 nautische mijlen verderop in de oceaan.
In het epicentrum van Garbage Patch zal de lange arm op
de zeespiegel gaan drijven, voortgestuwd door golven, stroming en wind. System
001 gaat waar het plastic gaat. Dat was een van de nieuwe inzichten van het projectteam. Niet vastklinken aan de oceaanbodem maar los laten dobberen. Het scherm dat van de arm afhangt en enkele
meters onder water reikt, omarmt (harkt) het afval. Vissen en andere zeedieren
kunnen onder dat scherm door zwemmen. Om de paar weken zal een vrachtschip langskomen
om de opgeviste plasticsoep op te halen en af te voeren. In vijf jaar tijd moet
50% van die soep in de oceanen zijn verwijderd. Slat plaatst zich met
zijn project in een lange rij van Nederlandse watervisionairs: Graaf Willem II
(bedenker van de Waterschappen), Willem van Oranje (de eerste die met stoom water
in land omzette), Leeghwater, Cruquius, Lely, mensen van de zandmotor (Ter
Heijde), de toekomstplannen van Henk Ovink. En Hans Brinker, niet te vergeten! Ik
neem mij pet diep voor deze landgenoten af.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten