Het is vandaag precies vijf jaar geleden dat MH17, het vliegtuig van
Malaysian Airlines met 298 passagiers aan boord -waaronder veel Nederlanders-
in het oosten van Oekraïne, waar op dat moment een oorlog woedde, door een
raket werd neergehaald. Niemand overleefde de ramp. De crash kostte het leven
aan 193 Nederlanders en onder andere 38 Australiërs. Er kwamen in totaal 80
kinderen om. Veel slachtoffers waren relatief jong, goed opgeleid en politiek
en/of sociaal zeer actief. In de aanloop naar vandaag hadden Nederlandse kranten en
newssites dagelijks een artikel over nabestaanden en andere betrokkenen bij deze noodlottige vlucht.
Onlangs las ik het boek ‘Shot Down’ van journalist Marianne van Velzen
(1953). De Nederlandse Van Velzen emigreerde als kind met haar ouders naar Australië
waar het boek op 1 juli jongstleden werd gepubliceerd. De ondertitel luidt ‘The
Powerful Story of What Happened to MH17 Over Ukraine and the Lives of Those Who
Were on Board’. En dat is precies wat dit boek is en doet.
Auteur Van Velzen blijft dicht bij de feiten. Ze meldt dat het vliegtuig
naar alle waarschijnlijkheid door een Buk TELAR surface-to-air-rakket werd
neergehaald, afgevuurd door Oekraïense separatisten van de 53ste Anti-Aircraft
Missile Brigade die hulp kregen van Russische militairen. Dat is in lijn met de
officiële verklaring van het onderzoeksteam, het Joint Investigation Team dat
uit de, bij deze vliegramp betrokken, landen bestaat. Het gaat om Australië,
België, Maleisië, Nederland en Oekraïne. (Er zijn er die menen dat Oekraïne
geen deel van het team zou moeten uitmaken.)
Ik trof wel enkele, voor mij, nieuwe feiten aan over de aanloop naar de
vliegramp. Zo schrijft Van Velzen dat kapitein Eugene Choo van MH17 de
luchtverkeersleiding van Dnipro net wilde vragen of hij om een storm heen mocht
vliegen toen hij het verzoek kreeg om van 33.000 feet naar 35.000 feet te
stijgen. Hij weigerde (niemand weet waarom). Een Singapore Airlines-vliegtuig dat
1 minuut achter MH17 vloog, kreeg dezelfde vraag en deed het wel. MH17 vloog om
de storm heen en vroeg vervolgens toestemming om naar 34.000 feet te klimmen.
Dat werd geweigerd vanwege de nabijheid van het Singapore Airlines-toestel. De
Oekraïnse controller gaf aan dat het vliegtuig op dezelfde hoogte door kon naar
Roston-on-Don (Russisch luchtruim). Luttele seconden later was er geen contact meer
met ‘Malaysian One Seven’.
Van Velzens beschrijving van de oorlog in Oekraïne vond ik ook een eye
opener. In de Spaanse klas van mijn liefje zitten gevluchte Oekraïners die eerder
een tipje van de sluier over de oorlog in hun land oplichtten. 1.8 miljoen
burgers ontvluchtten hun land in de afgelopen jaren. Ik las in het boek dat er in
het gebied inmiddels 10.000 doden zijn te betreuren. Evenmin herinnerde ik mij precies
in welk jaar Rusland de Krim annexeerde, nóg een oorlogsdaad ten tijde van
Poetins bewind. Dat bleek in datzelfde horrorjaar 2014 te zijn.
Het zijn vooral de persoonlijke verhalen van passagiers en crew aan boord
van deze vlucht en die Van Velzen op respectvolle wijze door het feitenrelaas vlecht,
die het boek bijzonder maken. Regelmatig had ik een brok in mijn keel. Wat mij met
name van mijn sokken blies, was de domme pech die enkelen van hen trof. ‘A Cruel
Lottery’ noemde een Australische krant wat de personen aan boord van MH17
overkwam. Beter kan ik het niet zeggen.
Het boek begint vanuit het perspectief van Renuka Manisha Virangna
Birbal, een Malaysian Airlines-medewerkster aan de checkin-balie op Schiphol.
Het zou eigenlijk haar vrije dag zijn maar vanwege grote vakantiedrukte werd ze
opgeroepen. Van Velzen beschrijft Renuka’s werk van die ochtend, de mensen die
ze aan de balie kreeg en hun verhalen. Ook las ik dat dezelfde baliemedewerkster
degene was die bij Gate 3 persoonlijk zou beslissen over het lot van acht passagiers
op deze flink overboekte vlucht. Wie liet ze doorgaan, wie niet? Achteraf
gezien een duivels dilemma.
Enkele personeelsleden van Malaysian Airlines kropen in maart van dat
jaar nog door het oog van de naald. Zij zouden aan boord gaan van vlucht MH370 (later
meer daarover) maar ruilden met collega’s of stapten om een andere reden niet
aan boord. Aan boord van vlucht MH17 ontsprongen zij de dans alsnog niet.
Een Australisch echtpaar dat de oorspronkelijk geplande vlucht nipt miste
en zo aan boord van MH17 terechtkwam. De Nederlandse gescheiden vader die voor
het eerst zijn drie dochters met zijn ex op vakantie stuurde. De Australische familie
van vijf waarvan de jongste (8) zich zorgde maakte over haar koffertje in het laadruim.
De Nederlander die zijn vaderland ging verruilen voor een bestaan in Bali met een
nieuwe geliefde. De twee blije Britten die een wedstrijd van hun favoriete
voetbalelftal in Nieuw-Zeeland gingen volgen. De Nederlandse vader wiens 16-jarige
zoon tot nu toe niet kan worden geïndentificeerd maar die wel een rugzak met
zijn spullen symbolisch begroef. De Australische opa die zijn drie kleinkinderen
in Amsterdam ophaalde om ze op tijd naar school te brengen; de ouders bleven
nog een paar dagen in de hoofdstad. Van Velzens boek staat vol met dit soort verhalen.
Onze vriendin Bernadette stapte kort na de ramp in Amsterdam aan boord van
Malaysian Airlines MH17 om naar Kuala Lumpur te reizen, daar over te stappen en
verder te vliegen. Mijn liefje en ik wachtten haar op in Makassar (Sulawesi). Ik
beken dat ik nerveus was. Later die dag voegde zij zich vrolijk bij ons voor
een fantastische vakantie samen. Ook dat moest zo zijn.
Inmiddels klaagde het JIT vier mannen aan wegens moord: drie Russen en
één Oekraïner. De vervolging in Nederland zal om een lange adem vragen van nabestaanden
en anderen die hopen op berechtiging van de schuldigen die verantwoordelijk zijn
voor deze misdaad. Ze noemen het neerhalen van MH17 wel de grootste luchtvaartmisdaad van de eeuw.
En dan MH370. Als blogger ben ik al sinds maart 2014 begaan met het lot
van dit op mysterieuze wijze verdwenen Malaysian Airlines-toestel. Het vertrok van
Kuala Lumpur naar Bejing maar kwam daar nooit aan. Tot op de dag van vandaag is
onbekend waar het vliegtuig is. Het had 227 passagiers en 12 crew aan boord, waaronder
één Nederlandse en zes Australiërs. De meerderheid van de slachtoffers (153) was
van Chinese origine. Het vliegtuig verdween van de radar om nooit meer te
worden gevonden. Mijn liefje en ik reisden destijds drie maanden rond in
West-Australië. Er werd aanvankelijk gedacht dat het toestel daar zo’n 2.000
kilometers uit de kust was neergestort.
De lokale kranten stonden er dagelijks vol mee.
Recent las ik een nieuw boek, getiteld ‘The Hunt for MH370’ van de
Australische onderzoeksjournalist Ean Higgins. Higgins heeft een andere invalshoek
dan Van Velzen, al schrijft hij eveneens over zijn contacten met nabestaanden. Jarenlang
interviewde hij luchtvaartdeskundigen, vliegramponderzoekers, nabestaanden en andere
betrokkenen en geïnteresseerden. Het leidde tot de conclusie dat maar één van
de vier gangbare scenario’s mogelijk is: “rogue pilot to the end”.
De Maleise kapitein Zaharie Ahmad Shah vloog het toestel bewust en gecontroleerd naar de
zuidelijke Stille Oceaan om het daar te dumpen in uiterst onherbergzaam terrein.
Op basis van veel feitenmateriaal, wetenschappelijke logica, diepgaand onderzoek
van en herhaalde gesprekken met luchtvaartdeskundigen ontrafelt Higgins hoe Zaharie
zijn co-piloot buiten de cockpit sloot, het transponder-systeem uitzette, de
druk in de cabine dusdanig verlaagde dat iedereen in de cabine het bewustzijn verloor
en aan decompressie overleed. Hij maakte een U-bocht, zette zijn
zuurstofmasker op (met uren voorraad) en zette koers naar het einde van de wereld.
Toen de brandstof op was, landde hij het vliegtuig in zweefvlucht op het water om
het aanspoelen van brokstukken later te
beperken, op een van de diepste plekken in de oceaan. Zo’n daad wordt massamoord genoemd...
Waarom? Auteur Higgins heeft geen idee. Dat zal hoogstwaarschijnlijk voor
altijd geheim blijven, tot groot verdriet van de nabestaanden.
Een saillant nieuw detail in dit boek was voor mij dat kapitein Zaharie op
het vliegveld van Kuala Lumpur voor 3.000 kilo aan extra kerosine liet tanken. Nu
houdt men kennelijk altijd een kleine slag om de arm. In dit geval ging het
echter om exceptioneel veel meer dan nodig was voor de vlucht naar Bejing. Dat
is deste opmerkelijk daar de piloot reeds 40 minuten na opstijgen de tegengestelde
vliegrichting insloeg. Met die extra hoeveelheid brandstof zou hij nóg eens 250
nautische mijlen -circa 500 kilometer- verder kunnen vliegen.
Wat voor mij met name nieuw was, is dat Higgins zich in zijn boek uiterst
kritisch uitlaat over de Australische overheidsdienst ATSB, het Australian Transport Safety Bureau. Dit
bureau nam het voortouw in de zoektocht naar MH370. Die dienst houdt tot op de
dag van vandaag vol, ondanks sterke aanwijzingen van het tegendeel, dat het vliegtuig
crashte met levenloze piloten in de cockpit. ATSB houdt vast aan de eigen
theorie van een “ghost flight” en “death dive”. (Die theorie wordt
gedeeld door de Maleise overheid.) Volgens het bureau zat er niemand aan het
roer toen het uiteindelijk met de neus naar beneden in zee stortte.
Higgins en andere deskundigen werpen tegen dat het vliegtuig in dat geval
in honderdduizenden stukken uiteen zou zijn gespat. Hoe verklaar je dan dat tot
nu toe uitsluitend grote brokstukken van het toestel werden gevonden? Aan de
hand van de, n juli 2015 aan de kust van Réunion aangespoelde flaperon,
concludeerde vliegrampdeskundigen dat de flaps bij het neerkomen niet
ingetrokken waren hetgeen op “an intentional act” wees. Alleen een levende
piloot kon ze uitklappen. ATSB legde tot dusver nooit adequaat uit waarom dit
zogenaamde “controlled glide scenario” géén optie zou zijn.
Het veiligheidsonderzoek door de Maleise overheid naar de verdwijning
van MH370 vertoonde zeer ernstige
gebreken en het Australische bureau maakte zich door hun hardnekkige standpunt
daaraan medeplichtig, aldus Higgins. Wat eveneens ernstig is, is dat het de kritische Higgins
op een zwarte lijst zette, leugens over hem verspreidde, niet meewerkte aan
verzoeken tot openbaring van documenten of die zelfs actief tegenwerkte en aantoonbaar
informatie achterhield.
Waarom? De journalist heeft wel een idee: om Maleisië, gerespecteerd
partner van Australië in de regio, niet voor het hoofd te stoten en
gezichtsverlies voor hen te voorkomen. (Malaysian Airlines is eigendom van de
Maleise overheid.) Budgettekort aan de
kant van de nieuwgekozen Maleise regering om naar het toestel te blijven zoeken
zou eveneens een rol hebben gespeeld. Zelfmoord is onbespreekbaar in de Maleise
cultuur, toegeven dat een zeer ervaren Maleise piloot moord pleegde op 329
personen blijkt vele bruggen te ver.
Higgins en anderen uitten in het boek ook forse kritiek op de Australische
regering. Die greep niet in toen persvrijheid en vrijheid van meningsuiting onder
druk kwamen te staan, gaf geen gehoor aan verzoeken tot meer transparantie in het
eigen handelen en dat van betrokken overheidsorganen. Bovendien wilde men een
monument oprichten ter herdenking van de slachtoffers van MH370. Dat was zeer
tegen de wens van alle Australische en Chinese nabestaanden. Hun geliefden zijn
immers vermist, hun dood niet bevestigd. Herdenken is wat hen betreft pas aan
de orde nadat het toestel is gevonden.
Ik maakte acht bladzijden notities op mijn reader, zóveel boeiends trof ik
aan in het boek. Higgins’ grondige onderzoek maakt zijn theorie aannemelijk
maar we weten pas of dit waar is nadat het wrak en de zwarte dozen worden gevonden.
Dat kan volgend jaar zijn maar ook zomaar tientallen jaren op zich laten
wachten. Wat wel duidelijk is, is dat op een andere locatie moet worden gezocht
dan tot dusver is gedaan. Volgens Higgins en gelijkgestemden vloog piloot Zaharie
Ahmad Shah verder dan tot nu toe werd aangenomen. Dat is een van de grootste
punten van kritiek op het ATSB: men zocht verkeerd en vond daarom niets.
Volgens de gecontroleerde glijvlucht-theorie zou het toestel namelijk nog 200
kilometers verder hebben kunnen vliegen dan berekend op basis van de dodenduik.
Op basis van deze nieuwe inzichten berekenden deskundigen dat het wrak van
MH370 op 39 graden 10 minuten zuid, 88 graden 15 minuten oost moet liggen. Concreter
kan niet. Als een nieuwe zoektocht zou worden gestart, zou het in een week
kunnen worden gevonden als men het zoekschema van het schip Ocean Infinity
aanhoudt. Dat zocht in 2018 in slechts enkele weken tijd 120.000 km2
oceaanbodem af, zonder succes. (Inmiddels is een gebied van 200.000 km2
afgegraasd.) Maleisië en Australië hebben op dit moment echter geen zoekplannen.
Waar wacht men op? Dit mysterie zal ik op de voet blijven volgen.
Vandaag wordt in Nederland bij het Nationaal
Monument MH17 een herdenking gehouden. Dit landschapsmonument werd in 2017 geopenbaard
en wil de herinnering aan alle 298 slachtoffers levend houden. In een park in
de Haarlemmermeer (nabij luchthaven Schiphol) is een boom geplant ter nagedachtenis
aan elk slachtoffer. Niet iedere nabestaande kan ermee uit de voeten. Een
Nederlandse moeder verwoordde de frustratie in het boek van Van Velzen goed door
te zeggen: “Ik had een zoon. Nu heb ik alleen nog een boom…”
Geen opmerkingen:
Een reactie posten